Gevallen met Paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipeert

Gevallen met Paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 22:23

Hallo Bokkers!
Ik zit met de handen in het haar. Een week geleden tijdens een ontspannen rit in de bak zijn mijn paard en ik gevallen in de galop. In de herinnering die ik nog heb na de schrik sprong ze opzij en na 4m lagen we. Zand zat op haar knie en zadel. Ze is niet op mij gevallen.

Geen open wonden. Geen zwelling, geen warmte. Alleen haar schouder spieren waren wat stijver.
Dierenarts adviseerde om haar op de weide te zetten en een week goed aan te kijken. Stijfheid was te verwachten. Nu loopt ze na een week niet goed en zakt soms door het been heen.
Heeft iemand ervaring na een val? Ik kan weinig verhalen vinden namelijk.

Sherivey

Re: Gevallen met Paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:37

Dat kan zo veel oorzaken hebben. Daar kun je het beste een dierenarts naar laten kijken. Misschien komt het door de val, misschien is het iets anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:50

Wat is de oorzaak van het vallen? Hoe oud is je paard? Een gezond paard valt niet zomaar..

Zou ook de DA even laten kijken en anders een fysio/ masseur etc. als de ergste kneuzing over is.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:57

Het kan inderdaad van alles zijn inderdaad... Ik zou ook langs de kliniek gaan voor een kreupelheidsonderzoek.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:59

Er kan heel veel aan de hand zijn maar ook heel weinig.
De plexus brachialis kan beschadigd zijn, die zit achter het schouderblad en geeft vervelende zenuwpijnen/tintelingen/doof gevoel of zorgt zelfs voor uitval en slepen met de hoef.
Spieren kunnen een optater hebben gehad maar na een week zou je dan wel verbetering moeten zien. Er kan iets geblokkeerd zitten in de schoft. Dan krijg je met de tijd waarschijnlijk ook problemen met aansingelen en buiging in de volledige hals.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 06:29

Ik zou ook even de DA laten kijken. Kan zo veel zijn.

Ik ben ook wel eens met paard en al gevallen. Ook in de galop, in de bak. Was heel glad in een hoek, dus hij glibberde onderuit. Ik herinner me nog dat we elkaar even aankeken of we in orde waren, langzaam opstonden, en ik ben weer opgestapt en verder :+ Gelukkig niks aan over gehouden.

Lvdg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:12

De ene val is de andere niet. Zoals hierboven gezegd kun je het beste een DA erbij halen om e.e.a. uit te sluiten / achter de oorzaak te komen.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:50

Is dit dezelfde Friese merrie als van je topics uit 2020 en 2021? Zo ja, dan vraag ik me af of het paard kreupel is door de val, of dat ze gevallen is door een bestaand probleem aan het been. Om er achter te komen wat er aan de hand is en wat de prognose is kun je het beste een dierenarts laten komen of naar de kliniek gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:02

Lon schreef:
Is dit dezelfde Friese merrie als van je topics uit 2020 en 2021? Zo ja, dan vraag ik me af of het paard kreupel is door de val, of dat ze gevallen is door een bestaand probleem aan het been. Om er achter te komen wat er aan de hand is en wat de prognose is kun je het beste een dierenarts laten komen of naar de kliniek gaan.

Zo te lezen is dit niet de eerste keer dat dit paard gevallen is en is al bekend dat het paard artrose heeft.

@TS: DA er bij halen is nu het enige juiste dat je kan doen. Ook zou ik jezelf en de DA de vraag stellen of je met dit paard nog wel moet blijven rijden want door artrose kunnen ze juist vaker gaan struikelen.

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 09:10

Lon schreef:

Dit is natuurlijk een ander paard. Het paard uit eerdere topics is ingeslapen.
Voortaan eerst antwoorden afwachten voordat er conclusies worden getrokken!
Laatst bijgewerkt door Kiwipeert op 28-08-23 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 09:10

LV19952 schreef:
Lon schreef:

Zo te lezen is dit niet de eerste keer dat dit paard gevallen is en is al bekend dat het paard artrose heeft.

@TS: DA er bij halen is nu het enige juiste dat je kan doen. Ook zou ik jezelf en de DA de vraag stellen of je met dit paard nog wel moet blijven rijden want door artrose kunnen ze juist vaker gaan struikelen.

Dit is een ander paard!

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 09:21

Elisa2 schreef:
Wat is de oorzaak van het vallen? Hoe oud is je paard? Een gezond paard valt niet zomaar..

Zou ook de DA even laten kijken en anders een fysio/ masseur etc. als de ergste kneuzing over is.

Ik vermoed struikelen. Ze was in die hoek al wat schrikkerig en wou er niet goed langs. Dat was voor de gallop al op gelost. Er zat een kip te spitten
Het spoor in de bak is ook goed te zien. Het was nog net geen opzij sprong van 90 graden.

