‘Normaal’ profiel bij mestonderzoek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

‘Normaal’ profiel bij mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 10:08

Na een discussie met een vriendin over wormen ben ik wel benieuwd naar de situatie op de gemiddelde stal.

Hoe vaak test je paard gemiddeld positief bij een mestonderzoek? En ontworm je daarnaast wel/niet nog regulier?

Ik doe 3x per jaar mestonderzoek en 1x sowieso ontworming in het najaar. Mijn oude shetten testen meestal nog wel 2 keer positief, mijn twee paarden meestal ongeveer 1x positief en 2x negatief. Conclusie is dat er wss dus wel ergens wormen op de weides zullen zijn ondanks slepen en verweiden maar dat het onder controle blijft.

Hoe zit het wormprofiel bij andere stallen?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:53

Mijne is eigenlijk altijd negatief op alles, 2x had ze een lage telling bloedworm (200) en heb ik ertegen ontwormd. Ze raden dat trouwens niet aan, maar omdat mijn paard niet makkelijk op gewicht blijft heb ik daarop aangedrongen.
In de winter krijgt ze sowieso elk jaar een stevig ontwormingsmiddel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:08

Sintara schreef:
Mijne is eigenlijk altijd negatief op alles, 2x had ze een lage telling bloedworm (200) en heb ik ertegen ontwormd. Ze raden dat trouwens niet aan, maar omdat mijn paard niet makkelijk op gewicht blijft heb ik daarop aangedrongen.

Wormmiddel is bepaald niet goed voor de darmflora en 200 is heel laag. Ontwormen wekt resistentie in de hand. Zeker niet ontwormen maar blijven monitoren. Snap je logica echt niet, sorry…

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:18

Dat mag je vinden. Het risico dat er toch stiekem bloedwormen in zaten (die erom berucht zijn slecht terug te vinden zijn in mestonderzoek) vond ik een groter risico dan een keer extra ontwormen.

Zeker als je bedenkt dat ze voorheen standaard 4x per jaar ontwormd werden lig ik er niet wakker van dat de mijne nu twee keer naast de najaarsontworming ook eentje specifiek gericht op bloedworm heeft gehad

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:19

TurdusMerula schreef:
Sintara schreef:

Wormmiddel is bepaald niet goed voor de darmflora en 200 is heel laag. Ontwormen wekt resistentie in de hand. Zeker niet ontwormen maar blijven monitoren. Snap je logica echt niet, sorry…

Et zijn meerdere factoren om mee te nemen wbt wel of niet ontwormen. Hoeveelheid eitjes, hoeveelheid paarden op d'r weide, leeftijd paard, gewicht etc.

Wij doen 4 x per jaar mestonderzoek en gezien we grote kudde hebben en momenteel wat kleinere weides kiezen wij er ook voor om relatief snel te ontwormen. Hercontrole na 2 weken indien ontworming heeft plaatsgevonden. 1x per jaar ontwormen tegen lintworm en horzellarven. Afhankelijk van laatste ontworming kan per paard ontworming verschillen. Mestonderzoek is geen 100% garantie. Wormvrij is nooit het geval (en niet wenselijk).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 11:19

Is wat is jullie ervaring met mestonderzoek dan TurdusMerula en maartje qua besmettingsfrequentie?

Dit topic is niet gemaakt om met elkaar te discussiëren over wat wel/niet een goede approach is, maar met de intentie om een idee te krijgen van een ‘normale’ infectiegraad in een kudde. Hoeveel zijn er gemiddeld besmet en hoe vaak blijven de meeste paarden wormvrij na behandeling.

Ik vind topics genoeg over hoe vaak mensen het doen, maar bovenstaande info vind ik nergens.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 22-08-23 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:20

Sintara schreef:
Dat mag je vinden. Het risico dat er toch stiekem bloedwormen in zaten (die erom berucht zijn slecht terug te vinden zijn in mestonderzoek) vond ik een groter risico dan een keer extra ontwormen.

Zeker als je bedenkt dat ze voorheen standaard 4x per jaar ontwormd werden lig ik er niet wakker van dat de mijne nu twee keer naast de najaarsontworming ook eentje specifiek gericht op bloedworm heeft gehad

Juist de bloedworm is eigenlijk de enige die je goed terug vindt in mestonderzoek. Andere parasieten zijn juist lastiger zoals bijv lintworm of de spoelwormen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:21

Poekkie schreef:
Is wat is jouw ervaring met mestonderzoek dan TurdusMerula?

Dit topic is niet gemaakt om met elkaar te discussiëren over wat wel/niet een goede approach is, maar met de intentie om een idee te krijgen van een ‘normale’ infectiegraad in een kudde. Hoeveel zijn er gemiddeld besmet en hoe vaak blijven de meeste paarden wormvrij na behandeling.

