Vreemde acute oogontsteking, iemand een idee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elineAbby123

Vreemde acute oogontsteking, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 10:58

Hi,

Ik heb een 11jarige Spaanse dame die behalve het en der benauwdheid door de pollen eigenlijk (afkloppen) relatief gezond is en weinig kwaaltjes heeft.

Nou was ik dinsdag aan het rijden in de duinen en ontplofte ze helemaal, bokken, steigeren rennen, ze gaf heel duidelijk aan dat er iets was. Ben eraf gegaan en terug naar de bus gelopen, daar werd duidelijk dat haar linkeroog steeds meer dichtging en flink aan het tranen was, ze was ook aan het kantelen met haar hoofd om de traantjes eruit te laten lekken. Zonlicht vervelend en de keren dat die open ging een dof oogje. Compleet over de zeik was ze. Terug op stal rustig met kap op buiten gezet, het werd toen al minder. Binnen het uur was het helemaal weg. Stalleiding gevraagd en was hun ook niet helemaal duidelijk, maar dachten allemaal aan gestoken bij/om het oog door een insectje.

Woensdag niks, donderdag niks, vrijdagochtend niks bij het buitenzetten en 1.5 u later belt mijn instructrice dat haar oog weer helemaal dicht zat en ze ook weer flink aan het knijpen was. Dierenarts er meteen bijgehaald (toen was het alweer aan het afnemen), en binnen 2 uur was het weer helemaal weg.

Dierenarts heeft gekeken, vond het vreemd, oogleden wel rood en dik, maar oog stond weer open.
Pupil was wel te klein en ook derde ooglid zag er niet goed uit. Crème voor het oog voor tweemaal daags gekregen. Eerstvolgende x dat het optreed moet ik met spoed bellen.
Was voorbarig om te zeggen maar dierenarts neigt wel beetje naar signalen van maanblindheid.

Heeft iemand enig idee wat dit is of herkent iemand dit van zijn eigen paard?

Dame staat overdag buiten afwisselend in land & paddock en einde van de dag/savonds op stal.
Krijgt dagelijks beweging, afwisseling in trainen onder de man, grondwerk en buitenritten.

Krijgt meermaals per dag kuil, en klein beetje muesli. Wordt verder ondersteund met bronchovital en selenium+vitamine E

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 11:01

Afbeelding

Afbeelding

Foto van normaal oogje en van het oog in de betere fase (als in de piek van het kantelen en dichtknijpen is voorbij)

Goeie oogje heeft beetje vocht omdat ik met watjes had schoongemaakt

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:25

Het lijkt een aanval van maanblindheid. Dat doet ontzettend veel pijn.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 11:53

frensje schreef:
Het lijkt een aanval van maanblindheid. Dat doet ontzettend veel pijn.

Ja daar denk ik/dierenarts zelf ook aan. Ze heeft dan ook echt pijn en k omt tegen je aan hangen om "hulp" te krijgen. Heel zielig om te zien.

Veel over opgezocht op internet, kan alleen weinig over de duur vinden van de aanvallen

jazzejam

Re: Vreemde acute oogontsteking, iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:59

Hier ervaring met maanblindheid. Wat heb je nu van de DA aan creme gehad AB? Of cortisone? Atropine druppels erbij?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:10

Ik mis in het verhaal nog een beetje het fluor onderzoek. (Om te zien of het hoornvlies is beschadigd).
Als dat zo is mag je niet druppelen (wel zalven).

