Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Poekkie schreef:Ik heb een jaar lang dat soort problemen bij mijn shetje gehad… altijd diarree ondanks wormkuren, probiotica, bietenpulp, alleen droog hooi, … ‘t maakte niet uit. Nooit geweten want het was maar sinds ze ‘s nachts op gras staat ivm slecht gebit is het over.
DuoPenotti schreef:Paardje van een kennis van mij had dit ook.
Maar had dus wel enorm veel zand in de darmen en is er aan geopereerd paar maanden terug.
OP de dunne mest na geen klachten.
Dus die rontgen zou ik zeker gaan maken
Chinas schreef:Wat vervelend dat hij zulke klachten heeft en niks lijkt te helpen... Met de klachten kan ik je helaas niet echt helpen. Ik wou vragen of je al bloed had laten afnemen, maar lees dat je daar mee bezig bent.
Mijn paard had hele andere symptomen, maar ik heb transfauneren gedaan bij haar voor haar IBD. Hiervoor is ze 1 week op de kliniek geweest. Wat ik hoorde van de dierenarts is dat ze het niet leuk vond. Ze bleef het wel toe staan, maar met hele duidelijke meningen. Maar goed, is het maar 1x per dag een paar minuten. De rest van de dag stond ze lekker te vreten. Toen ik haar ophaalde had ze ook wel wat wondjes rondom de neus. Erg sneu. Maar ze leek er naderhand geen last van te hebben, ik mocht overal aankomen. Ik weet natuurlijk niet hoe zij opgeknapt zou zijn zonder, maar ik ben happy met hoe het nu met haar gaat. Mocht het weer slechter gaan en ik moet kiezen om weer een week transfauneren te doen zou ik dat zeker opnieuw doen. Wij zijn hiervoor bij Wolvega geweest, ik weet niet hoe veel andere klinieken hier ook mee bezig zijn. Ik weet dat het bij Wolvega regelmatig aangeboden wordt. Ze hebben ook een standaard paard die ze hiervoor gebruiken, vaak met goede resultaten.
DuoPenotti schreef:Groot paard van 167.
En die had dus ernstige koliek. Is naar Someren gebracht en daar was het dus idd te zien op de rontgen.
Onder het mes gegaan want alleen spoelen zou niet voldoende meer gaan werken.
15 kg zand met de operatie uit de darmen gehaald en daarna gespoeld.
*Afkloppen* het gaat nu goed met hem en ook de mest is nu wel goed.
Modiandnina schreef:Chinas schreef:Wat vervelend dat hij zulke klachten heeft en niks lijkt te helpen... Met de klachten kan ik je helaas niet echt helpen. Ik wou vragen of je al bloed had laten afnemen, maar lees dat je daar mee bezig bent.
Mijn paard had hele andere symptomen, maar ik heb transfauneren gedaan bij haar voor haar IBD. Hiervoor is ze 1 week op de kliniek geweest. Wat ik hoorde van de dierenarts is dat ze het niet leuk vond. Ze bleef het wel toe staan, maar met hele duidelijke meningen. Maar goed, is het maar 1x per dag een paar minuten. De rest van de dag stond ze lekker te vreten. Toen ik haar ophaalde had ze ook wel wat wondjes rondom de neus. Erg sneu. Maar ze leek er naderhand geen last van te hebben, ik mocht overal aankomen. Ik weet natuurlijk niet hoe zij opgeknapt zou zijn zonder, maar ik ben happy met hoe het nu met haar gaat. Mocht het weer slechter gaan en ik moet kiezen om weer een week transfauneren te doen zou ik dat zeker opnieuw doen. Wij zijn hiervoor bij Wolvega geweest, ik weet niet hoe veel andere klinieken hier ook mee bezig zijn. Ik weet dat het bij Wolvega regelmatig aangeboden wordt. Ze hebben ook een standaard paard die ze hiervoor gebruiken, vaak met goede resultaten.
Super bedankt voor je reactie. Wat sneu inderdaad die wondjes. Maar nu het beter met haar gaat, denk ik dat het wel waard is geweest voor haar. Wat ontzettend fijn dat het nu beter lijkt te gaan.
Mijn dierenarts gaf aan dat ze het 3 dagen op een rij doen en dat dit ook op locatie kan. Ik denk dat ik dan toch daarvoor zou kiezen. Maar anders is Wolvega zeker een goede optie voor ons. Dank!
Lindsey_99 schreef:Is het hooi wat je gaf getest? Waar kwam het vandaan? Zodra het touwtjes hooi van met drijfmest (rund) bemest land komt, eerste snee, is de mest bij die van mij slapper. Is het van onbemest land, en laat genoeg gehooid dan is het altijd goed.
Aan voordroog hoef ik niet (meer) te beginnen; dat is garantie voor slappe mest tot diarree.
Het kan langer dan een aantal weken duren voordat de darmflora hersteld is en de mest weer goed is. Helemaal omdat hij ook gras krijgt, wat met het rare weer ook erg wisselend is wat voedingswaarde betreft.
Maddy_Paola schreef:Hier ook zo'n paard, slappe mest maakt niet uit wat ik deed, eet eigenlijk nooit van de grond en wormeitellingen altijd minimaal geweest, wel gewoon ontwormd.
Van alles geprobeerd, wat hier het verschil maakt is kaneel, is een groot paard en ze staat nu op een flinke eetlepel, daar blijft het stabiel mee, kan nog ophogen naar 2 eetlepels. Wel kijken welke soort kaneel je neemt, ik heb bij baroen vandaan, die is veilig
B_M_P_R schreef:Wat voor krachtvoer krijgt je paard? En welke mate aan arbeid verricht hij of zij? Een overmaat aan supplementen/vitaminen kan ook mestwater veroorzaken. Indien je hooi goed is, is krachtvoer alleen ter ondersteuning. Door supplementen kun je juist onbalans veroorzaken. In principe zou een paard het goed moeten doen op goed hooi en evt een brok of meusli die ondersteund. Wat al snel te veel zal zijn voor een fjord. In de meeste brokken zitten voldoende vitaminen en mineralen, door er dan ook nog supplementen aan toe te voegen ontstaat een overschot wat het lichaam kwijt moet. Mijn advies zou zijn terug naar de basis. Goed ruwvoer en evt ondersteunen met een brok afhankelijk van wat je paard aan arbeid levert en het bloedonderzoek afwachten om te kijken of er tekorten zijn. Mijn ervaring is dat supplementen vaak meer kwaad doen dan dat ze goed doen en daarnaast kosten ze enorm veel geld… Ik zou hier in ieder geval niet zelf mee gaan experimenteren, tenzij het bloedonderzoek tekorten aanwijst en dit op advies is van een dierenarts.
Modiandnina schreef:Pauline schreef:Mijn paard had dit icm koliek. In Utrecht is een foto gemaakt mbt zand, praktisch niets. Bij een scopie bleek ze zeer ernstige maagzweren te hebben en zweren in de darm daarachter.
Ach wat naar zeg voor je paard. Had je paard nog andere symptomen? Pijn in buik o.i.d.?