Hoefzweer kroonrand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NadiaM

Hoefzweer kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 22:00

Ben benieuwd naar ervaringen met een hoefzweer op de kroonrand, hoe ziet dit eruit?

Mijn paard loopt sinds een paar dagen kreupel met een voorbeen. Ze was ook pas opnieuw beslagen dus de smit is ook nog even terugkomen om te checken.
Maar hij zag niets geks en ze reageerde ook nergens op, dus hij verwacht geen hoefzweer.

Maar vind toch gek, zie voor de rest ook niets aan been, nergens warme plekken ofzo.
En als ik lees over symptomen van hoefzweer is dit wel echt hoe ze loopt.
En dat ook ineens zo was.

Nu zag ik vanavond wel bij de kroonrand onder de haartjes een rood plekje/ ‘streepje’.
Ik dacht zou dit dan toch het begin van een hoefzweer zijn?

Of is dit gewoon gestoten zoals je wel vaker een rood vlekje ziet op een ‘lichte’ hoef.

Ze heeft sinds een paar weken een peesblessure aan RA been helaas, waarschijnlijk door trauma.
Maar hier liep ze niet echt heel kreupel op alleen in draf zag je het wel, maar in stap merkte je er niets van.
Dus echt balen dat ze nu kreupel is aan voorbeen.
Maar is dit nu toeval? Een hoefzweer?
Of iets van overbelasting of compensatie.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen
Thanks!

En ga morgen ook even DA bellen hoor!
Zo sneu voor haar

Kimsel94

Re: Hoefzweer kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:32

Mijn merrie heeft er alleen eens een gehad aan de achterkant, dat was echt een duidelijk gat
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paar dagen verder

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:44

Hm manken herken ik eigenlijk wel.

Bij mijn ruin dachten we dat het door een ontstoken tekenbeet kwam toevallig was dat hetzelfde been namelijk. Been was ook dikker maar geen pulsatie te voelen. Geen reactie op de viseertang.
Maar omdat we die ontstoken tekenbeet vermoedden kreeg hij 7 dagen lang ontstekingsremmers. Misschien is hiermee de uitbraak wat versneld.

Ik heb geen hoefzweer uitbraak gezien van pus bv (erg natte periode dus modder tot de kogels helaas) maar na 2 weken zag je goed uitgroei van een horizontale scheur in de hoef dat van bovenaf kwam.
Afbeelding

Die scheur is nu bijna volledig uitgegroeid.
(foto gemaakt enkele dagen voor de smid kwam)
Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 22:46

Wij zitten nog midden in het proces. En ondanks dat de zweer een maand terug doorgebroken is, is mijn merrie nog kreupel.

Dit was een dag nadat de zweer eruit is gekomen
Afbeelding

Dit was een paar dagen later
Afbeelding

Dit is vandaag, 4 weken later en de smid heeft het wat open gemaakt
Afbeelding

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 06:54

Na een medische behandeling heeft mijn paard ontzettend veel hoefzweren gehad. 2 jaar lang was het regelmatig raak.

Ik heb haar iedere x 3* daags in een hoefzak met warm water en soda gezet. Daarna goed het been en hoef afspuiten. De zweer is zo iedere keer snel losgebroken. Daarna nog 2 dagen 2* daags doen zodat het ook schoon blijft.

Zelf heb ik er ooit de DA bij gehaald van de paarden kliniek, goede dierenarts maar die maakte het alleen maar erger met snijden. Mijn eigen ervaring is dat de smid je beter kan helpen. Die heeft gewoon meer verstand van de hoeven. Mocht je twijfelen zeker de DA erbij halen, anders zou ik voor de smid kiezen.

De smid of jij kunnen met een fixeertang de locatie beoordelen maar als de zweer diep zit, hoeft dit niet direct te vinden te zijn. Als het een zweer is loopt het paard ook direct beter als deze na een aantal dagen baden geknapt is. Doordat de druk eraf is.

Soms zie je een zwart klein plekje of inderdaad een streepje zitten maar dat hoeft niet altijd het kan zo'n klein gaatje zijn bij losbreken dat het niet per se op hoeft te vallen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 07:56

Hier ook wel ervaring. Maar die was open gebroken, nat, stonk..

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 08:49

Bedankt voor jullie foto's.
Je wordt echt niet echt blij van zeg, kan best heftig zijn.

Ik heb nu een rood plekje gezien ongeveer op dezelfde plek als bij @Rocamor.
Had ook idee dat daar iets opgezwollen was.

Vanavond nog even goed kijken of er al iets veranderd is en misschien weken?
Zo'n hoefschoen heb ik niet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:37

Faily schreef:
Na een medische behandeling heeft mijn paard ontzettend veel hoefzweren gehad. 2 jaar lang was het regelmatig raak.

Ik heb haar iedere x 3* daags in een hoefzak met warm water en soda gezet. Daarna goed het been en hoef afspuiten. De zweer is zo iedere keer snel losgebroken. Daarna nog 2 dagen 2* daags doen zodat het ook schoon blijft.