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 09:22

Sherivey schreef:
Dat kan zo veel oorzaken hebben. Daar kun je het beste een dierenarts naar laten kijken. Misschien komt het door de val, misschien is het iets anders.

Dierenarts net gebeld hij komt deze week langs om te beoordelen of wij naar de kliniek toe moeten.

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 09:26

Elisa2 schreef:

Dit paard is 6. Klopt een gezond paard valt niet zomaar. Ze is nog nooit eerder gestruikeld of verstapt waar dan ook. We zijn ook op buitenrit geweest een tijdje terug (kan dit niet linken aan de val) een wat ruiger gebied. Daar geen stap verkeerd gezet.

Bekapper had ik al wel een afspraak voor maar de hoeven waren niet te lang.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:08

Kan ook gewoon dikke pech zijn, dat vallen. Gebeurt normaal inderdaad niet snel, maar goed, je zal niet de eerste zijn.

Hopelijk geen pees letsel of zo van de val. Succes bij de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:51

Kiwipeert schreef:
LV19952 schreef:

Dit is een ander paard!

Sorry dan heb ik niks gezegd! Maar als ze nu nog niet goed loopt dan zou ik toch wel even de dierenarts langs laten komen om te checken.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:49

Als iets gekneusd is duurt het wel langer dan een week. Daarnaast wat is kreupel? Ben compleet ontlasten, iets meer stijf etc.

Bij niet helemaal 100 procent zou ik het nog even aankijken.

Been heel slecht neerzetten is dierenarts

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 13:29

scrabbel schreef:
Als iets gekneusd is duurt het wel langer dan een week. Daarnaast wat is kreupel? Ben compleet ontlasten, iets meer stijf etc.

Bij niet helemaal 100 procent zou ik het nog even aankijken.

Been heel slecht neerzetten is dierenarts

Ze belast volledig merk ook niks aan haar gedrag. Ze blijft ook over slootjes springen in de wei.
Alleen ze is een taaie en je moet heel goed kijken of er iets is. Vorig jaar had ze een glijer gemaakt in de wei toen had ze iets verrekt. 6 mensen gevraagd hoe ze liep omdat ik zelf niet kreupel moet kijken natuurlijk. Maar er staat een afspraak met de DA voor een kreupel onderzoek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:52

Wat naar.

Helaas ben ik ooit gevallen met mijn ruin. Vallen kan altijd gebeuren, want je hebt gewoon nooit alles in de hand.

Ik heb hem toen wel buiten laten zetten en ben daarnaast een aantal dagen gaan wandelen. Er leek niks aan de hand.
Met rijden voelde ik iets in draf. De eigenaar van de stal voelde mee en hij had een hevige reactie op de heup, dus naar een kliniek gegaan. De veearts daar heeft hem ingespoten en we kregen een schema mee.

Ik bleef iets zien, maar moest hem maar sterker maken........Dat voelde niet goed, dus uiteindelijk een periode veel gewandeld.
Osteopaat erbij, weer een andere veearts na verhuizing en niemand zag het of ze zeiden dat hij weer moest trainen.

Ben naar een grote kliniek gereden voor een mri, maar dara vonden ze het niet nodig en kon wel weer gaan rijden. Ze zouden hem zelfs positief keuren bij verkoop was nog een opmerking die gemaakt werd.

Voor het rijden toen een fysio gevonden die ook veearts is en zij kwam meteen op de goede plek en heeft hem niet behandeld, maar geadviseerd te scannen. Daarop was te zien dat hij oude peesblessures had en artrose.

Hij heeft echt nooit dikke benen gehad en heeft ook nooit stokkreupel gelopen in eerste instantie, dus dan ga je je afvragen wat er het eerst was, wanneer etc. Ik had alleen wel mazzel dat ik niet had doorgepakt en waarschijnlijk nog meer schade wel voorkomen.

Hij heeft ups and downs gehad, maar de laatste jaren 24/7 buiten heeft hij goed gelopen en was vrolijk. Vanaf zijn 15e bezig geweest en op 23jr leeftijd aan iets anders overleden.
We hebben zelfs nog leuke ritjes gemaakt omdat hij graag werkte en heel happy was of iig leek dan.

Aan de ene kant heb ik er wel vrede mee, want kan het niet terugdraaien en heb ook echt overal aangeklopt en ben altijd blijven zoeken. Maar je houdt een beetje de vraag; wat als........Wat als de eerste veearts wel iets meer had gezien? Had die kliniek niet beter wel de mri kunnen maken? Maar had het uitgemaakt voor de rest van zijn bestaan?

Maar ik weet wel dat dieren niet liegen of faken en ik altijd mijn gevoel blijf volgen en niet meer alles klakkeloos aanneem, van niemand.