Diarree, slappe mest, mestwater

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Modiandnina

Diarree, slappe mest, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 16:07

Mijn Fjord heeft nu sinds april dit jaar last van mestwater en vanaf juni is hier slappe mest bij gekomen. Ongeveer een maand geleden is dit zelfs overgegaan in af en toe diarree.

Ik heb verschillende supplementen geprobeerd (bio-sponge, glutamine, phytonics micro comp, suikerbalans, algae vitalis). Daarnaast heb ik ook met verschillende verse kruiden geprobeerd om de darmen te ondersteunen. Niks mocht baten.

Verder heb ik een mestonderzoek laten doen. Hier kwam een hele lage waarde uit m.b.t. wormen en kwam er niks van zand tevoorschijn. Op aanraden van de dierenarts toch een wormenspuit gegeven om uit te sluiten dat de oorzaak een wormbesmetting is. Ook hier is de mest en het mestwater onveranderd van gebleven.

Tandarts is een aantal weken terug geweest. Mijn paard had wel wat haken, maar dit is inmiddels dus bijgewerkt.

Verder stond mijn paard op voordroog en om uit te sluiten dat het hiermee te maken had, heb ik hem sinds een aantal weken op goed onverpakt hooi gezet. Dit leek eerst veel goeds te doen, maar helaas zijn we inmiddels weer terug bij hele slappe mest met weer af en toe diarree. Hoewel ik weet dat onverpakt hooi beter is dan voordroog, heb ik dus niet het idee dat hier echt de oorzaak van het probleem ligt.

Zelf zat ik eraan te denken om een röntgenfoto van de darm te laten maken om te zien of hier toch zand in zit (ook al kwam dit niet uit het mestonderzoek). Mijn dierenarts gaf als reactie aan dat het op de foto ook niet altijd goed te zien is en dat dit dus ook geen garantie geeft. Zij adviseerde nu eerst zelf een flinke psylliumkuur te geven waarbij hij iedere dag 500 gram psylliumvezels krijgt (hij is ongeveer 500 kilo). Nu zitten we op dag 4 en vanmiddag spoot de mest er ineens weer uit. Zo erg had ik het eerder nog niet gezien. De dierenarts komt morgen toevallig bij ons op stal en ze zal dan ook een buisje bloed afnemen bij mijn paard voor een uitgebreid bloedonderzoek. Ik vermoed niet dat hier iets uitkomt, maar in dat geval kunnen we dat in ieder geval uitsluiten.

Mijn dierenarts noemde nog de optie van het transfauneren (mocht er niks uit het bloedonderzoek komen). Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe was dit voor het paard, ervaart hij/zij daar ongemak van?

Als er mensen zijn met tips of eigen ervaringen, dan hoor ik het heel graag! Ik maak mij erg zorgen en vind het moeilijk te beslissen welk pad nu te bewandelen.

Overigens goed om te benoemen; mijn paard lijkt nergens last van te hebben. Hij eet heerlijk door en reageert niet op aanrakingen op de buik. Datzelfde geldt voor aansingelen of opstijgen. Hij lijkt energiek en blij.
Het enige wat ik wel opvallend vind en wat wellicht hiermee te maken kan hebben, is dat mijn paard rechtsom erg stug is. Ik kan hem bijvoorbeeld nauwelijks in de rechtergalop krijgen.
Dat is overigens het enige opvallende aan zijn gedrag.

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.
Laatst bijgewerkt door Modiandnina op 24-08-23 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Re: Diarree, slappe mest, mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:10

Ik heb een jaar lang dat soort problemen bij mijn shetje gehad… altijd diarree ondanks wormkuren, probiotica, bietenpulp, alleen droog hooi, … ‘t maakte niet uit. Nooit geweten want het was maar sinds ze ‘s nachts op gras staat ivm slecht gebit is het over.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:12

Paardje van een kennis van mij had dit ook.
Maar had dus wel enorm veel zand in de darmen en is er aan geopereerd paar maanden terug.
OP de dunne mest na geen klachten.

Dus die rontgen zou ik zeker gaan maken :j

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 16:13

Poekkie schreef:
Ik heb een jaar lang dat soort problemen bij mijn shetje gehad… altijd diarree ondanks wormkuren, probiotica, bietenpulp, alleen droog hooi, … ‘t maakte niet uit. Nooit geweten want het was maar sinds ze ‘s nachts op gras staat ivm slecht gebit is het over.

