Energie voeren aan dik paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Energie voeren aan dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 08:27

Hoi allen,

Mijn paard heeft met rijden energie nodig. Ze wordt snel moe en is met momenten ook vanaf het begin al wat slomig. Ik merk dat het helpt om extra energie bij te voeren, maar het probleem is dat ze eigenlijk al te dik is. Dit probleem doet zich eigenlijk alleen in de zomer voor ivm 24/7 weide gang, dus het zal nu nog voor een paar weekjes zijn.
Daarnaast is het een paard wat liever lui dan moe is, maar ook erg schrikkerig is en van bepaald voer ook vooral heel schrikkerig/ kijkerig wordt en zichzelf dan alleen maar opblaast ipv naar voren gaan (paard met veel tuigbloed)
Ik zoek dus (sport)voer waar ze niet dikker van wordt en nog steeds mee kan afvallen. Daarnaast ook niet schrikkerig, maar dat zal een kwestie zijn van uitproberen.
Ik geef haar nu vitalstyle active and proteïne (3kwart schep) en zwarte haver (ook ong 3kwart schep. Halve schep voor het rijden en kwart na) en 30 ml suikerbalans. Hier doet ze het qua energie en schrikkerigheid goed op, alleen valt ze niet af. De zak vitalstyle active and proteïne is op dus vandaar dat ik verder kijk.
Hebben jullie tips?

Afbeelding

Yenni

Re: Energie voeren aan dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:31

Als ze het op dit voer goed doet zou ik haar er vooral op laten staan. Je geeft aan dat ze in de zomer 24/7 op de wei staat. Dat is helaas niet echt bevordelijk voor het afvallen. Ik zou haar op de wei met grasmasker om zetten en de rest van de dag op de paddock met arm hooi. Daarnaast lekker blijven bewegen en dan komt het goed hoor!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:34

Ik denk niet dat je het perse in het voer moet zoeken om af te vallen of om de hangbuik te verminderen. Wel in werken en bijvoorbeeld buikspieren trainen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:41

Ik heb ook dat mijn paard dikker is in de zomer (ook 24/7 buiten) en bijna te dun in de winter (‘s nachts op stal). Ik heb me er bij neergelegd dat het gewoon zo is, dan heeft hij maar een mooi voorraadje voor de winter. Als ze het goed doet op het voer zou ik me voor nu niet druk maken om de grasbuik, maar lekker door blijven trainen en inderdaad zoals Ineke2 zegt: meer focussen op buikspieren :)

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:03

Wellicht dat Pavo Ricebran wat voor je is. Zorgt bij mijn haflinger (die ook ze zwaar is) wel voor net dat beetje extra energie en die van mijn wordt er niet schrikkerig van (wat hij op vitalbix wel deed). Het is een topping dus je geeft er ook niet veel van.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:12

Ik zie eigenlijk helemaal geen paard dat 'te dik' is, ik zie wel een paard dat iets meer 'over de rug' gereden mag worden om de buiklijn wat strakker te krijgen en de bovenlijn juist iets bespierder.
Ik denk dat het paard het eigenlijk prima doet op het huidige dieet. Tenminste, voor zijn lichaam.

Mocht je echt perse op zoek zijn naar voer dat niet aanzet in gewicht maar wel aanzet in temperament: Florian Fimi Plus. Ik had er 3 op staan en alle 3 werden ze mij iets te snel :=

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:32

Dat durfde ik dus niet zo bot te zeggen :o

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:06

Bij te dik gewoon blijven voeren wat je nu doet en door rijden wat laten afvallen. Doel aanpassen en wat kilootjes minder en conditie meer zal ze beter in haar velletje zitten en zo meer energie krijgen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:19

Energierijk voer is al snel ook een dikmakers. Ik zou gewoon rustig inzetten op afvallen. Hoe meer kilo's er af gaan, hoe meer energie hij ook zal krijgen omdat hij het teveel aan gewicht dan niet meer mee hoeft te sjouwen. Je zou hooguit misschien kunnen kijken naar Oerbalans Spierkracht voor wat extra spieropbouw/spierkracht.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:33

Toen ik het verhaal las verwachtte ik een heel dik paard, maar dat valt me best mee op die foto. De buik loopt vanaf de singel plek helemaal niet zoveel naar beneden. Wel zie ik een dun nekje en ik denk dat als je er nu voer in stopt waar je paard wel energie van krijgt en daardoor meer kunt gaan rijden je ook daadwerkelijk spieropbouw kan creëeren. Echt dressuur matig aan de slag met een instructeur om de buikspieren aan het werk te zetten. Dan gebruik je de extra energie van je paard zodat het niet in vet komt te zitten, maar het zorgt er ook gelijk voor dat je paard niet meer sloom is. Met een sloom paard valt nauwelijks intensief te werken dus je belandt in een cirkeltje. Als je paard het dus goed doet op het huidige voer zou ik dat proberen zo te laten en lekker aan de slag te gaan en conditie en spieren op te bouwen. Hoe beter de bespiering en conditie is hoe beter/vlotter je paard ook weer gaat zijn. :j

