Prascend afbouwen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Prascend afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 22:08

Hoi

Ik was benieuwd naar jullie ervaringen betreft prascend afbouwen.
Hier een NL mini paardje. Ten tijde van HB was hij echt te dik, positief op PPID.
Voeding, beweging aangepast, is op goed gewicht en fit.
Ik vraag me af of hij door deze verbeterde gezondheid van de prascend af zou kunnen. Wie heeft hier ervaring mee?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:18

Hoeveel krijgt hij nu ? Ik denk niet dat hij er helemaal afkomt maar misschien kan hij met iets minder toe.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 22:30

BigOne schreef:
Hoeveel krijgt hij nu ? Ik denk niet dat hij er helemaal afkomt maar misschien kan hij met iets minder toe.

Een half tabletje per dag
Dat kan ik natuurlijk ook proberen indien mogelijk

Lotte_Wessel

Re: Prascend afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 23:42

Vaak is tussen september en oktober weer een goede tijd om te hertesten. Ze geven dan ook vaak advies of je meer/ minder kunt gebruiken. Mijn pony staat nu ook bijna 3 jaar op prascent en heeft sinds zijn diagnosis toen hij erg hoefbevangen was, alleen nog last gehad van winter bevangenheid met erge kou. Verder goed te pas, geen problemen, maar advies was wel om hem iets te verhogen van 1/2 pil naar 1 pil. Eerst niet gedaan want hij was goed te pas, maar maand of 2 later was het ook wel nodig want hij begon toen toch slechter te worden. Nu staat hij al zo'n 2 jaar op 1 pil per dag en doet het goed.

Zou het dus niet zomaar doen zonder advies van een dierenarts/ zonder opnieuw te laten testen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:41

Stoppen met Prascend kan niet. Maar een mini-paardje op een halve pil is wel een stevige dosis. Ik zou in september/oktober laten testen (dan zijn de labkosten gratis en betaal je alleen de bloedafname) en op basis daarvan met de DA bepalen wat kan. En dan na 3-6 maanden nog een keer testen, of de waardes niet veranderd zijn.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:47

Ibbel schreef:
Stoppen met Prascend kan niet. Maar een mini-paardje op een halve pil is wel een stevige dosis. Ik zou in september/oktober laten testen (dan zijn de labkosten gratis en betaal je alleen de bloedafname) en op basis daarvan met de DA bepalen wat kan. En dan na 3-6 maanden nog een keer testen, of de waardes niet veranderd zijn.

Volgens mij is deze actie helaas veranderd naar 50% korting op de test/lab en normale prijs bloedafname. Helaas!

Ibbel

Re: Prascend afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:50

Oh, ik dacht dat ik mijn DA met gratis testen had zien langswapperen op m'n mail. Meestal lees ik dat soort mails helemaal niet :)) maar half lezen is nog erger :D
Maar iig, het is goedkoper dan in de rest van het jaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:50

Ppid gaat niet over. Dus stoppen zou ik niet doen. Ik zou zelf gewoon een halve tablet blijven geven. Want je pony doet het er goed op. Als je afbouwt heb je toch kans op een terugval.

Zelf heb ik onlangs wel afgebouwd, maar mijn pony at niet meer goed. Toen ben ik van een halve naar een kwart gegaan. Nu eet ze wel weer goed dus nu houd ik haar op een kwartje. Maar als ze niet slecht was gaan eten had ik haar gewoon op een halve laten staan, want verder doet ze het super op de medicatie

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:52

Ibbel schreef:
Oh, ik dacht dat ik mijn DA met gratis testen had zien langswapperen op m'n mail. Meestal lees ik dat soort mails helemaal niet :)) maar half lezen is nog erger :D

Haha dan hoor ik graag welke dierenarts dat is geweest :+
Ik heb toevallig vd week lopen zoeken en kijken en Boehringer Ingelheim geeft aan 50% van 1 sep tot 31 okt

Ik heb jaren terug inderdaad gratis kunnen testen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 22:30

Lotte_Wessel schreef:
Vaak is tussen september en oktober weer een goede tijd om te hertesten. Ze geven dan ook vaak advies of je meer/ minder kunt gebruiken. Mijn pony staat nu ook bijna 3 jaar op prascent en heeft sinds zijn diagnosis toen hij erg hoefbevangen was, alleen nog last gehad van winter bevangenheid met erge kou. Verder goed te pas, geen problemen, maar advies was wel om hem iets te verhogen van 1/2 pil naar 1 pil. Eerst niet gedaan want hij was goed te pas, maar maand of 2 later was het ook wel nodig want hij begon toen toch slechter te worden. Nu staat hij al zo'n 2 jaar op 1 pil per dag en doet het goed.

Zou het dus niet zomaar doen zonder advies van een dierenarts/ zonder opnieuw te laten testen.

Ik wou inderdaad even laten prikken, dankjewel voor advies .

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 22:32

Ibbel schreef:

Wat een fijne dierenartsen , hier helaas nooit kortingen of gratis haha. Ik ga er toch eens over beginnen denk ik. Toendertijd had hij een 1/2 tabletje nodig. Vandaar ik na een poos ook zat te denken weer prik controle te doen en kijken of afbouwen een optie zou zijn. Zo niet, gaan we gewoon door uiteraard

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 00:41

Bij mijn oude Shetlander hebben we de prascend na iets van 5 jaar gebruik op een gegeven moment ook afgebouwd omdat hij een beetje depri oogde en niet meer wilde eten. Hij heeft daarna nog 2 jaar geleefd zonder prascend zonder dat de klachten van ppid toenamen (ook nog laten testen en de waarde was niet schrikbarend hoog. Net over het randje om het ppid te kunnen noemen zegmaar). Hij werd 31. Het is dus een kwestie van goed kijken naar wat je paard zelf aangeeft. Bij de mijne hebben we van een half tabletje eerst een kwart gemaakt en daarna helemaal gestopt. Ongeveer na een week al.