Wat fijn dat het nu over is bij jullie zeg!
Mijn paard heeft ook wel op het gras gestaan, maar dit lijkt geen verschil te maken helaas. Hij is laatst wel gecheckt door de tandarts, het is nu weer bijgewerkt.

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 16:15

DuoPenotti schreef:
Paardje van een kennis van mij had dit ook.
Maar had dus wel enorm veel zand in de darmen en is er aan geopereerd paar maanden terug.
OP de dunne mest na geen klachten.

Dus die rontgen zou ik zeker gaan maken :j

Dank voor je reactie! Dat zand bleek uit de röntgenfoto? Heeft jouw kennis een groot of klein paard? Ik had begrepen dat het bij kleine pony’s wel zichtbaar is, maar bij paarden vaak niet…

Zijn de darmen van het paard schoongespoeld?

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:17

Wat vervelend dat hij zulke klachten heeft en niks lijkt te helpen... Met de klachten kan ik je helaas niet echt helpen. Ik wou vragen of je al bloed had laten afnemen, maar lees dat je daar mee bezig bent.
Mijn paard had hele andere symptomen, maar ik heb transfauneren gedaan bij haar voor haar IBD. Hiervoor is ze 1 week op de kliniek geweest. Wat ik hoorde van de dierenarts is dat ze het niet leuk vond. Ze bleef het wel toe staan, maar met hele duidelijke meningen. Maar goed, is het maar 1x per dag een paar minuten. De rest van de dag stond ze lekker te vreten. Toen ik haar ophaalde had ze ook wel wat wondjes rondom de neus. Erg sneu. Maar ze leek er naderhand geen last van te hebben, ik mocht overal aankomen. Ik weet natuurlijk niet hoe zij opgeknapt zou zijn zonder, maar ik ben happy met hoe het nu met haar gaat. Mocht het weer slechter gaan en ik moet kiezen om weer een week transfauneren te doen zou ik dat zeker opnieuw doen. Wij zijn hiervoor bij Wolvega geweest, ik weet niet hoe veel andere klinieken hier ook mee bezig zijn. Ik weet dat het bij Wolvega regelmatig aangeboden wordt. Ze hebben ook een standaard paard die ze hiervoor gebruiken, vaak met goede resultaten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:19

Groot paard van 167.
En die had dus ernstige koliek. Is naar Someren gebracht en daar was het dus idd te zien op de rontgen.
Onder het mes gegaan want alleen spoelen zou niet voldoende meer gaan werken.
15 kg zand met de operatie uit de darmen gehaald en daarna gespoeld.
*Afkloppen* het gaat nu goed met hem en ook de mest is nu wel goed.

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 16:23

Chinas schreef:
Wat vervelend dat hij zulke klachten heeft en niks lijkt te helpen... Met de klachten kan ik je helaas niet echt helpen. Ik wou vragen of je al bloed had laten afnemen, maar lees dat je daar mee bezig bent.
Mijn paard had hele andere symptomen, maar ik heb transfauneren gedaan bij haar voor haar IBD. Hiervoor is ze 1 week op de kliniek geweest. Wat ik hoorde van de dierenarts is dat ze het niet leuk vond. Ze bleef het wel toe staan, maar met hele duidelijke meningen. Maar goed, is het maar 1x per dag een paar minuten. De rest van de dag stond ze lekker te vreten. Toen ik haar ophaalde had ze ook wel wat wondjes rondom de neus. Erg sneu. Maar ze leek er naderhand geen last van te hebben, ik mocht overal aankomen. Ik weet natuurlijk niet hoe zij opgeknapt zou zijn zonder, maar ik ben happy met hoe het nu met haar gaat. Mocht het weer slechter gaan en ik moet kiezen om weer een week transfauneren te doen zou ik dat zeker opnieuw doen. Wij zijn hiervoor bij Wolvega geweest, ik weet niet hoe veel andere klinieken hier ook mee bezig zijn. Ik weet dat het bij Wolvega regelmatig aangeboden wordt. Ze hebben ook een standaard paard die ze hiervoor gebruiken, vaak met goede resultaten.