Zo'n onderzoek is eigenlijk altijd het eerste dat ze doen. Als er geen beschadiging is, dan ligt uveitis (maanblindheid) voor de hand. Uveitis is zeer pijnlijk en eindigt vaak in het eruit halen van het oog.
Daarom is het zaak om dat zoveel mogelijk te voorkomen, door de weerstand hoog te houden en meteen goed in te grijpen als ze een ontsteking hebben.
Ik ben er bekend mee (Atropine druppels 1 om de pupil te verwijden. 5 x daags druppelen met prednison en zalven. En, omdat de pupil is verwijd, een kap op met een lapje voor het oog voor verduistering).
L-lysine kuur voor de weerstand

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 15:36

Afbeelding

Ik heb dit zalfje gekregen dat moet ik tot volgende week vrijdag gebruiken, dan is de DA er weer

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 15:37

Zo'n onderzoek is niet omhoog gekomen. Misschien domme vraag maar moet je dat zelf aanvragen?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 18:46

AB zalf dus. Dan wordt ze nu niet voor uveitis behandelt maar voor een vliegenoog. Opzich niet raar vaak als een paard nog nooit iets aan de ogen heeft gehad beginnen ze niet gelijk met uveitis behandeling. Wel vreemd dat er geen fluoricine test is gedaan. Normaal zou de DA dat wel moeten doen. Ik zou dit toch nog even aanhalen bij je DA.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:27

Ik heb dit met mijn Spaanse merrie ook gehad. Dat was wel een jonge merrie die pas uit Spanje kwam. Toen zij voor de eerste keer buiten in de wei gezet werd ging ze letterlijk en figuurlijk door het lint. Volkomen in paniek is ze gaan rennen en kwam pas een kilometer verder tot rust in de schaduw. Hier niet veel verder over nagedacht omdat het de eerste keer was dat ze buiten gezet werd.

De tweede keer was later toen ik op diezelfde plek met haar ging wandelen. Eerst prima en ineens volkomen paniek. Echt doodsangst, er viel helemaal niets aan te houden. Ze is weer weggerend en toen om de stal heen naar binnen gerend. In haar paniek is ze onderuit gegaan en dwars door een deur heen gevallen. Toen ze opstond was de paniek voorbij.

Een paar dagen later stond ze met een ontstoken oog dat helemaal dicht zat. Er waren geen beschadigingen op het netvlies te zien, dat was getest met fluor. Na het weekend weer de dierenarts laten komen en die constateerde maanblindheid.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:00

Hier gisteren eind van de middag helaas ook pony weer met een geknepen oog. Gelijk geblindeerde kap op en pijnmedicatie gegeven. Later op de avond nog eens gekeken en oog stond al weer open. Maar duidelijk nog niet goed. Vanochtend de DA erbij oog stond gelukkig weer bij helemaal open en leek normaal. Toch omdat onze pony bekend is met uveitis medicatie op gestart, wel eerst de fluortest gedaan.
Voor ons is dit nu de 3de aanval in 3 jaar tijd. Laatste aanval is 1,5 jaar terug geweest. Dit was net als nu een lichte aanval. De eerste keer was heftiger. Omdat ondanks preventief uv kap en geven van lysine gaan we nu een scan laten maken van haar oog om verdere stappen te ondernemen.

Gelukkig is onze pony niet in paniek tijdens een aanval. Toch is het een verschrikkelijk vervelende aandoening. Hopelijk kan de oogarts haar helpen.

Ik hoop dat bij de TS het oog al beterd. Maar mocht het echt uveitis zijn dan zal AB waarschijnlijk niet veel gaan helpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:04

elineAbby123 schreef:
Zo'n onderzoek is niet omhoog gekomen. Misschien domme vraag maar moet je dat zelf aanvragen?

