Iets moeite met mesten na vlozaadjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikysa90

Iets moeite met mesten na vlozaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 22:04

Ik weet niet zeker of ik de vlozaadjes de schuld moet geven of wat anders, maar aangezien dat het enige is wat ik veranderd heb, zoek ik het in die hoek.

4 dagen geleden begonnen met kuurtje vlozaad. 150 gram in 2 handjes Vitalbix mash. Ik gebruik vlozaad van Horseflex. Uiteraard het vlozaad op het laatste moment, net voor ik het aan mijn paard geef, er doorheen geroerd. Ik geef het savonds, ruim na het rijden.
Nu merk ik gisteren en vandaag met rijden dat ze steeds stil gaat staan, alsof ze wil mesten. Het komt maar niet op gang, dus we rijden wat door. Ik dacht de beweging zal misschien de darmactiviteit wat helpen. Ze loopt wat op de rem
Als ze uiteindelijk gemest heeft, rijden we heerlijk. Ik heb voor de zekerheid vanavond een schepje Phytonics Micro Comp door haar voer gedaan om darmen te ondersteunen en ik stop maar even met het vlozaad.
Mest ziet er normaal uit. Ze drinkt ook goed.

Mijn vraag is; hoe belastend zijn phsyliumvezels/vlozaadjes eigenlijk voor de darmen?

Ik wil wel af en toe een vlozaadkuurtje kunnen geven, aangezien ze op een grote zandpaddock staat (met hooi van de grond in grote ruif). Heeft iemand dit ook wel eens met vlozaad gehad? Het zou ook kunnen dat de Vitalbix niet lekker valt, maar ja het zijn maar 2 handjes. Vroeger (meer dan jaar geleden) mengde ik vlozaad door Pavo Mash, maar daar vind ik teveel suiker in zitten. Ik moet op de suikers letten ivm IR verleden.

Ze krijgt dagelijks een paar handjes Marstall Gastro met Pavo Vital, 1 schepje Vitamine E, pilletje mangaan, 1 schepje Triphala kruiden, 1 schepje Phytonics Hypobalance gemengd met lijnzaadolie, naast onbeperkt hooi. Staat zomers 24/7 lekker buiten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:45

Hoeveel water zit er bij je voer?
Psylium (vlozaad) moet je niet droog voeren maar als slobber. Niet overdrijven me de hoeveelheid water, maar wel goed nat maken.

Daarnaast zou ik I-net even uitknijpen; het kan goedkoper en beter....

snorkel1986

Re: Iets moeite met mesten na vlozaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 23:15

Bij mij gaat er rond de 300 gram per verbeurt (dus 2x per dag) in tijdens een kuur in geweekte bietenpulp met beetje musli voor lekkeregegheiddie dus goed geweld is maar zeker geen natte soep is is.. op advies van da
Is kwpn van 1,65 stevig type

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 23:19

ikke schreef:
Psylium (vlozaad) moet je niet droog voeren maar als slobber. Niet overdrijven me de hoeveelheid water, maar wel goed nat maken.

Vlozaad kan je kijken droog voeren hoor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 23:25

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 23:37

150 gram psyllium lijkt mij niet de oorzaak... ik voer 500 gram per dag voor een week altijd, nooit problemen mee. Ik doe het ook als laatste bij de slobber en mijn slobber is geen soep.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 23:38

snorkel1986 schreef:
Bij mij gaat er rond de 300 gram per verbeurt (dus 2x per dag) in tijdens een kuur in geweekte bietenpulp met beetje musli voor lekkeregegheiddie dus goed geweld is maar zeker geen natte soep is is.. op advies van da
Is kwpn van 1,65 stevig type

Ik laat de vlozaadjes dus niet wellen. Ik voe ze toe aan de slobber. Ik had begrepen dat je ze kort van te voren moet geven, zodat ze pas slijmerig worden in het spijsverteringskanaal van je paard. Dat ze dan het zand mee afvoeren. Zou ik ze iets moeten laten wellen?

ikke schreef:

Het is inderdaad misschien een iets te stevige brij. Ik kan er meer water bij doen.
Wat bedoel je met I-net?

senna21 schreef:
Je kunt ook (gekookt of gebroken) lijnzaad gaan voeren in plaats van vlozaad. Niet ieder paard reageert hetzelfde.
https://www.paardendrogist.nl/blog/lijn ... en-of-niet

Ja dat is waar. In welke verhouding kook je lijnzaad? Er is toch iets met giftig blauwzuur, als je het niet goed doet?
Laatst bijgewerkt door nikysa90 op 03-09-23 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 23:41

FleurSandro schreef:
150 gram psyllium lijkt mij niet de oorzaak... ik voer 500 gram per dag voor een week altijd, nooit problemen mee. Ik doe het ook als laatste bij de slobber en mijn slobber is geen soep.

