Faily schreef:Na een medische behandeling heeft mijn paard ontzettend veel hoefzweren gehad. 2 jaar lang was het regelmatig raak.
Ik heb haar iedere x 3* daags in een hoefzak met warm water en soda gezet. Daarna goed het been en hoef afspuiten. De zweer is zo iedere keer snel losgebroken. Daarna nog 2 dagen 2* daags doen zodat het ook schoon blijft.
Zelf heb ik er ooit de DA bij gehaald van de paarden kliniek, goede dierenarts maar die maakte het alleen maar erger met snijden. Mijn eigen ervaring is dat de smid je beter kan helpen. Die heeft gewoon meer verstand van de hoeven. Mocht je twijfelen zeker de DA erbij halen, anders zou ik voor de smid kiezen.
De smid of jij kunnen met een fixeertang de locatie beoordelen maar als de zweer diep zit, hoeft dit niet direct te vinden te zijn. Als het een zweer is loopt het paard ook direct beter als deze na een aantal dagen baden geknapt is. Doordat de druk eraf is.
Soms zie je een zwart klein plekje of inderdaad een streepje zitten maar dat hoeft niet altijd het kan zo'n klein gaatje zijn bij losbreken dat het niet per se op hoeft te vallen.
Hier liep mijn paard op een gegeven moment flink kreupel. Uiteraard in een weekend. Kliniek gebeld; kom maar Metacam halen, trek haar het weekend over en laat je hoefsmid kijken. Stom-stom-stom, toch metacam gegeven 1 dag.
Op dinsdagavond is de smid er geweest. Paard liep nog steeds uitermate beroerd. Visiteer erop, nergens reactie. Hij heeft de hoef wat schoongemaakt, maar zag eigenlijk niks en ze reageerde ook nergens op. Enige was dat haar straal niet heel mooi was, die heeft hij mooier gemaakt en er leek wat rotstraal te zitten. Hij dacht dat ze zichzelf evt had aangetikt.
Op de donderdagavond begon haar onderbeen op te zwellen, waarbij er kussens vocht zaten halverwege het onderbeen tussen het bot en de pees.
Vrijdag direct kliniek gebeld om afspraak te maken om te scannen (pees) en evt Rx. Zij zouden maandag erop komen.
Die zaterdag liep het paard echt helemaal niet meer. Zelfs niet voor eten (wei) en dat is niks. Ook nog dikker onderbeen en inmiddels ook licht koorts.
Direct kliniek gebeld en die zijn nu wel gekomen (gelukkig andere arts). Die wilde toch nog even de visiteertang erop en paard klapte omhoog toen ie de toon maar aanraakte. Daar heeft hij een stukje weggesneden, maar kon niet diep genoeg. je zag een kanaal de hoef in gaan.
De hele boel is ingepakt en vanwegde de modder moest ze toch maar binnen blijven. Niet dat ze dat erg vond, want ze wilde niet lopen.
In de avond ging het van lichte koorts naar hoge koorts en de arts maar weer gebeld. Die twijfelde: wel of niet metacam. Niet goed als het een zweer is, maar de merrie was al zo lang omcomfortabel, dat het nu kiezen uit twee kwaden was. Toch maar gegeven.
Uurtje later is ze gaan liggen en heeft anderhalf uur languit liggen slapen (zichtbaar op de camera's). Ik ben pas naar bed gegaan toen ze wakker werd en opstond en ik haar temp kon controleren (weer normaal).
De zondag stond ze weer op het been en was de kroonrand aan de voorkant (zie mijn foto) gevoelig, aan de zijkanten niet.
De maandag kwam de kliniek langs, geen reden tot peesscan, geen Rx, eerst zweer er goed uit laten komen.
Ze is al die tijd op zachte ondergronden niet fijn geweest, stappen op de weg was ze rad. 2 weken terug weer contact met kliniek, die dachten dat de zweer diep heeft gezeten, dus eerst weer een keer laten bekappen en dat afwachten. Afgelopen donderdag is ze bekapt en van niet lekker lopen is ze nu weer ronduit pijnlijk. Overmorgen komt de kliniek toch met Rx om nog eens verder te kijken. Kan zijn dat door het relatief diepe / grote gat het nog niet lekker gaat. Kan zijn dat er nog van alles zit te broeien (smid had meer kanaaltjes gevonden vanuit dat ene gat) en wellicht is er meer aan de hand.
Dus al met al zijn we al veel te lang bezig.