Jonge Fries, hoest na eten en neusuitvloeiing met gras erin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martiflorjo

Jonge Fries, hoest na eten en neusuitvloeiing met gras erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 18:42

Hoi,
ik heb een vraag. Ik heb al een dierenarts erbij gehad en er is een scopie van de keel en luchtwegen gemaakt. Ik ben nu doorverwezen naar een kliniek voor verder onderzoek. Maar ik hoop hier misschien wat herkenning te vinden. Gaat om een 4 jarige fries, die sinds hij in de wei staat af en aan hoest en ook af en toe wat neusuitvloeiing heeft waar gras in zit. Zijn longen klonken goed. Vandaag is er een scopie gemaakt en daar zagen we stukjes voer ( gras) in de luchtpijp zitten. Verder zag alles er normaal uit. Ze hebben een deel van de slokdarm bekeken, maar omdat hij nog gegeten had zagen we alleen wat slijm en vocht, waaarschijnlijk door het eten nog. ( het paard hoefde niet nuchter te zijn ) Nu is een voorzichtige conclusie, dat zijn slik mechanisme mogelijk niet goed werkt. Hier zou niets aan te doen zijn. Dit kwam als een mokerslag aan. Ik ben doorverwezen naar Utrecht, maar twijfel nog of ik niet beter naar Wolvega kan gaan ( meer ervaring met Friezen) Nu mijn vraag, heeft iemand dit ooit meegemaakt of van gehoord. Hij eet verder prima, is fit en energiek. Knoeit niet met eten, hij hoest wel na het eten, 2 keer een kuch, maar gezien het beeld van de luchtpijp niet vreemd. Hij hoest ook niet dagelijks, kan zomaar 2 weken niet hoesten en dan weer wel. ik vind het gewoon raar dat er gras in zijn luchtpijp zat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Jonge Fries, hoest na eten en neusuitvloeiing met gras erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:57

Misschien een vernauwde slokdarm? Dat schijnt vaker voor te komen bij friezen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:36

Martiflorjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 19:42

Odysseus schreef:
Klinkt als megaoesophagus, een verwijde en deels "verlamde" slokdarm. Een typische Friezenkwaal.

https://phryso.com/slokdarmverstopping/

Daar ben ik bekend mee, vanwege mijn vorige Fries. Maar deze symptomen zijn zo anders. Hij is ook nog nooit verstopt geweest. Hij geeft geen voer terug. Niks van dat alles. Het lijkt in het slikken te zitten. Wat ik ook vreemd vind is dat hij van de winter met hooi en muesli nergens last van had. Sinds hij op gras staat gaat het mis. Hij heeft ook niet eerder neusuitvloeiing gehad. En nu zit daar gras in. Echt raar.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 19:56

Ik vind het juist niet perse klinken als een mega oesofagus en ik neem aan dat dit ook wel zichtbaar moet zijn geweest bij de scopie als er zoiets speelt. Dit paard lijkt zich te verslikken. Mogelijk heeft hij er met muesli geen last van omdat hij dat niet vanaf de grond eet maar hoger uit de voerbak? En hooi is wat stugger natuurlijk dus dat slikt hij misschien beter weg.
Etensresten in de luchtpijp is niet prettig en geeft een hoog risico op longontsteking. Ik hoop dat er snel een oorzaak gevonden wordt. Ik ken het probleem verder niet bij paarden, alleen bij mensen :D. Daar speelt vaak een neurologische oorzaak een rol. Maar kan me voorstellen dat de diagnose rauw op je dak valt. Als het verder niet te behandelen valt, is het enige wat je kunt doen goed rekening houden met zijn rantsoen en zorgen dat hij alleen dingen eet waar hij zich niet in verslikt.

DYSFAGIE BIJ HET PAARD - Universiteit Gent https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Een linkje, misschien heb je er wat aan?

Martiflorjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 05:57

Hoi, deze link had ik ook gevonden inderdaad. Wel interessant. Ik geef hem niet zomaar op. Ik hoop dat ze in de kliniek wat meer kunnen zien.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:35

Ik zou dan toch kiezen voor Utrecht. Ook zij hebben veel ervaring met Friezen hoor. Ik verwacht dat zij op dit gebied net wat meer expertise hebben dan Wolvega, zeker als het niet een specifieke Friezenkwaal is. Het klinkt alsof het verhemelte niet helemaal goed is gesloten, waardoor grasresten er via de neus weer uitkomen. Grovere structuren als muesli en hooi zijn dan waarschijnlijk net te groot.

Nog iets heel simpels trouwens: Wanneer is de tandarts er voor het laatst bij geweest en hoe heeft die je paard toen behandeld?

Martiflorjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 16:52

de tandarts is in april nog geweest, het gebit is elektrisch behandeld. Alles zag er toen goed uit. ik heb besloten naar Utrecht te gaan en daarna eventueel nog naar Wolvega voor een second opinion, afhankelijk wat er in Utrecht uit komt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 16:56

Het verhemelte is ook het eerste waar ik aan dacht. Is daar specifiek naar gekeken door de dieren- of tandarts?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:38

Ik ben wel heel benieuwd wat er uit de onderzoeken gaat komen!

Het lijkt er niet op dat de tandarts wat gemist zal hebben qua gebit, maar je weet het natuurlijk niet.

Wil je ons op de hoogte houden?

Martiflorjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 10:29

Jet schreef:
Ik ben wel heel benieuwd wat er uit de onderzoeken gaat komen!

Het lijkt er niet op dat de tandarts wat gemist zal hebben qua gebit, maar je weet het natuurlijk niet.

Wil je ons op de hoogte houden?

Ik ga jullie zeker op de hoogte houden. De plannen zijn iets gewijzigd. Ik heb gisteren uitvoerig gesproken met Marco de Bruijn van Wolvega en besloten toch eerst daar heen te gaan. Morgen om 15 uur heb ik een afspraak.
Mocht het nodig zijn, of als ik twijfels heb, ga ik alsnog naar Utrecht.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:28

Zo, dat is wel fijn snel zeg! Ik ken Marco van de koliekoperatie van mijn vorige paard, een heel fijne dierenarts! Hij komt er vast ook wel achter wat er aan de hand is! Succes morgen hoor.

Martiflorjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 20:25

Slecht nieuws helaas. Hij heeft slokdarmverlamming, in zeer ernstige mate. Meerdere delen zijn verlamd en bovenin zit ook zo’n deel. Door dat bovenste deel verslikt hij zich steeds en komt dat gras in de luchtpijp. De prognose is heel slecht. Hij had het zelden gezien op deze leeftijd. Op dit moment heeft hij ook bronchitis daardoor. Dat zal alleen maar erger worden. En dit is nog het goede seizoen zei hij. Hij zou aangepast voer moeten, geen normaal hooi meer. Het liefst zoveel mogelijk op gras, maar daar heeft hij ook al last van.
Rijden wordt afgeraden tijdens bronchitis en de kans op chronische bronchitis is groot.
Al met al kan het niet slechter dus.
Ik ga morgen met de verzekering overleggen.
Ik ben er kapot van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:28

Wat een ontzettend naar nieuws heb jij vandaag te verwerken...
Heel veel sterkte. :(:)

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:37

Wat erg voor je ik leef intens met je mee.Zelf ook een Fries verloren aan hetzelfde.Zo n geweldig dier .Ik was en ben daar zo boos over .Waarom fokken ze zieke dieren ze weten dit al lang binnen het stamboek.
Sterkte met dit moeilijke nieuws.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:45

Oh wat erg... Sterkte.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:48

Wat erg. Zo'n jong paard.
Zit het meer in de afstamming?
Sterkte met wat komen gaat. :knuffel:

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:09

:(:)

Ik lees nu net je topic en ook meteen de diagnose. Dat is echt flut, en dan nog bij zo een jonkie ook.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:10

Oh, wat heftig! Ik was ook al bang voor slokdarmverlamming, maar ik had ook niet verwacht dat het bij een jonge Fries ook al zo heftig zou zijn, zeker als hij nooit een slokdarmverstopping heeft gehad.
Ik weet ook dat het bij de Friezen die het hebben vaak toch achteruit gaat, bij de ene wat sneller dan bij de andere, maar dat is, zeker als die van jou zo jong is en het in zo'n ernstige mate heeft, geen goed vooruitzicht.
Heel veel sterkte met het nemen van een beslissing, hopen dat de verzekering meegaat in wat jij wil!

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:36

Verdrietig, veel sterkte :knuffel:

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:43

oliebol TS. Ik was er al bang voor.
Heel veel sterkte :(

Bij die van mij begon het ook met overmatig speekselen en kwijlen. De hele slokdarm zat ook vol met speeksel toen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 00:47

Wat een ongelofelijk rot bericht zeg!
Daar kun je helemaal niks aan doen.
Welke afstammeling heeft je paard?
Heb je hem al lang?
Zonee: Mogelijk een “ verborgen gebrek” bij aankoop?

Sterkte.

Martiflorjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 06:40

Het is een Wimer x Onne. Ik had hem nog niet zo lang. Vijf maanden. De arts gaf aan dat het een verborgen gebrek is en ik sta ook in goed contact met de verkopers. Zo heftig dit. Ik ga dat van de bloedlijnen zeker nog uitzoeken. Mijn vorige Fries had het ook, maar op haar 21e had ze er nog weinig last van. Dank voor jullie berichtjes. Ik heb veel te verwerken

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 07:05

Dit is ook nog zo jong. Snap wel dat jullie daar ontzettend verdrietig van zijn en je hoofd overuren draait. Nogmaals sterkte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:18

Oh bah wat een naar nieuws.
Heel veel sterkte :knuffel: