Terminologie: luchtzuigen - kribbebijten - de bak pakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Familie_abcd
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-09-23

Terminologie: luchtzuigen - kribbebijten - de bak pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 16:39

Wie kan mij helpen met terminologie:
Is luchtzuigen hetzelfde als 'de bak pakken' of kribbebijten? Kan 'de bak pakken'ook zijn dat een paard alleen de rand van de voerbak pakt of gaat dit altijd gepaard met luchtzuigen? Is de terminologie voor iedereen eenduidig of bestaat hier in het algemeen (soms) enige verwarring over, want ik weet het niet meer?

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Terminologie: luchtzuigen - kribbebijten - de bak pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 16:41

De meeste mensen zeggen dat paarden luchtzuigen wanneer ze kribbenbijten of de bak pakken, die laatste twee zijn hetzelfde. Luchtzuigen is eigenlijk lucht opzuigen zonder dat ze iets vastpakken, maar dat zie je minder vaak dan kribbenbijten. Paarden doen vaak luchtzuigen omdat het zorgt voor fijne stofjes in de hersenen en het werkt pijnstillend. Je ziet het ook veel bij maagzweren.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:03

Er zijn combinaties, TS. Wij hadden vroeger op stal (toen ik als klein meisje nog op een manege reed waar ook 'stands' gebruikt werden) een paard dat alleen maar aan kribbebijten deed (dus aan de rand van het tussenschot knagen, waarbij na verloop van tijd een hele kuil in het hout zat), eentje die zijn tanden op een randje van een bak/paal/stal/tussenschot of wat ook zette en dat combineerde met lucht naar binnen trekken (dus ook de hals intrekken en het bekende luchtzuig-geluid) en er was een paard dat geen randje nodig had, maar zo 'in de lucht' kon luchtzuigen. Het was intens zielig, want het was òf om lichamelijke klachten òf om verveling. Gelukkig is het welzijn van manegepaarden in de jaren een fractie verbeterd, maar er zitten nog steeds maneges bij waarbij het vele malen beter kan.

Familie_abcd
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-09-23

Re: Terminologie: luchtzuigen - kribbebijten - de bak pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 20:49

Dus begrijp ik het goed dat pakt de bak hetzelfde is als kribbebijten, hierbij bijt/knabbelt het paard aan allerlei objecten. Dit kribbebijten/ de bak pakken kan samen gaan met luchtzuigen, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Bij luchtzuigen zuigt de pony lucht op, dit kan terwijl hij iets vast pakt, maar dat kan ook zonder iets vast te pakken.
Graag verbeteren mocht dit niet correct zijn.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:54

Met kribbebijten wordt eigenlijk altijd bedoeld dat het luchtzuigers zijn die de bak vast pakken. (of iets anders) niemand zal een paard een kribbebijter noemen als deze alleen de bak vast pakt en niet luchtzuigt.

Dus voor mij zijn kribbebijters degene die dat doen op een voorwerp en luchtzuigers degene die dat doen zonder voorwerp.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/stalondeugden/

Familie_abcd
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 09:54

Kan een paard ook de bak pakken (een bakpakker zijn) zonder te gaan luchtzuigen? Dus de bak pakken zonder dat hij een kribbebijter is?

Familie_abcd
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 10:00

De bak pakken is voor mij echt een nieuwe term, is deze algemeen bekend en wordt deze veelvuldig gebruikt?

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Terminologie: luchtzuigen - kribbebijten - de bak pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:56

Ik zit al 50 jaar in de paarden en heb nog nooit van de term 'de bak pakken' gehoord.
Ik zou eerder denken dat iemand bedoelt dat-ie in de bak gaat rijden ipv een buitenrit maken :))

Kribbebijten is voor mij, net als voor Elisa2, synoniem met luchtzuigen-terwijl-ze-iets-vastpakken.
Luchtzuigen is luchtzuigen zonder dat ze iets vastpakken.

Gewoon op staldeuren, palen, bakranden, houten hekken knagen heet hier gewoon 'de boel aanvreten' - meestal gevolgd door 'het stel bevers' :+

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:03

Precies, met de bak pakken bedoelen ze gewoon echt een kribbebijtende luchtzuiger.

Als ze verder iets met de bak doen, doen ze dat meestal om er in te bijten, aan te vreten, mee te spelen etc. Maar dat is jong onderzoeksgedrag vaak wat los staat van kribbebijten/ de bak pakken.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Terminologie: luchtzuigen - kribbebijten - de bak pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 20:27

Aangezien dit topic beter op MD (Medisch) besproken kan worden verplaats ik het even daarheen :)

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Terminologie: luchtzuigen - kribbebijten - de bak pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:06

Ik noem eigenlijk beide opties luchtzuigen. Dus zowel als ze iets nodig hebben om hun tanden op te zetten (voerbak, boxdeur, weidepaaltje, whatever) voordat ze het zuigende geluid maken als wanneer ze luchtzuigen "in de lucht".
De term "de bak pakken" heb ik nog nooit van gehoord.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:33

mijn ruin deed vroeger een soort van kribbebijten.
hij deed dat dus wel uit stress, en deze beweging bleef het ook bij.
hij deed vaak de ondertanden afzetten op hout.

moest even zoeken, heb een heel oud filmpje:




dit is dus heel erg stress, er is een gedragdseskundige bij geweest destijds omdat ik het toen niet wist wat het was.
maar stress, hij wilde niet in de stal staan, buiten de stal heeft hij het nooit gedaan.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Terminologie: luchtzuigen - kribbebijten - de bak pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:00

Dat zou een begin geweest kunnen zijn van kribbebijten denk ik, als je niet naar hem geluisterd had.

De bak pakken zeggen ze vaak zo zijdelings in de handel, heb altijd het idee gehad de uitdrukking een vorm van baggataliseren is.