Super bedankt voor je reactie. Wat sneu inderdaad die wondjes. Maar nu het beter met haar gaat, denk ik dat het wel waard is geweest voor haar. Wat ontzettend fijn dat het nu beter lijkt te gaan.
Mijn dierenarts gaf aan dat ze het 3 dagen op een rij doen en dat dit ook op locatie kan. Ik denk dat ik dan toch daarvoor zou kiezen. Maar anders is Wolvega zeker een goede optie voor ons. Dank!

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 16:25

DuoPenotti schreef:
Groot paard van 167.
En die had dus ernstige koliek. Is naar Someren gebracht en daar was het dus idd te zien op de rontgen.
Onder het mes gegaan want alleen spoelen zou niet voldoende meer gaan werken.
15 kg zand met de operatie uit de darmen gehaald en daarna gespoeld.
*Afkloppen* het gaat nu goed met hem en ook de mest is nu wel goed.

15 kilo zand…. Jeetje wat een boel. Wat goed dat ze er nog op tijd bij waren en het nu beter gaat.
Die röntgen foto is dus zeker een goede optie nog, dank!

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 16:26

Modiandnina schreef:
Chinas schreef:

Super bedankt voor je reactie. Wat sneu inderdaad die wondjes. Maar nu het beter met haar gaat, denk ik dat het wel waard is geweest voor haar. Wat ontzettend fijn dat het nu beter lijkt te gaan.
Mijn dierenarts gaf aan dat ze het 3 dagen op een rij doen en dat dit ook op locatie kan. Ik denk dat ik dan toch daarvoor zou kiezen. Maar anders is Wolvega zeker een goede optie voor ons. Dank!

Als het op locatie kan is dat helemaal mooi! De mijne was dood en doodziek, dus de kliniek was voor ons de beste optie. Maar voor mij ook fijn om te weten dat er eventueel mogelijkheden zijn om dit op locatie te doen in de toekomst.

Ik hoop dat hij er snel bovenop komt!

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 17:01

[/quote]

Als het op locatie kan is dat helemaal mooi! De mijne was dood en doodziek, dus de kliniek was voor ons de beste optie. Maar voor mij ook fijn om te weten dat er eventueel mogelijkheden zijn om dit op locatie te doen in de toekomst.

Ik hoop dat hij er snel bovenop komt![/quote]

Dat hoop ik ook, dankjewel!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:26

Is het hooi wat je gaf getest? Waar kwam het vandaan? Zodra het touwtjes hooi van met drijfmest (rund) bemest land komt, eerste snee, is de mest bij die van mij slapper. Is het van onbemest land, en laat genoeg gehooid dan is het altijd goed.
Aan voordroog hoef ik niet (meer) te beginnen; dat is garantie voor slappe mest tot diarree.
Het kan langer dan een aantal weken duren voordat de darmflora hersteld is en de mest weer goed is. Helemaal omdat hij ook gras krijgt, wat met het rare weer ook erg wisselend is wat voedingswaarde betreft.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:38

Hier ook zo'n paard, slappe mest maakt niet uit wat ik deed, eet eigenlijk nooit van de grond en wormeitellingen altijd minimaal geweest, wel gewoon ontwormd.

Van alles geprobeerd, wat hier het verschil maakt is kaneel, is een groot paard en ze staat nu op een flinke eetlepel, daar blijft het stabiel mee, kan nog ophogen naar 2 eetlepels. Wel kijken welke soort kaneel je neemt, ik heb bij baroen vandaan, die is veilig

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 17:40

Lindsey_99 schreef:
Is het hooi wat je gaf getest? Waar kwam het vandaan? Zodra het touwtjes hooi van met drijfmest (rund) bemest land komt, eerste snee, is de mest bij die van mij slapper. Is het van onbemest land, en laat genoeg gehooid dan is het altijd goed.
Aan voordroog hoef ik niet (meer) te beginnen; dat is garantie voor slappe mest tot diarree.
Het kan langer dan een aantal weken duren voordat de darmflora hersteld is en de mest weer goed is. Helemaal omdat hij ook gras krijgt, wat met het rare weer ook erg wisselend is wat voedingswaarde betreft.

