Gisteravond laat wilde ik nog even wat doen op stal. In het donker viel het me op toen ik haar even aaide, dat de mond en kin van mijn Welsh merrie Roos wat "raar" aanvoelde.
Apart genomen op stal in het licht... En ik ben best wel geschrokken van wat ik zag!!
Ze verbrand(de) zo af en toe wel eens haar neus een beetje. In het verleden is dat wel eens erger geweest, maar gaat tegenwoordig al stukken beter ook zonder UV werend masker met neusflap.
En; dit was enkele dagen geleden nog niet. Plus het feit dat we de meest felle zonnige dagen allang hebben gehad, (toen ook zonder masker gestaan en op een paar schilfers na, niks aan de hand, is ook snel weer weggetrokken) en het afgelopen week niet eens zo heftig is geweest qua extreem zon/hitte.
Dit ziet er toch echt een heel stuk heftiger uit en lijkt ook heel anders dan "alleen maar flink verbrand", vind ik. Op de foto's valt het nog mee bij hoe het er in het echt uitziet. Het wondje op de voorkant lijkt ook iets pus uit te komen, en ruikt ook wat eh..... Niet zo lekker....
Alle foto's zijn niet zo heel duidelijk

- Getemperatuurd, 37.6 dus prima, geen koorts
- Niks te zien bij kaak/keel, ook geen abces oid (ivm mogelijk droes....?)
- Eetlust is prima, al kan ik me voorstellen dat met openen v/d mond dit pijnlijk kan zijn
- Oogt niet ziek, gedraagt zich niet ziek, fit genoeg om haar "drama-queen" gedrag te vertonen omdat ze spuitbus in de gaten had.
- Mijn 2 andere pony's hebben niks.
- Hebben paar weken geleden wel op een weide met hoog gras en distels gestaan, maar toen was er met alle drie nog niets aan de hand/niets te zien.

Ik heb het voor nu ( even behandeld met Acederm wondspray (vond ze dus écht niet heel erg oké.... spuitbus en dan in buurt van neus = complete paniek) en ingesmeerd met jodiumtinctuur. Uiteraard met wegwerphandschoentjes aan. Daarna geen foto's meer gemaakt, ga er zo weer heen.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn/hoe dit zo plots kan ontstaan, en wat kan ik er evt. nog meer aan doen?
Ik realiseer me uiteraard dat dit niet eventjes binnen no-time weggetrokken is....