sacridöse iemand bekend mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

sacridöse iemand bekend mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 15:09

Sinds ik op zoek ben naar een nieuw paard leer ik weer elke dag nieuwe dingen :P nu zag ik een paard wat eigenlijk perfect is voor mij..... alleen ze heeft 2 jaar geleden sacridöse aan haar been gehad.kan iemand mij vertellen of dat terug kan komen? Als het terug komt met hetzelfde behandeld kan worden. Als het terug komt komt het dan heftiger terug?

Kinke

Re: sacridöse iemand bekend mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:03

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 16:24

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:39

Ik ken sarcoïdose alleen bij mensen, niet bij paarden. Bij mensen slaat het vaak eerst op de longen en de ogen, daarna de rest van het lichaam. Mijn ex man heeft dit chronisch.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 16:46

Muronia schreef:
Ik ken sarcoïdose alleen bij mensen, niet bij paarden. Bij mensen slaat het vaak eerst op de longen en de ogen, daarna de rest van het lichaam. Mijn ex man heeft dit chronisch.

Oh jeetje wat heftig zeg!! Kunnen ze hem er wel voor behandelen als hij symptomen heeft? Of word het alleen maar erger?

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 17:03

Muronia schreef:

Klopt ik heb dit dus ook maar " gelukkig" nu nog alleen in/bij mijn oog.

Ik zit nu bijna 3 jaar o.a aan de prednison.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 17:07

Ik denk dat we dezelfde pony zijn tegengekomen, ik bij toeval, ben niet op zoek. Uit nieuwsgierigheid even opgezocht wat het is. Dit vond ik wel een duidelijk artikel.
https://www.eikenlust.nl/documents/2016 ... 202016.pdf

Dit lezende zou ik een goed paard met een plek niet direct laten staan, maar wel met de keuring extra naar laten kijken en goed uitvragen wat de huidige eigenaar aan management doet.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 17:29

tiwi1969 schreef:
Ik denk dat we dezelfde pony zijn tegengekomen, ik bij toeval, ben niet op zoek. Uit nieuwsgierigheid even opgezocht wat het is. Dit vond ik wel een duidelijk artikel.
https://www.eikenlust.nl/documents/2016 ... 202016.pdf

Dit lezende zou ik een goed paard met een plek niet direct laten staan, maar wel met de keuring extra naar laten kijken en goed uitvragen wat de huidige eigenaar aan management doet.

Ik heb al een poosje contact met haar en het gaat nu goed met haar zegt ze.ze hoeft er verder niks meer aan te doen. Ze heeft er al 2 of 3 jaar geen last meer van. Ik lees verhalen dat een paard dit chronisch kan hebben en dat ze uit de zon moeten blijven. Of bandage om de benen in de wei. Maar ook dat er paarden zijn die er dood aan gaan. Ik heb dit jaar net mijn paard in moeten laten slapen vanwege gezondheidsproblemen en ben daarom misschien extra voorzichtig

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:10

Wat ik begrijp is dat als de sarcoidose beperkt is tot 1 plek het nagenoeg nooit uitbreidt en dat als het op meer plekken of over het hele lichaam zit dit een heel ander beloop heeft.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 07:31

tiwi1969 schreef:
Wat ik begrijp is dat als de sarcoidose beperkt is tot 1 plek het nagenoeg nooit uitbreidt en dat als het op meer plekken of over het hele lichaam zit dit een heel ander beloop heeft.

Fijn om te lezen dankjewel