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 21:31

Ik snap de reacties van trainen en spieren sterker maken en dat zijn we nou juist aan het doen. Maar het punt is dus dat ze net wat energie mist om de trainingen lekker vol te houden en de spieren tijdens de training optimaal te gebruiken. Natuurlijk pas ik mijn trainingen aan op haar conditie, maar ik merk dat ik net wat meer kan richten op oefeningen die haar sterker maken wanneer ik voer geef dat haar energie geeft. Anders is het vooral gericht op voorwaarts rijden en kom ik minder toe aan belangrijke oefeningen, aangezien ze dan al te moe is.
Ze is goed aan de hulpen, waaronder het been, maar als ze gewoon weinig energie heeft dan maakt alles het toch een stuk moeilijker natuurlijk en dan gebruikt ze haar spieren minder goed.
We hebben een fijne instructrice en gaan dressuurmatig met grote sprongen vooruit.
Rug bespiering is overigens prima. Natuurlijk zit er altijd nog ruimte voor verbetering, maar krijg al vaak complimenten van osteo en zadelmaker. Nekkie zal gok ik altijd smal blijven. Hij is al bijna verdubbeld met vroeger zeg maar :+ sowieso haar lichaam. Dit is februari vorig jaar, toen ze met haar huidige zadel kreeg. Ondertussen 3 boommaten gegroeid :+
Afbeelding

Anyways, ik zal eens kijken naar het genoemde voer en anders blijf ik bij m’n huidige voer. Het is ook maar voor een paar weekjes want rond oktober wordt ze weer eerder te fris :D helemaal als ze snachts weer op stal moeten.

Hier zou ik haar graag weer naartoe willen krijgen, dit was vorig jaar zomer ergens.
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:37

Ze heeft geen energie genoeg om de training vol te houden. Betekent meer korte maar effectieve training afgewisseld met een iets langere maar minder intensieve rit. Zo krijg je conditie.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 22:05

Het is niet dat ze met een training erbij neervalt hoor :P zonder krachtvoer mis ik gewoon het beetje energie extra, om echt lekker te kunnen trainen. Het is niet veel groter dan dat.

Dat doe ik ook al :) soms rijd ik maar een halfuur, wat intensiever. Soms een uur met rustigere oefeningen. Soms een buitenrit met meer tempo, soms een rustige buitenrit.
Ze heeft nooit in haar leven een goed uithoudingsvermogen gehad. Ik wil haar longen nog een keer onderzoeken, maar dat is een heel ander onderwerp. Mijn vraag hier is vooral voer wat energie geeft maar niet dik (en schrikkerig) maakt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:10

Zo te lezen krijgt ze al genoeg voer om energie genoeg te hebben. Naar mijn mening moet ze niet afvallen.
Je zou met lijnzaadolie kunnen werken, dat helpt ook in de verharingsperiode en olie geeft langzame energie vrij.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:16

Ik heb hele goed ervaring ook met Pavo ricebran. Bij mij werd ze van Vitalbix ook heel schrikkerig. Nu krijgt ze gewoon basisbrok met de ricebran. Ze heeft lekker energie zonder schrikkerig te worden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 23:02

Ik merkte dat mijn paard (die eerder aan de rustige kant is) best wel pit kreeg van de Kurasyn. Dat is een vloeibaar supplement bedoeld om paarden te ondersteunen in hun gehele bewegingsapparaat. Ik ben gestopt met het supplement net omdat mijn paard er zo fris van werd. Ook bij de trainingen had ze eindeloos door kunnen gaan. Ik vond het wel fijn om even door moeilijke stukken te kunnen werken zoals jij aangeeft te willen doen, maar van zodra ik alles weer goed voor mekaar had ben ik snel gestopt met het bij te voeren. Mijn paard bleef nadien even goed voorwaarts en los maar dan zonder de scherpe kantjes die er wel waren bij de Kurasyn. Wellicht is het afhankelijk van paard tot paard, maar heb toch ook van iemand anders dezelfde ervaring gehoord. Ik zag dat je nu ook een korting kan krijgen op de sample verpakking. Misschien is dat het proberen waard en heb je 2 vliegen in 1 klap (soepeler en frisser paard). Ik vond het een heel fijn supplement om tijdelijk te voeren en heb nu een halve fles over die ik bewaar voor de volgende keer :+

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:50

Ik voer mijn tuiger de lijnzaadolie met vit E bij voor meer energie. In de verharingsperiode super geholpen en vanaf volgende week gaan we het weer geven voor de energie.
Ik herken precies mijn paard in jou verhaal.
Daarnaast krijgt hij de balance+ muslie