Zelf heb ik er ooit de DA bij gehaald van de paarden kliniek, goede dierenarts maar die maakte het alleen maar erger met snijden. Mijn eigen ervaring is dat de smid je beter kan helpen. Die heeft gewoon meer verstand van de hoeven. Mocht je twijfelen zeker de DA erbij halen, anders zou ik voor de smid kiezen.

De smid of jij kunnen met een fixeertang de locatie beoordelen maar als de zweer diep zit, hoeft dit niet direct te vinden te zijn. Als het een zweer is loopt het paard ook direct beter als deze na een aantal dagen baden geknapt is. Doordat de druk eraf is.

Soms zie je een zwart klein plekje of inderdaad een streepje zitten maar dat hoeft niet altijd het kan zo'n klein gaatje zijn bij losbreken dat het niet per se op hoeft te vallen.

Hier liep mijn paard op een gegeven moment flink kreupel. Uiteraard in een weekend. Kliniek gebeld; kom maar Metacam halen, trek haar het weekend over en laat je hoefsmid kijken. Stom-stom-stom, toch metacam gegeven 1 dag.
Op dinsdagavond is de smid er geweest. Paard liep nog steeds uitermate beroerd. Visiteer erop, nergens reactie. Hij heeft de hoef wat schoongemaakt, maar zag eigenlijk niks en ze reageerde ook nergens op. Enige was dat haar straal niet heel mooi was, die heeft hij mooier gemaakt en er leek wat rotstraal te zitten. Hij dacht dat ze zichzelf evt had aangetikt.

Op de donderdagavond begon haar onderbeen op te zwellen, waarbij er kussens vocht zaten halverwege het onderbeen tussen het bot en de pees.
Vrijdag direct kliniek gebeld om afspraak te maken om te scannen (pees) en evt Rx. Zij zouden maandag erop komen.
Die zaterdag liep het paard echt helemaal niet meer. Zelfs niet voor eten (wei) en dat is niks. Ook nog dikker onderbeen en inmiddels ook licht koorts.
Direct kliniek gebeld en die zijn nu wel gekomen (gelukkig andere arts). Die wilde toch nog even de visiteertang erop en paard klapte omhoog toen ie de toon maar aanraakte. Daar heeft hij een stukje weggesneden, maar kon niet diep genoeg. je zag een kanaal de hoef in gaan.

De hele boel is ingepakt en vanwegde de modder moest ze toch maar binnen blijven. Niet dat ze dat erg vond, want ze wilde niet lopen.
In de avond ging het van lichte koorts naar hoge koorts en de arts maar weer gebeld. Die twijfelde: wel of niet metacam. Niet goed als het een zweer is, maar de merrie was al zo lang omcomfortabel, dat het nu kiezen uit twee kwaden was. Toch maar gegeven.
Uurtje later is ze gaan liggen en heeft anderhalf uur languit liggen slapen (zichtbaar op de camera's). Ik ben pas naar bed gegaan toen ze wakker werd en opstond en ik haar temp kon controleren (weer normaal).
De zondag stond ze weer op het been en was de kroonrand aan de voorkant (zie mijn foto) gevoelig, aan de zijkanten niet.
De maandag kwam de kliniek langs, geen reden tot peesscan, geen Rx, eerst zweer er goed uit laten komen.

Ze is al die tijd op zachte ondergronden niet fijn geweest, stappen op de weg was ze rad. 2 weken terug weer contact met kliniek, die dachten dat de zweer diep heeft gezeten, dus eerst weer een keer laten bekappen en dat afwachten. Afgelopen donderdag is ze bekapt en van niet lekker lopen is ze nu weer ronduit pijnlijk. Overmorgen komt de kliniek toch met Rx om nog eens verder te kijken. Kan zijn dat door het relatief diepe / grote gat het nog niet lekker gaat. Kan zijn dat er nog van alles zit te broeien (smid had meer kanaaltjes gevonden vanuit dat ene gat) en wellicht is er meer aan de hand.

Dus al met al zijn we al veel te lang bezig.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 10:52

Jeetje heftig zeg, zo blijf je bezig, hopen dat ze snel opknapt zo sneu!

Die van mij is wel 18 jaar maar altijd energiek en zie nu ook aan haar dat pijn doet.

Vanmiddag DA maar even bericht sturen.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 17:55

Ik heb nog even foto’s gemaakt van die kroonrand, zou dit een hoefzweer kunnen zijn?
Het is wel iets dikker.

Afbeelding
Afbeelding

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:42

Aangezien je smid geen zweer verwacht zou ik echt contact opnemen met de dierenarts. Is de hoef warmer op die plek? Als je paard braaf is zou je haar ook nog in een emmer in de week kunnen zetten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:04

Nou, vandaag zijn ze foto's wezen nemen. Er was wat aantasting van het hoefbeen zichtbaar en ze denken echt dat er een hoornzuil zit. Over anderhalve week wordt ze geopereerd.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 08:35

Rocamor schreef:
Nou, vandaag zijn ze foto's wezen nemen. Er was wat aantasting van het hoefbeen zichtbaar en ze denken echt dat er een hoornzuil zit. Over anderhalve week wordt ze geopereerd.

