Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sintara schreef:Mijne is eigenlijk altijd negatief op alles, 2x had ze een lage telling bloedworm (200) en heb ik ertegen ontwormd. Ze raden dat trouwens niet aan, maar omdat mijn paard niet makkelijk op gewicht blijft heb ik daarop aangedrongen.
In de winter krijgt ze sowieso elk jaar een stevig ontwormingsmiddel.
TurdusMerula schreef:Sintara schreef:Mijne is eigenlijk altijd negatief op alles, 2x had ze een lage telling bloedworm (200) en heb ik ertegen ontwormd. Ze raden dat trouwens niet aan, maar omdat mijn paard niet makkelijk op gewicht blijft heb ik daarop aangedrongen.
Wormmiddel is bepaald niet goed voor de darmflora en 200 is heel laag. Ontwormen wekt resistentie in de hand. Zeker niet ontwormen maar blijven monitoren. Snap je logica echt niet, sorry…
Sintara schreef:Dat mag je vinden. Het risico dat er toch stiekem bloedwormen in zaten (die erom berucht zijn slecht terug te vinden zijn in mestonderzoek) vond ik een groter risico dan een keer extra ontwormen.
Zeker als je bedenkt dat ze voorheen standaard 4x per jaar ontwormd werden lig ik er niet wakker van dat de mijne nu twee keer naast de najaarsontworming ook eentje specifiek gericht op bloedworm heeft gehad
Poekkie schreef:Is wat is jouw ervaring met mestonderzoek dan TurdusMerula?
Dit topic is niet gemaakt om met elkaar te discussiëren over wat wel/niet een goede approach is, maar met de intentie om een idee te krijgen van een ‘normale’ infectiegraad in een kudde. Hoeveel zijn er gemiddeld besmet en hoe vaak blijven de meeste paarden wormvrij na behandeling.
TurdusMerula schreef:Sintara schreef:Mijne is eigenlijk altijd negatief op alles, 2x had ze een lage telling bloedworm (200) en heb ik ertegen ontwormd. Ze raden dat trouwens niet aan, maar omdat mijn paard niet makkelijk op gewicht blijft heb ik daarop aangedrongen.
Wormmiddel is bepaald niet goed voor de darmflora en 200 is heel laag. Ontwormen wekt resistentie in de hand. Zeker niet ontwormen maar blijven monitoren. Snap je logica echt niet, sorry…
Poekkie schreef:Dat begrijp ik, maar ik ben eig op zoek naar getallen. Hoe vaak komt zo’n hoge ei-uitscheider voor in een kudde etc.
Hoeveel paarden heb je staan en hoeveel positieve mesttesten krijg je gemiddeld terug per keer?