Ik heb een shetlander merrie van 2 jaar (eind mei 2 geworden). Begin mei ben ik van stal veranderd, hierna begon ze af te vallen. Het bleek dat er te weinig ruwvoer gevoerd werd voor het aantal paarden dat er stond, en mijn ukkie werd steeds weg gejaagd. Aangezien dit niet opgelost werd en mijn pony er steeds slechter uit begon te zien heb ik haar 20 juli weer verhuisd. Op die oude stal heb ik een mestonderzoek laten doen, maar die was negatief.
Toen ze op de nieuwe stal stond was ze echt mager, maar kreeg ze een bol buikje. Dierenarts is geweest, haar tanden zijn bekeken en gevijld. En de dierenarts heeft haar toch een wormenkuur gegeven ondanks de uitslag van het mestonderzoek. Een dag later zat haar mest helemaal vol met bloedwormen. Dus dat was geen overbodige luxe. Ik moet haar volgende week nog een keer ontwormen en daarna weer mest onderzoek (waar ik inmiddels helemaal geen vertrouwen in heb).
Maar hoe lang duurt het voordat dat wormenbuikje weg trekt? En hoe lang duurt het voordat ze weer een beetje bij komt. Want ze ziet er nog niet geweldig uit met een mager kontje en een bolle buik. En kan ik haar nog extra ondersteunen ergens mee?
Ze krijgt nu onbeperkt onverpakt hooi (hier eet ze tussen de 2,5 en 3 kilo van per dag). Agrobs natuur mineraal, 1 schepje (is voor 100 kilo) 2 handjes agrobs alpengrün muesli 100 gram vitalbix Nutri mash 2 handjes coolstance copra En een schepje weerstand complex van Horseflex.
Mijn gevoel zegt dat ze nog niet lekker in haar vel zit. Maar aan de andere kant is het misschien nog te vroeg om al verandering te zien.