beide achterbenen vocht, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floortjeRein

beide achterbenen vocht, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 20:54

Afbeelding
Hey Bokkers,

Sinds 3 dagen heeft mijn paard (13 jr.) wat vocht rond de kogel van beide achterbenen, niet enorm veel dat de kogel niet zichtbaar is, maar ze zijn wel opgelopen (zie foto). De benen zijn niet warm of hard en hij reageert niet als ik op het vocht druk. Verder is die helemaal fit en loopt absoluut niet kreupel. Vandaag naar 35 minuten stappen en koelen werden de benen echter niet dunner er zat er nogsteeds even veel vocht in, wat ik niet had verwacht. Hebben mensen hier ervaring mee? beste blijven ‘rijden’ of alleen stappen? en wanneer DA bellen?
Hij heeft nooit eerder echt vocht in zijn benen gehad, wordt actief gereden en staat voldoende buiten.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Barb

Re: beide achterbenen vocht, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:02

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:03

Ik ben geen dierenarts en weet natuurlijk ook niet of het hetzelfde is, maar mijn oudere paard heeft op beide achterbenen wel eens een opspelende galbult. Dat zit bij hem aan de buitenzijde, ongeveer op de plek van jouw achterste bult op de foto. Precies in die groeve bij de pees. Het speelt wel eens op bij intensieve ritten en hij loopt er inderdaad geen pas slechter van. Galbulten kunnen over het algemeen niet zoveel kwaad. Het kan natuurlijk wel iets anders zijn, dus als het niet wegtrekt of je paard gaat wel anders lopen is een dierenarts raadplegen altijd verstandig.

Gezien je paard nu goed loopt lijkt een dierenarts niet direct noodzakelijk. Ik zou een paar dagen rustig aan doen, veel koelen en iets van arnicagel/Traumeel smeren en op basis daarvan verder kijken.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:48

Voor mijn gevoel denk ik gewrichtvloeistof. Kan bijvoorbeeld door anders bekappen, belasting, leeftijd. Gaat m.i. nooit weer weg dus zou ik dierenarts raadplegen. Paarden zijn er vrijwel nooit kreupel door en kan veel meer worden.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 22:28

Nico12 schreef:
Voor mijn gevoel denk ik gewrichtvloeistof. Kan bijvoorbeeld door anders bekappen, belasting, leeftijd. Gaat m.i. nooit weer weg dus zou ik dierenarts raadplegen. Paarden zijn er vrijwel nooit kreupel door en kan veel meer worden.

Dank voor je reactie,

Hij is vorige week wel naar de smid geweest, verder is die niet anders belast afgelopen maanden omdat ik altijd volgens schema train en vind ik 13 niet echt oud (maar geen idee wat oud is in dit geval). Kan dat gewrichtvloeistof er binnen een dag ‘ineens’ inschieten, want maandag zat er zeker nog geen vocht in en is het dan normaal dat stappen het niet laat afslanken?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:48

Ik zou er da bijhalen, vocht is zelden een goed teken.
En eventueel Hidez contacteren voor het te erg word, zij hebben hier enorm veel ervaring mee en kunnen je samen met je DA het beste adviseren :)

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:15

Dat denk ik ook. Misschien kan röntgen iets uitwijzen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:19

Ik zou de dierenarts erbij halen. Je geeft aan dat er net nieuwe ijzers onder zitten en er verder niets bijzonders aan het management is gewijzigd. Als het hoefmechanisme onvoldoende zijn werk kan doen dan kan de lymfe niet afgevoerd worden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:22

Hoe is zijn temperatuur ts? Ik zie wel eens wat opgelopen benen als ze een virusje onder de leden hebben

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:55

Dat wilde ik net schrijven..kan heel goed een virus zijn.

Of veranderd ruwvoer met meer eiwitten.

Als het aan beide achterbenen is zou ik me nog niet zo druk maken. Gallen ontstaan niet zo maar ineens aan beide achterbenen.

