Schimmel, zomereczeem, iets anders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

julesenco

Schimmel, zomereczeem, iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 17:55

Hoi! De laatste tijd begon mijn paard steeds meer last te hebben van jeuk, het begon met gewoon wat licht schuren van de manen en had toen het leovet manenliquid aangeschaft zodat ze haar manen niet verder zou beschadigen maar het bleef erger worden en nu heeft ze overal wondjes vooral rond haar hoofd en nek door het schuren. Haar vader heeft ook last van zomereczeem maar zij heeft nog nooit van zoiets last gehad en weet dus ook niet zo goed wat het is… we hebben een nieuw deken gekocht zodat ze minder kon schuren en allen scherp of hoekig proberen afschermen of weghalen uit haar stal. Koop ik haar zo een aansluitend masker zodat ze haar gezicht niet blijft open halen? Is er een bepaald product dat kan helpen met de jeuk? Ik wil graag uitvinden wat het is zodat ze zich gemakkelijker kan voelen. Iemand een idee wat het kan zijn of tips op wat te doen? Moet ik denken aan de DA erbij te halen? Ik heb hier nog niet echt meegemaakt dus weet niet zo goed wat te doen..

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:10

Mijn paard heeft ongeveer het zelfde.
Schuren van haar manen, staart en hoofd.
Jeuk!!!
Vorige zomers was dit niet zo.
Heb het menu onder de loep genomen, hier is niks in veranderd de afgelopen 4 maanden.
Afgelopen week zo erg dat ze een stuk staartwortel echt kaal heeft en dikke korsten (en deels ontstoken denk ik) in haar manen.
Ik heb een poosje Derfen gebruikt, hielp hier niet. En heb een eczeemdeken aangeschaft.
Heb nu in overleg met de DA hydrocortiderm zalf.
Ben benieuwd wat dit gaat brengen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 20:19

Zomereczeem kan helaas op alle leeftijden beginnen, huidige periode is heel fijn voor de knutten, niet te warm, weinig wind , beetje zwoel weer. Je ziet ze bijna niet maar veroorzaken helaas veel ellende.
Wat ik wel eens deed, manen kam en staartwortel flink met baby olie insmeren. Wanneer je elke week op wedstrijd gaat niet zo’n optie maar ben je recreatie ruiter dan maakt het niet zoveel uit. Knutten vinden vieze vettige haren niet prettig want daar kunnen ze niet in bewegen.

journee

Re: Schimmel, zomereczeem, iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 22:17

De aanleg voor overgevoeligheid & allergie is helaas wel erfelijk. Dus zeer waarschijnlijk heeft ze de zomereczeem toch van haar vader geërfd.

Hierboven zijn al verschillende tips gegeven en een masker is inderdaad geen overbodige luxe. Er zijn verschillende spays in de handel die de jeuk kunnen verzachten, even op anti-jeuk spay zoeken.

Bij ernstige klachten is het wel verstandig om eens contact met de veearts op te nemen voor advies. Mocht je nog in contact kunnen komen met de eigenaar van haar vader, dan kunnen zij je misschien ook nog verder helpen, gezien zij hier ook ervaring mee hebben.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 22:51

Om te behandelen zou je kunnen wassen smeren met producten van Botanica. Wij zijn daar erg tevreden over.

Verder kun je naar het voer van je paard. Wat voor brok en wat voor ruwvoer? Hooi / kuil / voordroog?

Teveel suikers kunnen ook een oorzaak zijn van jeuk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 09:26

Ja volledig inpakken is belangrijk bij zomerecxeem, dekens met buikbescherming, kap..iedere keer als ze gestoken worden duurt het 6 weken voordat de reactie en de jeuk weer uit het lichaam zijn. Dit is inderdaad de meest rottige periode voor zomerecxemers.