Bloedzuigers zelf bestellen en behandelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ehorses16

Bloedzuigers zelf bestellen en behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 20:19

Hoi ik heb een vraag.
Mijn paard heeft sinds ik hem heb (3 maand) nu al 3x een dik been gehad nadat hij een klein wondje heeft opgelopen. Ik denk dat zijn weerstand in het bloed niet helemaal goed is. Daarom overweeg ik bloedzuiger therapie te gaan doen.
Ik zag op internet dat het niet heel duur is om zelf gecertificeerde bloedzuigers te verkopen. Dus ik vroeg mij af of je de therapie ook zelf kan uitvoeren?
Ik zal dan als leek misschien niet de optimale plek vinden maar volgensmij is het toch niet heel moeilijk om zo'n beest op je paard te doen?
Zitten hier risico's aan als je het zelf doet?
Zijn er mensen die ervaring hebben met het zelf doen?
Want kan een bloedzuigertherapeut meer dan dat ik kan? Behalve de goede plek vinden?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

Albert

Re: Bloedzuigers zelf bestellen en behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:12

Alle bloedzuigers, ook medicinale bloedzuigers, zijn besmet met aeromonas. Aeromonas zijn bacteriën die vooral in sloten, plassen.
Dus; nooit zomaar zelf gaan dokteren. En, maar dat is mijn mening en geen feit: Het is kwakzalverij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:16

Hihi, kwakzalverij - je loopt achter.

Ja, het werd in de Middeleeuwen al gedaan. En raakte in het kader van de antibiotica in het vergeetboek.

Tien jaar geleden is de dochter van mijn huisarts er op gepromoveerd. (Als arts, met een onderzoek naar de effecten van bloedzuigers op moeilijk behandelbare wonden.)

@TS: ik beschouw het werken met bloedzuigers als gedegen werk.
Behalve goede kwaliteit bloedzuigers heb je nog een stevige hoeveel kennis nodig om er verantwoord mee te kunnen werken.
(Wanneer wel, wanneer niet, hoe dan precies, waar, hoeveel - en wat zijn de valkuilen / hoe kun je zien dat er dingen mis gaan en wat dan te doen...)

Horseloverl

Re: Bloedzuigers zelf bestellen en behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:26

Ik zou een therapeut erbij halen door een ervaring bij mijzelf. Ik had 1 bloedzuiger zitten en ging bijna plat omdat mn bloeddruk zo laag werd. Mocht je paard er niet lekker van worden zou ik toch liever een professional erbij hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:32

Janneke2 schreef:
Hihi, kwakzalverij - je loopt achter.

Wat een denigrerende reactie.

Ts, ik zou ook een therapeut erbij halen. Het lijkt me heel makkelijk maar toch...

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:36

ehorses16 schreef:
Hoi ik heb een vraag.
Mijn paard heeft sinds ik hem heb (3 maand) nu al 3x een dik been gehad nadat hij een klein wondje heeft opgelopen. Ik denk dat zijn weerstand in het bloed niet helemaal goed is. Daarom overweeg ik bloedzuiger therapie te gaan doen.
Ik zag op internet dat het niet heel duur is om zelf gecertificeerde bloedzuigers te verkopen. Dus ik vroeg mij af of je de therapie ook zelf kan uitvoeren?
Ik zal dan als leek misschien niet de optimale plek vinden maar volgensmij is het toch niet heel moeilijk om zo'n beest op je paard te doen?
Zitten hier risico's aan als je het zelf doet?
Zijn er mensen die ervaring hebben met het zelf doen?
Want kan een bloedzuigertherapeut meer dan dat ik kan? Behalve de goede plek vinden?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

Als ik jou was zou ik dit vragen op facebook groepen, of forums voor exotische dieren/reptielen. Daar zitten vaak wel een aantal mensen die bloedzuigers hebben als huisdier en die gebruiken ze soms ook voor de medicinale voordelen. Dan weet je ook gelijk hoe je ze moet onderhouden

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:41

On second thoughts ga ik beetje off topic.
Ik ken bloedzuigers als een therapie in het reguliere circuit voor moeilijke wonden.

Een paard dat gevoelig is voor Einsschüss krijgt een klein wondje en het been loopt op.
Ik zou dan zelf vooral de weerstand van het dier zo veel mogelijk opkrikken (met alle daar toe strekkende maatregelen en middelen "tot ;) groentesoep aan toe"). (Warme slobbber met wortel, mjum!)

En wellicht massage met cypresolie en/of lymfemassage, om het effect van het 'oplopen' tegen te gaan.