Dat zou je niet moeten hoeven vragen.
Dat is het eerste dat een DA doet bij oogontstekingen, om uit te sluiten of het gaat om een beschadiging van het hoornvlies. Als er geen sprake is van een hoornvliesbeschadiging en je ziet geen beschadiging op t hoofd of oog (doordat ie zich wellicht heeft gestoten) is de kans groot dat het uveitis is. Dat moet heel anders worden behandeld dan je nu doet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:15

jazzejam schreef:
Hier gisteren eind van de middag helaas ook pony weer met een geknepen oog. Gelijk geblindeerde kap op en pijnmedicatie gegeven. Later op de avond nog eens gekeken en oog stond al weer open. Maar duidelijk nog niet goed. Vanochtend de DA erbij oog stond gelukkig weer bij helemaal open en leek normaal. Toch omdat onze pony bekend is met uveitis medicatie op gestart, wel eerst de fluortest gedaan.
Voor ons is dit nu de 3de aanval in 3 jaar tijd. Laatste aanval is 1,5 jaar terug geweest. Dit was net als nu een lichte aanval. De eerste keer was heftiger. Omdat ondanks preventief uv kap en geven van lysine gaan we nu een scan laten maken van haar oog om verdere stappen te ondernemen.

Gelukkig is onze pony niet in paniek tijdens een aanval. Toch is het een verschrikkelijk vervelende aandoening. Hopelijk kan de oogarts haar helpen.

Ik hoop dat bij de TS het oog al beterd. Maar mocht het echt uveitis zijn dan zal AB waarschijnlijk niet veel gaan helpen.

Bij die van ons was de oorzaak herpes. (Bleek uit onderzoek bij Laarakkers). Herpes komt als oorzaak veel voor. Hij heeft het bij mij 1 x gehad, zonder schade in het oog. Na de reguliere behandeling met atropine en prednison en zalf is hij bij Laarakkers nabehandeld met antivirale druppels en L-Lysine. omdat de ontsteking dan wel weg was, maar de herpes in het oog nog actief was. Daarna heeft hij het nooit meer terug gehad, tot een half jaar voordat hij ingeslapen werd om iets anders. Toen hebben we hem nog een zomer op de wei willen zetten. Degene waar hij toen stond wilde niet steeds een kap op en af doen en een week of 4 later bingo. Na bijna 5 jaar klachtenvrij. Toen hebben we hem eerder laten inslapen.
Dus ik ben er heilig van overtuigd dat UV licht ook triggert en een UV kap op de wei nodig is.
Naast de L-Lysine gaven wij nog immu boost voor de weerstand.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:55

Ben zeker ook overtuigd van het nut van de UV kap en lysine. Maar helaas voor ons is het niet afdoende. Daarom nu verder onderzoek om toch wat meer duidelijkheid te krijgen over hoe het oog er nu echt aan toe is.

Voor ons is het ook zoeken naar de beste manier haar te helpen. Mijn gevoel zegt me dat haar oog namelijk nooit echt helemaal rustig is.

jenjenssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:28

Toen mijn paard onlangs een huidinfectie ontwikkelde, was mijn eerste reactie om wat huismiddeltjes te proberen om het op te lossen. Mijn dierenarts benadrukte echter dat huidproblemen bij paarden nooit behandeld mogen worden zonder een grondig onderzoek en diagnose. Ze legde uit dat als ik de infectie niet zou behandelen, dit permanente schade of andere complicaties zou kunnen veroorzaken. Ook al wilde ik mijn paard snel helpen, ik ben blij dat ik haar advies heb opgevolgd en meteen een afspraak heb gemaakt om het door de dierenarts te laten controleren. Ze schreef een zalf voor specifiek voor huidinfecties bij paarden die het binnen een paar dagen genas. Ik heb mijn lesje geleerd - probeer geen "doe-het-zelf" behandelingen bij huidproblemen bij paarden. Het is essentieel dat een dierenarts het beoordeelt en een geschikte medicatie of therapie voorschrijft. Het zelf proberen te behandelen had het veel erger kunnen maken. Ik zal vanaf nu meteen mijn dierenarts bellen bij de eerste tekenen van huidafwijkingen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:38

Wat heeft een oog met huidafwijkingen te maken? :o? Daarbij vind ik het ook wel raar dat de DA geen vloeistof in het oog heeft gedaan om te zien om er geen beschadiging is.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:41