Mij is geleerd dat je vaak een aantal hoog ei uit scheiders hebt. Dus het zullen vaak dezelfde paarden zijn die hogere besmetting hebben, ik herken dat ook wel.

Poekkie

Re: ‘Normaal’ profiel bij mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 11:28

Dat begrijp ik, maar ik ben eig op zoek naar getallen. Hoe vaak komt zo’n hoge ei-uitscheider voor in een kudde etc.
Hoeveel paarden heb je staan en hoeveel positieve mesttesten krijg je gemiddeld terug per keer?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:38

Als hier een besmetting eruit komt en er wordt aangeraden om te ontwormen zijn ze eigenlijk altijd de keer daarna vrij. Behalve bij heftige besmetting, maar dan krijgen ze vaak het advies tussendoor nog eens te testen, dus sneller en dan eventueel weer ontwormen. Eigenlijk is het een uitzondering als er 1 het reguliere onderzoek daarna nog steeds een hogere besmetting heeft. (Geloof dat wij 4 keer doen, alleen in de winter niet. Voor het weideseizoen, tijdens 1 keer, dan einde en nog 1 keer voor de winter ongeveer en standaard najaar 1 keer ontwormen tegen degene die ze niet kunnen tellen)

We mesten we de weides uit, dat scheelt ook heel erg.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:52

Bij mijn vorige pensionstal werd structureel bij alle paarden mestonderzoek gedaan.
Meestal waren het inderdaad dezelfde welke een of meerdere keren per jaar met een besmetting uit het onderzoek kwamen.
Mijn eigen merrie had in die paar jaar dat we daar stonden nooit een besmetting, ongeacht wisselende weides of weidegenoten (werd overigens niet veel gewisseld hoor, maar komt in een paar jaar altijd wel voor).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:54

Oh wat ik wel zie in de afgelopen jaren is dat bepaalde paarden sneller een besmetting hebben. Niet het onderzoek daarna, maar als er weer besmettingen zijn zijn het wel dezelfde paarden. Terwijl de mijne bijvoorbeeld, behalve die ene standaard, al jaren geen wormenkuur nodig gehad heeft en hoogste telling was dacht ik rond de 100 oid 1 keer. Verder altijd laagst mogelijke.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:15

TurdusMerula schreef:
Sintara schreef:

Ontwormen opzich wekt geen resistentie in de hand. Fout ontwormen en dan vooral te weinig pasta tenopzichte van het gewicht van je paard doet dit wel. Belangrijk is dus goed op de hoogte te zijn van het gewicht van je dieren en niet te weinig ontwormings pasta te geven, dus ook proberen ervoor te zorgen dat de pasta ook in je paard komt en niet de helft ernaast...

En een keer extra ontwormen bij bloedworm als je paard hier gevoelig voor is, is alleen maar verstandig. Niet ieder paard is gelijk en reageert hetzelfde op een besmetting. Dat de aanpak per eigenaar en paard daardoor verschilt is dus een logische afweging per geval. :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:10

Afbeelding
Afbeelding

Sinds ik ze aan huis heb, alleen maar goede mestonderzoek en. De resultaten zijn allemaal als hierboven. Ben dagelijks poep aan het ruimen, dat scheelt. Doe altijd wel de eindejaars kuur.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:56

Ik laat ze 4x per jaar testen door Worm & Co. Alle 4 de paarden hebben tot nu toe steeds < 50 op alles. Op hun advies geef ik ze eind van het jaar een wormenkuur, Equimax.

Paarden staan aan huis, vaste groep, elke dag mest weghalen.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 05:25

Mijn merrie kwam met een zeer ernstige wormbesmetting bij me.
Doe standaard 4x per jaar mestonderzoek omdat ze ook in winterseizoen dagelijks veel buiten komen.
De enige standaard ontworming die ik doe is in het najaar.
Verder laat ik het afhangen van het mestonderzoek.
Waaruit eigenlijk nooit iets geks naar voren komt.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:02

Wij hebben op stal een abonnement voor 5x mestonderzoek en 1x ontwormen in het najaar. Zand wordt ook getest.

Van de 9 paarden hoeft er maar 1 elk jaar extra ontwormt te worden. De 8 andere nooit tussendoor.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:39

Poekkie schreef:
Dat begrijp ik, maar ik ben eig op zoek naar getallen. Hoe vaak komt zo’n hoge ei-uitscheider voor in een kudde etc.
Hoeveel paarden heb je staan en hoeveel positieve mesttesten krijg je gemiddeld terug per keer?

Ik zal eens mijn vrouw vragen die is degene die eigenlijk altijd alles bij houdt. We hebben nu een kudde van 12. Maar ontwormen relatief snel om zo herbestemming te voorkomen.