Meniscus kapot en voorste kruisband beschadigd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lifeasanouk

Meniscus kapot en voorste kruisband beschadigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 22:27

Hi allemaal!

Mijn paard heeft sinds vorig jaar Juni een blessure; een scheur in zijn meniscus en een beschadigde voorste kruisband. De dierenarts zei toen dat het het beste was om hem in te laten slapen omdat het niet meer goed zou komen etc. We hebben behoorlijk wat kliniek bezoeken gehad (naast 4x 10 minuten in de week stappen, stond hij verder op rust) en de dierenartsen zijn nu voorzichtig wel positief over hoe het er nu uitziet en zouden hem nu absoluut niet meer afschrijven. We rijden nu heerlijk recreatief door de bossen en hij doet alle gangen moeiteloos en pijnvrij! Echter, mijn ambitie ligt hier totaal niet. Ik vind het zelf leuk om ook dingen in de rijbaan te doen (dressuur, springen etc). Nu vroeg ik me dus af of er meerdere gevallen met soortgelijke blessures zijn waarbij de training uiteindelijk weer is opgepakt?

Eind dit jaar laat ik nog een scan maken om te zien of zijn been nog stabiel is en of hij langzaamaan wat verbeterd.

Hieronder een foto van mijn trots!

Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 23:20

[BEH] Belasting van de kruisbanden

Volgens mij zijn dit soort letsels in gunstige gevallen wel weer stabiel te krijgen, maar of de belasting van springen en dressuur gezond is, dat betwijfel ik ernstig.
Het wordt nooit weer 100% en behelst wel een risico op herhaling bij te grote belasting.
Het is niet voor niets dat ze het advies gaven hem af te maken, omdat de kans op herhaling bij een verkeerde draai of te hoge druk (na een sprong) aanwezig is. Dat hij nu goed functioneert is top, maar het is eerder uitzondering dan regel dat hij goed is hersteld voor (recreatief) rijden.

Ook bij mensen met een ex-voetbalknie en een gescheurde wordt het niet weer 100%. Ergens tussen de 80 en 95% is haalbaar, aldus de chirurg die destijds mijn voetbalknie opereerde (hij deed ook topvoetballers, maar die krijgen een top-nabehandeling en training en dan nog redden velen het voorlaatste niveau niet meer).