Een week geleden hebben we bloedonderzoek laten doen voor worm infecties bij de jonkies van ons. Dit doen we sinds 1 van hun maanden lang een worm infectie heeft gehad zonder dat er iets uit de mestonderzoeken kwam.
Novio, mijn hengstje van bijna 2 werd deze keer ook getest. Bij hem ook omdat hij regelmatig problemen heeft met zijn weerstand, snel afvalt etc.
Er kwamen geen hele gekke dingen uit, behalve 1 zorgwekkend iets waar de dierenarts ook van schrok en verbaasd is dat hij nog niet dood ziek in de paddock staat; de leverwaardes zijn extreem hoog bij Novio.
Het andere paard heeft een kleine verhoging in waardes, om wat dingen uit te sluiten hebben we nog een ander paard bloed laten afnemen en ook bij hem iets hogere waardes. Maar dan hebben we het over 10-20 hoger.
Nu ik de resultaten van Novio terug heb zijn we op grootschalig onderzoek uit wat het kan zijn, we hebben al zoveel mogelijke oorzaken uitgesloten en wachten nog op de laatste testresultaten van het water en hooi onderzoek.
Waar de dierenarts veel met ons mee denkt en zoekt, ben ik ook vooral opzoek naar verhalen van anderen. Dingen die niet voor de hand liggend zijn mbt leverschade.
En ben ik opzoek naar de daadwerkelijke betekenis van Alkalische Fostase, LDH, GGT en CK in jip en janneke taal en hoe deze verhoogd kunnen zijn en wat dat ik kan houden.
Je maatje hebben staan met acute leverschade, zonder oorzaak is niet prettig.. wellicht dat er mensen mee willen brainstormen?
Dingen als Leverbot, st jacobskruid, nachtschade etc zijn zga uitgesloten. Water en hooi wordt dus getest..