Ik herken dit van mijn paard, na fluor onderzoek etc. bleek het te gaan om immuun-gerelateerde keratitis, veroorzaakt door herpesvirus (vaak getriggerd door Rhino enting, wat in in dit geval ook zo was!).
Google het maar eens, zodra zijn weerstand minder is speelt het op. Lijkt erg veel op maanblindheid maar dan minder pijnlijk. Wel onwijs vervelend, ophtocycline zalf is op zich heel goed, maar bij ernstigere aanvallen kwamen wij toch bij atropine oogdruppels terecht (wat ook op de dopinglijst staat en bij wedstrijdpaarden dus verboden is).
Nu voeren wij hem dagelijks Kurasyn en L-Lysine als supplementen en daarmee lijkt zijn weerstand een goede booster te krijgen, nu 3 maanden zonder aanvallen. Verder staat hij altijd buiten met de Kentucky slimfit kap, deze heeft hij ook op tijdens training en zelfs in koers (draver met recente starts op de baan).

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 11:52

Bijzonder dat niet de eerste stap was om kleurstof in het oog te doen. Da zo overtuigd dat het wat anders is. Er is ws ook een pijnstiller gegeven dan? Zelf zou ik de da even bellen en vragen waarom hij niet aan een beschadiging in het oog gedacht heeft. Weet niet beter als dat moet uitgesloten worden. Ooglijden is erg beroerd voor een paard. Je moet er ook altijd snel bij zijn om erger te voorkomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:37

jazzejam schreef:
Ben zeker ook overtuigd van het nut van de UV kap en lysine. Maar helaas voor ons is het niet afdoende. Daarom nu verder onderzoek om toch wat meer duidelijkheid te krijgen over hoe het oog er nu echt aan toe is.

Voor ons is het ook zoeken naar de beste manier haar te helpen. Mijn gevoel zegt me dat haar oog namelijk nooit echt helemaal rustig is.

Ja, dat is ook de reden dat we na de reguliere behandeling door zijn gegaan met het zoeken naar de oorzaak. Die kan nl verschillend zijn (een virus, schimmel, parasiet of bacterie. Leptospirose is ook een veelvoorkomende oorzaak van Uveitis. In dat geval doen antivirale middelen natuurlijk niet zoveel.
Omdat je niet in het oog kunt komen is de oorzaak dus moeilijk op te sporen.
Bij de holistische praktijk Den Hoek (Laarakkers) wordt op een andere manier gediagnosticeerd. Door de energiewaarden van het paard te meten. Elk orgaan heeft een energiewaarde in gezonde staat en ook elke ziekteverwekker heeft een eigen energiewaarde.
Bij ons paard werd duidelijk bij het doormeten van het oog, dat de oorzaak van de ontsteking het herpesvirus was en dat het nog actief was en het risico op recidive dus nog groot. Na de reguliere behandeling leek het wel over te zijn, maar dat was dus niet zo en zijn we door gaan behandelen net zo lang tot er geen activiteit meer was.
Omdat het ging om het herpes virus mocht het paard dus inderdaad ook geen Rhino enting hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 12:39

petraaken schreef:
Wat heeft een oog met huidafwijkingen te maken? :o? Daarbij vind ik het ook wel raar dat de DA geen vloeistof in het oog heeft gedaan om te zien om er geen beschadiging is.

Het kan zijn dat een paard een wondje op het hoofd of ooglid heeft. Dan kan de oorzaak van de oogonsteking trauma zijn en is er geen gevaar voor recidive.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 20:40

Dank voor al jullie reacties. Ze heeft in ieder geval niet nog een "aanval" gekregen. Ik ga zeker de DA nog even bellen voor extra uitleg en waarom bepaalde onderzoeken niet gedaan zijn. Voor nu heel erg bezig de weerstand te boosten.

Michael hamerslag is langs geweest en nou is een osteopaat geen DA maar die heeft me wat ideeën en supplementen voorgeschreven om haar weerstand te boosten.