500?!? _/-\o_ Oh dan zit ik inderdaad te laag. Ook niet zo raar eigenlijk, op zo'n groot lichaam.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 23:57

nikysa90 schreef:
FleurSandro schreef:

500?!? _/-\o_ Oh dan zit ik inderdaad te laag. Ook niet zo raar eigenlijk, op zo'n groot lichaam.

Ja de dosering voor hele psylliumzaad is 0,5-1 gram per kg lichaamsgewicht. Ik heb een haflinger van 523kg. Ene keer doe ik 500 gram, de andere keer een kuurtje van 300 gram. Afhankelijk of hij op de weide staat (kleigrond) of paddock (zandgrond).
Mijn vorige haflinger at de psyllium altijd gewoon droog op :j vond hij lekker haha maar mijn huidige moet het wel door een beetje slobber hebben, anders eet hij het niet.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 00:06

Mijne krijgt koliek van psyllium/vlozaad dus het kan wel.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 07:26

nikysa90 schreef:
FleurSandro schreef:

Nee sorry niet duidelijk zaadjes gaan hier droog op/ door als we in de voerbak gooien
Anders ben je idd de werking kwijt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:01

Phonix schreef:
Mijne krijgt koliek van psyllium/vlozaad dus het kan wel.

Hier ook wel eens reactie gehad op zandweg kuur met psyllium. Ik hou ze altijd extra in de gaten als ze een kuur krijgt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:04

Zowel de vezels als de zaadjes wissel ik af door de droog of door de slobber te voeren.
Ook de dosering wissel ik af.
Ene maand geef ik 0,5 gr per kilo lichaamsgewicht en de andere maand 1 gram.
Hoewel ik de laatste paar kuren door de slobber heb gevoerd, maar dit is meer vanwege het veulen dat ze aan de voet heeft en mee eet.
Ik weet nl niet of de droge vezels goed gaan bij hem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:44

Kan zeker wel door het vlozaad komen, bij mensen raden ze ook aan dat ze genoeg moeten drinken om verstopping te voorkomen.

Heb ook al eerder meegemaakt dat een paard er koliekerig van werd.

Ik zou het dus wel mengen met water/ slobber maken/ er een papje van maken.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 14:40

Heel erg bedankt allemaal!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:47

En de andere reden voor wat moeilijker mesten: als je paard idd een hoop zand in z'n darmen heeft, kan het vlozaad dat zand losmaken tot de volgende 'bocht' (bij wijze van spreken), en kan dat dus ook de reden zijn. Dan is het niet het vlozaad zelf, maar het zand dat ermee verplaatst wordt.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 19:14

Ibbel schreef:
En de andere reden voor wat moeilijker mesten: als je paard idd een hoop zand in z'n darmen heeft, kan het vlozaad dat zand losmaken tot de volgende 'bocht' (bij wijze van spreken), en kan dat dus ook de reden zijn. Dan is het niet het vlozaad zelf, maar het zand dat ermee verplaatst wordt.

Dat zou ook zomaar kunnen. Ik zal weer een paar handschoenen met mestmonsters ophangen. Kijken of ik zand in de vingertopjes zie.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:25

nikysa90 schreef:
Ibbel schreef:

Dat zou ook zomaar kunnen. Ik zal weer een paar handschoenen met mestmonsters ophangen. Kijken of ik zand in de vingertopjes zie.

Dit is niet de betrouwbaarste methode; zand wat in de darmen zit en niet beweegt / eruit komt, zie je niet in een handschoentest.

Bij mensen wordt psyllium overigens zowel bij verstopping als bij diarree aangeraden.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 07:43

Dan zal ik echt een echo moeten doen dus

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:17

Ik zou dit gaan overleggen met een paarden dierenarts.
Ik zou denken dat gekookt lijnzaad hier uitkomst kan bieden.