Jeetje wat een heftig nieuws Rocamor! Heel veel sterkte met de operatie en het herstel erna.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:52

Wij zitten aan het einde van het proces hoop ik! 2 weken geleden mijn pony stokkreupel uit de groep gehaald. Hoefsmid kon geen hoefzweer lokaliseren. De dagen erna werd het steeds erger, ze had zichtbaar veel pijn en koorts. Dus novacam gaan geven. Afgelopen maandag is het open gebroken op de kroonrand. 3 keer per dag biotex badje en t/m vrijdag antibiotica. Het is inmiddels een sneetje en ze loopt weer als vanouds. Als ik dan terug kijk naar de afgelopen maanden liep ze al iets gevoelig maar ik kon niet precies de vinger erop leggen waarom precies. Ik hoop dat we het ergste gehad hebben want er bestaat een kans, wanneer het niet helemaal schoon is van binnen, dat we alsnog naar de kliniek moeten om het open te laten snijden.

Maandag, net open:
Afbeelding

Eergister:
Afbeelding

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 12:05

Rocamor schreef:

Heftig zeg. Veel sterkte :(

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-23 08:56

Geef hier toch even een update.

Helaas nog steeds kreupel en aan het 'tobben'.

Dierenarts is vorige week 2x geweest, hoef 2x paar dagen ingepakt.
Ze was erg gevoelig op de tang.
Flinke kneuzing op de zool zei ie je zag ook rode plekken.
1 Plekje is wat opengemaakt, maar hij kon niet alles wegsnijden.

Dat plekje lijkt nu een beetje dicht te gaan en de rode plekken zie je ook niet echt meer.
Maar dus nog wel heel gevoelig erop.

Maandag is DA nog geweest om te checken.
Hij zei we gaan niet meer inpakken, nu 2x per dag weken in biotex.
Dus dat zijn we nu vanaf maandag aan het doen.

Maar zie nog niet echt wat gebeuren of verschil.

Balen dus..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:08

Is het geen hoornzuil?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:18

Ik zou inderdaad ook opteren om een Rx-foto te laten maken van die hoef. Kost even wat, maar kan veel info geven.

Mijn merrie is inmiddels geopereerd en het bleek (nog?) geen klassieke hoornzuil te zijn, wellicht omdat we er (redelijk) tijdig bij waren? De operatie was in mijn ogen daarom minder invasief en ipv revalidatietraject van maanden, gaat het nu (hopelijk) om weken.

Er is een opening gemaakt aan de voorkant van de hoef. Middenin het gat aan de onderkant zie je een zwart puntje, dat is de locatie van de zweer geweest, die van onder tot kroonrand is gegaan. Op de foto zie je het gat en een beetje bloed, vandaar even in een spoiler voor diegenen die dat niet kunnen waarderen.
Spoiler:
Afbeelding

Als het een echte hoornzuil was geweest, dan was die opening doorgetrokken tot de kroonrand en ware we veel verder van huis dus.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:07

Het paard van een stalgenootje liet een soortgelijk beeld zien. Tijd lang lopen tobben met een peesblessure achter die inmiddels over is en toen ineens voor stokkreupel. Die werd ook verdacht van een hoefzweer, maar bleek voor een lichte kanteling van het hoefbeen te hebben. Die uitkomst was nogal onverwacht. Misschien toch maar een rx-je schieten om andere issues uit te sluiten?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 09:30

Ik moet mijn DA vandaag of morgen een update geven.
Dus benieuwd wat ie nu verder wil gaan doen.
Ik voel nog steeds beetje pulse en ze blijft onder op zool gevoelig.
Dus heb toch idee dat daar iets zit

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:09

Wat wil jij? Inmiddels meer dan 3 weken tobben. Nog steeds geen zweer gevonden, kneuzingen op een gevoelige zool, toch wat pulse voelen? Ik zou een rx foto willen van die voet. Klinkt wat mij betreft als een beeld dat ook bij bevangenheid kan passen. Het paard wat ik in mijn eerdere bericht noemde, liet hetzelfde beeld zien. Alleen was die binnen een week op de foto gegaan, nadat weken niet hielp en de smid niks kon vinden wat op een hoefzweer leek.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 15:48

Vandaag DA geweest en foto gemaakt en inderdaad hoefbevangen.
Alleen aan dat ene been, komt niet vaak voor zei hij.
Maar wel blij dat we nu wat weten.

Maar baal wel echt, toch wel ernstig en met veel gevolgen.
Nu gelijk van gras en krachtvoer af.
Zo sneu, zo ben je topfit en zo mankeer je van alles...

Moet nu 8 dagen medicatie en dan weer overleg.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:12

Wat goed dat je zo snel actie hebt ondernomen! Maar wel balen dat hij hoefbevangen is. Gelukkig kun je nu gericht gaan behandelen.

Veel sterkte

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 16:21

Ja DA vond ook dat nu te lang duurde dus foto om wat meer info en juiste plek te bepalen.
Maar nu dus dit...
Hij was wel beetje verbaasd, komt niet veel voor 1 been zei hij.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:30

Is het andere been ook op de foto gezet?