Zwachtelen bij mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alona97

Zwachtelen bij mok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 21:29

Hoi allemaal,

Mijn merrie heeft erge mok door een parasiet. Het heerst momenteel erg op stal bij alle merries van dezelfde weide. Ze zal daarom voorlopig op de paddock gaan.
De da heeft voorgeschreven om naast de medicatie, de benen goed vet te maken met uierzalf/vaseline en daarna in te zwachtelen. Dit moet 's avonds gebeuren en in de ochtend weer afhalen voordat ze de paddock op gaat. Nu ben ik vandaag aan de slag gegaan met verband en kleefbandages maar voor de beide achterbenen gaat er zo een rolletje kleefverband doorheen.

Nu vroeg ik me af of ik bovenop het wattenverband ook een gewone bandage kan gebruiken? Iets duurzamer en uiteraard ook goedkoper.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ellen_ov

Re: Zwachtelen bij mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 21:33

Wat vervelend zeg. Ik vraag mij eerst af: waarom inzwachtelen überhaupt? Goede kwak vaseline blijft echt wel goed erop tm de volgende ochtend.
Indien het tegen het oplopen van de benen is (tegen vocht) dan mag je het wel heul strak afbinden…

Alona97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 21:41

De da gaf aan voor zowel de korsten week te krijgen als voorkomen dat het vocht verder oploopt. Heb echter inderdaad niet het idee dat ik het strak genoeg kan binden zodat het effect heeft..

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 21:55

Nee joh, een paard zwachtelen tegen vocht mag je nog wel even en dat gaat helemaal niet lukken met dat soort verband.
Het vet houden ivm korsten weken kan prima met een goede kwak, die zit er echt nog wel op tegen de ochtend. Succes met je merrie, vervelend zeg.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 00:18

Ik heb ooit eens de mok van mijn paard ingesmeerd met vaseline. Dat sloeg naar binnen en resulteerde in einshuss. De meningen smeren/ niet smeren zijn daarom ook nog wel eens verdeeld.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 00:31

Bij mok zou ik niet zwachtelen. Krijg je juist broei door lichaamswarmte. Ik klodder er altijd sudocreme op. En als het erger wordt scheer ik de sok af en ga met andere middelen aan de gang.

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 01:03

Mijn paard heeft een aantal weken terug ook een allergische reactie op de zon gehad, en dit geeft ook zulke korsten op de benen. Het advies van mijn da was om vaseline te smeren op de korsten, huishoud folie er omheen te doen en vervolgens bandageren met een gewone bandage. Voor de nacht laten zitten en de volgende dag de korsten er zachtjes afwrijven. Ik had hier ook mijn twijfels over maar ondertussen zijn we nu een aantal weken verder en ik moet zeggen dat het erg opknapt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 03:55

Persoonlijk gebruik ik nooit vaseline op mijn dieren. Nu begrijp ik dat ze waarschijnlijk bij jullie binnen staan als dit er op zit maar vaseline sluit de huid volledig af. Daarnaast als er nog restant zit dan brand de zon overdag in in de huid en ben je nog verder van de goede weg af. Uierzalf heeft beetje dezelfde neiging daarom hier honingzalf (mesitran en reteduur) of sudocrem. Al droogt Sudocrem wat uit dus niet heel handig in jou situatie misschien. Ik zou dus kiezen voor een goede honingzalf. Honingzalf en sudocrem hebben ook genezende werking dus geeft extra voordelen en is veiliger in gebruik.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 06:46

Mok is zo vervelend hè… ik heb ook echt alles geprobeerd. De ene DA zei inpakken, de ander zei weer nee het moet luchten… ik heb ook met bandages lopen klieren maar alles verschoof, zelfs vetwrap.

Wat uiteindelijk echt geholpen heeft was (liefst 2x per dag):
- Wassen met warm water en malaseb (of betadine, maar malaseb werkte beter). De korstjes voorzichtig lospeuteren die los kunnen
- Goed afdrogen
- Insmeren met vetaderm en daar overheen een MSM-crème
- Niet verbinden

Als er kleine korstjes komen, was ik met malaseb of betadine en dan smeer ik dat dik in met sudocreme. Kleine plekjes zijn binnen enkele dagen weg dan. Bij mijne helpt het voeren van rozenbottels goed, ik denk voor de weerstand.

Succes!

steffieh_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 19:18

Als het door de parasieten komt dan zou ik gewoon de benen (sokken/kootholte) helemaal scheren en behandelen daartegen?? Dan zou je de plek nog met sudocreme in kunnen smeren, dat doe ik meestal bij mok. Maar dat is wel een andere oorzaak.