Vorig jaar heb ik een minishet overgenomen. Hij schuurde toen al wel en afgelopen winter was het een periode heel erg. Vermoeden was suikerrijk hooi. Ik heb zijn complete voermanagement aangepakt en tegelijkertijd een allergietest laten doen. Daar kwamen best aardig wat allergenen uit.
Maar met goed hooi laag in suiker, veel beweging en een graan- en luzernevrij vitaminebrokje was hij zo goed als jeukvrij. Hij is ook positief getest op knutten, maar kon zelfs zonder deken zonder zich kapot te schuren.
Een dag of 2-3 geleden begon hij weer met schuren. Er is echter niks veranderd. De wei waar ze op staan, staan ze nu 3 weken op. Ik heb wel andere slobber, maar deze heeft hij eerder gehad en had hij toen geen last van. En ik ben begonnen met een zandkuur psyllium 3 dagen geleden (hij krijgt 150gr). Nu is een van de positief geteste allergenen weegbree. Psyllium is zaad van een plant uit de weegbreefamilie. Hij reageert echter niet op de smalle weegbree in de wei, terwijl hij dit zeker weten wel eet.
Na alles overwegen, vermoed ik toch dat hij reageert op de psyllium. Ik ben er meteen mee gestopt en ga in het vervolg lijnzaad geven als zandkuur. Maar zou dit voldoende zijn?
En voor het beeld, het ging in 2 dagen van een mooie vacht naar dit op zijn hals.