Echo buik (lever en darmen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Modiandnina

Echo buik (lever en darmen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 10:08

Mijn paard kampt al enkele maanden met darmproblemen (diarree, slappe mest, mestwater). Verschillende dingen geprobeerd i.o.m. de dierenarts. Momenteel bezig met een psylliumkuur, dit lijkt goed aan te slaan, maar het is natuurlijk afwachten hoe het gaat als de kuur is afgelopen.

Vorige week hebben we bloed laten testen. Hieruit bleek zijn leverwaarde (de GGT-waarde) verhoogd, namelijk een waarde van 212.

Volgende week gaan we weer bloed laten testen, om erachter te komen hoe de leverwaarde zich ontwikkelt. Mocht het tegen deze tijd nog niet goed zijn met mijn paard zijn darmen en de leverwaarde zijn opgelopen, gaan we waarschijnlijk een echo laten maken van de buik.
Nu heeft mijn dierenarts hier wel het eea over verteld, maar ik kan er weinig over vinden op internet.

Daarom benieuwd naar ervaringen van jullie. Wat zou je kunnen zien op een echo van de darmen en lever? Weet ook iemand wat het financiële plaatje hier ongeveer van is?

Art_Ificious

Re: Echo buik (lever en darmen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:53

Kan het niet zijn dat het paard bijvoorbeeld JKK gegeten heeft (in het hooi kan ook). De gifstoffen van JKK stapelen zich op in de lever. Dit ga je natuurlijk niet zien op een echo.

Heb een haflinger gekend die JKK at terwijl hij ruim 2 hectare land ter beschikking had. Hik ging echt doelbewust op JKk af.
Die had uiteindelijk ook hoge leverwaardes. Soms moest hij aan een infuus met ijzer. Dacht omwille van bloedarmoede maar weet ik niet helemaal zeker meer, is meer dan 8 jaar geleden namelijk.

Ik weet wel dat hij is ingeslapen omwille van leverfalen.
Hij had echter geen mestwater of slappe mest.

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 10:59

Art_Ificious schreef:
Kan het niet zijn dat het paard bijvoorbeeld JKK gegeten heeft (in het hooi kan ook). De gifstoffen van JKK stapelen zich op in de lever. Dit ga je natuurlijk niet zien op een echo.

Heb een haflinger gekend die JKK at terwijl hij ruim 2 hectare land ter beschikking had. Hik ging echt doelbewust op JKk af.
Die had uiteindelijk ook hoge leverwaardes. Soms moest hij aan een infuus met ijzer. Dacht omwille van bloedarmoede maar weet ik niet helemaal zeker meer, is meer dan 8 jaar geleden namelijk.

Ik weet wel dat hij is ingeslapen omwille van leverfalen.
Hij had echter geen mestwater of slappe mest.

Dat zou in principe kunnen. Niet vanaf het weiland, maar er bestaat een kans dat het in het hooi heeft gezeten. Daar staat hij inmiddels al een dikke maand niet meer op. Mijn dierenarts vermoedt dat het niet te maken heeft met vergiftiging, omdat de leverwaardes in dat geval nog een stuk hoger zouden zijn…
Echter ben ik daar nog steeds bang voor natuurlijk… hetzelfde geldt voor leverbot. Maar mijn dierenarts zit toch echt op een ander spoor. Namelijk dat de niet goed functionerende darm ervoor zorgt dat de lever extra hard moet werken…

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:47

Verhoogd GGT kan ook veroorzaakt worden door leverbot (worm soort). Kan je zien op de echo van de lever, ze nemen ook nog wel eens een lever biopt. De goedkopere optie is preventief tegen leverbot ontwormen en daarna opnieuw leverwaarde meten en kijken hoe je paard klinisch opknapt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:37

Ze kunnen bv zien of de darmwand verdikt is ( ontsteking/irritatie) of gasvorming.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:13

Drinkt ze ook uit slootwater of kan ze grazen naast een sloot? Dan zeker leverbot niet uitsluiten.