Oja, en even alleen maar stappen zolang hij dit heeft.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 10:51

Rocamor schreef:
Hoe is zijn temperatuur ts? Ik zie wel eens wat opgelopen benen als ze een virusje onder de leden hebben

ik ga vanmiddag even zijn temperatuur opmeten, hoorde vannochtend dat afgelopen week meer met dikke benen hebben gestaan en de eigenaar ook denkt dat het een virusje is. Moet ik in dat geval nog met andere dingen rekening houden of gewoon lekker stappen en koelen?

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 10:53

Elisa2 schreef:
Dat wilde ik net schrijven..kan heel goed een virus zijn.

Of veranderd ruwvoer met meer eiwitten.

Als het aan beide achterbenen is zou ik me nog niet zo druk maken. Gallen ontstaan niet zo maar ineens aan beide achterbenen.

Oja, en even alleen maar stappen zolang hij dit heeft.

ik ga vanmiddag even zijn temperatuur opmeten, hoorde vannochtend dat afgelopen week meer met dikke benen hebben gestaan en de eigenaar ook denkt dat het een virusje is. Moet ik in dat geval nog met andere dingen rekening houden of gewoon lekker stappen en koelen?

Ook geef ik hem sinds een maandje meer luzerne bij (dus meer eiwit in zijn ruwvoer), kan dat dan kwaad of moet ik het rustiger opbouwen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:10

Als er op stal meerdere paarden met dikkere benen staan, denk ik ook dat het 'een virusje' is.
Hier op stal hebben we dat meer dan eens gehad.
... ben jij de eerste die de dikkere benen ziet, dan schrik je. (Terecht - het kan van alles zijn.)

Als het een virus is: geef je dier licht werk.
Bewegen is prima, maar niet in het zweet werken. Letterlijk en figuurlijk.
Letterlijk: wie nat van het zweet is, koelt snel af en dat is lastig voor het immuunsysteem.
Figuurlijk: Meer wandelen en joggen dan hard trainen.
Koelen van de benen kan geen kwaad, (ik ben van de school afspuiten onder pols en sprong) maar ook niet per se nodig.
Als het gaat om een virus, zijn twee wat opgelopen benen een teken dat de energie om alle vloeistoffen rond te pompen er net niet is.

Houd svp wel in de gaten dat je dier echt nergens in het been pijn heeft.
(Want het viel mij op dat het vocht ook na 35 minuten niet weg was.)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:47

Ikzelf doe dan niet teveel als het een viusje is. Scheelt dat mijn paarden kunnen kiezen tussen 24/7 binnen en buiten (stal paddock wei). Als ik zelf verkouden of grieperig ben, heb ik ook weinig puf iets te doen.

Kijk naar je paard, wat het aankan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:57

Mee eens, ik doe ook niet veel als ik denk dat ze een virusje hebben.

Als er meer paarden met dikke benen hebben gestaan kun je er wel gewoon vanuit gaan dat dat het is. Koelen zou ik niet doen.

Als het van de luzerne was dan had hij wel eerder al dikke benen gehad denk ik. Waarschijnlijk trekt het vanzelf na een paar dagen weg.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 11:58

Mijn merrie heeft dit ook wel eens.
Vooral tijdens vochtige periodes (natte herfst/winter)
Vaak aan 1 been dan.
Ook achter.
Zij heeft baat bij lymfedrainage.
Ook stappen aan de hand helpt bij haar goed.

Equihealth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:05

Blessures en vochtophopingen ontstaan veelal door een disbalans in de gewichtsverdeling waardoor er overcompensatie optreedt. Landurige overcompensatie leidt tot blessures in de gewrichten of geirriteerde/ontstoken pezen.

Mocht dit een terugkerend fenomeen worden, raadt ik aan om een Craniosacraal therapeut in te schakelen om het paard weer terug in balans te brengen.