Dank voor je reactie! Het is van onbemest land, kwalitatief erg goed hooi. Hij staat nu niet op het land, hier ben ik een paar maand geleden mee gestopt. Dus hij staat nu op de paddock.
Ik ben er inderdaad van op de hoogte dat het een langere tijd nodig heeft om te herstellen. Echter vind ik het wel heel opvallend dat het zo wisselt, waarbij er de ene ochtend een goed hoopje mest heeft en diezelfde avond flinke diarree…

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 17:41

Maddy_Paola schreef:
Hier ook zo'n paard, slappe mest maakt niet uit wat ik deed, eet eigenlijk nooit van de grond en wormeitellingen altijd minimaal geweest, wel gewoon ontwormd.

Van alles geprobeerd, wat hier het verschil maakt is kaneel, is een groot paard en ze staat nu op een flinke eetlepel, daar blijft het stabiel mee, kan nog ophogen naar 2 eetlepels. Wel kijken welke soort kaneel je neemt, ik heb bij baroen vandaan, die is veilig

Dank voor je reactie! Wat bijzonder, dat heb ik nog nooit gehoord. Wat doet de kaneel in het lichaam wat het verschil maakt?

B_M_P_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:41

Wat voor krachtvoer krijgt je paard? En welke mate aan arbeid verricht hij of zij? Een overmaat aan supplementen/vitaminen kan ook mestwater veroorzaken. Indien je hooi goed is, is krachtvoer alleen ter ondersteuning. Door supplementen kun je juist onbalans veroorzaken. In principe zou een paard het goed moeten doen op goed hooi en evt een brok of meusli die ondersteund. Wat al snel te veel zal zijn voor een fjord. In de meeste brokken zitten voldoende vitaminen en mineralen, door er dan ook nog supplementen aan toe te voegen ontstaat een overschot wat het lichaam kwijt moet. Mijn advies zou zijn terug naar de basis. Goed ruwvoer en evt ondersteunen met een brok afhankelijk van wat je paard aan arbeid levert en het bloedonderzoek afwachten om te kijken of er tekorten zijn. Mijn ervaring is dat supplementen vaak meer kwaad doen dan dat ze goed doen en daarnaast kosten ze enorm veel geld… Ik zou hier in ieder geval niet zelf mee gaan experimenteren, tenzij het bloedonderzoek tekorten aanwijst en dit op advies is van een dierenarts.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:52

B_M_P_R schreef:
Wat voor krachtvoer krijgt je paard? En welke mate aan arbeid verricht hij of zij? Een overmaat aan supplementen/vitaminen kan ook mestwater veroorzaken. Indien je hooi goed is, is krachtvoer alleen ter ondersteuning. Door supplementen kun je juist onbalans veroorzaken. In principe zou een paard het goed moeten doen op goed hooi en evt een brok of meusli die ondersteund. Wat al snel te veel zal zijn voor een fjord. In de meeste brokken zitten voldoende vitaminen en mineralen, door er dan ook nog supplementen aan toe te voegen ontstaat een overschot wat het lichaam kwijt moet. Mijn advies zou zijn terug naar de basis. Goed ruwvoer en evt ondersteunen met een brok afhankelijk van wat je paard aan arbeid levert en het bloedonderzoek afwachten om te kijken of er tekorten zijn. Mijn ervaring is dat supplementen vaak meer kwaad doen dan dat ze goed doen en daarnaast kosten ze enorm veel geld… Ik zou hier in ieder geval niet zelf mee gaan experimenteren, tenzij het bloedonderzoek tekorten aanwijst en dit op advies is van een dierenarts.

Meelezer hier. Interessant dit. Mijn haflinger heeft hier ook last van mestwater. Ik geef sinds dit jaar ander voer (sinds ze van mij is, daarvoor bijrijdpaard geweest).
Hooi is verpakt hooi, dus voordroog. Drie keer per dag een hooinet van 3 kilo. Geen idee wat de waardes zijn. Wordt snel dik en gevoelig voor hoefbevangen. Ze krijgt 2 keer per dag een handje krachtvoer. Dit krijgt ze pas sinds juni omdat ik wat meer doe qua werk. Ik geef de oerbelans, 2 handjes fibermix van vitalbix zodat ze wat te kauwen heeft omdat de oerbelans heel weinig is. Glucobalance vanwege snel een harde manenkam en gevoelig voor hoefbevangen. Vitamine e zonder selenium omdat ze niet op het gras staat en kurkuma vanwege een sarcoid op haar neus.
Voordat ze van mij was kreeg ze hetzelfde hooi, handje muesli voor de lekker en verder niks. Toen had ze er af en toe last van mestwater. Maar ze at haar liksteen binnen een maand op en ze ziet er nu beter uit met het huidige voer dan alleen met de muesli. Maar geef ik dan teveel supplementen en dat ze daardoor mestwater krijgt?

B_M_P_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:19

Zowel teveel als te weinig is natuurlijk niet goed, waarbij een koudbloed het vaak beter doet op een tekort dan een overschot aan vitaminen en mineralen. Ook in verband met hoefbevangenheid o.a. Dit is ook mijn eigen ervaring geweest in het afgelopen jaar. Ik ben verhuisd van stalling vanwege slecht ruwvoer wat ik probeerde op te lossen door oerbalans, magnesium, brok, meusli en lucerne, balancers. Wat heb ik eigenlijk niet geprobeerd om het probleem op te lossen. Paard is zelfs behandeld voor maagzweren op advies van een dierenarts (uit voorzorg, en uiteindelijk had dit behalve een lege portemonnee ook geen effect). Ook in verband met mestwater en happen naar buik. Inmiddels verhuisd naar een stal waarbij kwalitatief goed hooi wordt gevoerd en waar het paard een basisbrok krijgt ter ondersteuning. Paard heeft nog nooit zoveel energie gehad, geen mestwater meer, niet meer chagrijnig, niet meer happen naar haar buik. Later overleg gehad met dezelfde dierenarts en deze gaf aan dat de meeste paarden eigenaren te veel bijvoeren en daardoor eigenlijk cru gezegd hun paard vergiftigen. Bijvoeren kan altijd bij een aangetoond tekort in het bloed, maar ook dan dient de basis goed te zijn. Ik ga na mijn ervaring niet meer zelf experimenteren met verschillende soorten supplementen en voer. Waarschijnlijk kregen mijn paarden een enorm overschot waardoor er een onbalans werd veroorzaakt wat ik weer probeerde te verhelpen met een ander supplement. Terwijl de basis natuurlijk goed ruwvoer moet zijn.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 02:21

Mijn paard had dit icm koliek. In Utrecht is een foto gemaakt mbt zand, praktisch niets. Bij een scopie bleek ze zeer ernstige maagzweren te hebben en zweren in de darm daarachter.

Modiandnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 20:24

Pauline schreef:
Mijn paard had dit icm koliek. In Utrecht is een foto gemaakt mbt zand, praktisch niets. Bij een scopie bleek ze zeer ernstige maagzweren te hebben en zweren in de darm daarachter.

Ach wat naar zeg voor je paard. Had je paard nog andere symptomen? Pijn in buik o.i.d.?

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 22:17

Ik zou hem alleen onverpakt hooi geven en verder alleen alles wat op hooi lijkt. Bv grasbrok en hooguit een vitamine brokje. Maar geen gewone brok, muesli, slobber en wortels en pulp enz. Mycotoxinebinder had je al geprobeerd met de algae vitalis denk ik.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 17:17

Modiandnina schreef:
Pauline schreef:

Ach wat naar zeg voor je paard. Had je paard nog andere symptomen? Pijn in buik o.i.d.?

Ja vaak opgeblazen, dus veel gas. Gevoelig met aansingelen maar ook met borstelen van de buik. Was narrig, achteraf gezien. Maar ja nog wel werkwillig en eer ik eens door alle middeltjes heen was ging er best een tijd overheen. Ander hooi, andere brok, dan die poeders.. maar dus ook veelvuldig koliek.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 18:12

Wij hebben ooit een paard gekocht die echt continue aan de diaree was. Da onderzoeken laten doen, kwam niets uit en het werd erger ze begon zwakker te worden. Een andere da erbij gehaald die zei je hebt meerdere gezonde paarden pak daar mest van en doe dit in een theedoek weken, en geef die merrie dat te drinken. Ze mocht toen alleen dat getrokken mest water drinken. Daarnaast moest ik gerst koken En veel, soms dacht ik dadelijk denken ze dat ik aan het brouwen ben. Dit water afgieten en de gerst voeren. Na 4 weken zagen we al duidelijk verbetering. En uiteindelijk goed gekomen. Nog steeds weten we niet wat ze gehad heeft. Paard kwam uit de handel , dus ik vermoed toch worm besmetting.