Problemen / ontsteking koker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Problemen / ontsteking koker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 22:24

Hallo,

Wij hebben een witte Camargue ruin van 20.
Het laatste jaar kampt hij met een regelmatig opgezette koker. Meerdere malen is hier de dierenarts al voor geweest. We houden het preventief goed schoon (spoelen/wassen). Toch regelmatig de koker weer dik, oedeem. Bij het inwendig schoonmaken heeft het smeer een roestachtige kleur. Op advies dierenarts behandelen we hem dan met hydrocortiderm zalf. Heeft AB gehad en vocht afdrijvers. Dan gaat het een poosje goed en weer terug bij af. Ergens klopt het niet en maak me zorgen. Vanavond verhoging / koorts en de DA komt morgen weer. Wie heeft hier ervaring mee ? Ben bewust dat oedeem ook met het hart te maken kan hebben, maar het is puur de koker. Hij staat regelmatig een aantal dagen per week 24/7 in het land, daarnaast ook in de paddock en in de nacht op stal. Hij krijgt basis brok, 1/3 schep om de dag.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:46

Bij mijn bejaarde ruin bleek de opgezette koker een symptoom van PPID te zijn.
Toen hij prascend kreeg was het weg.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 23:20

Zodra die van mij vieze achterbenen krijgt maak ik de koker schoon met babydoekjes, hypoallergeen. Er zijn wel wat topics over koker schoonmaken als je even de zoekfunctie gebruikt.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 23:29

Roodvos schreef:
Bij mijn bejaarde ruin bleek de opgezette koker een symptoom van PPID te zijn.
Toen hij prascend kreeg was het weg.

Heb ik ook aan gedacht, maar gezien het ontsteken verwacht ik geen PPID

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 23:31

Lindsey_99 schreef:
Zodra die van mij vieze achterbenen krijgt maak ik de koker schoon met babydoekjes, hypoallergeen. Er zijn wel wat topics over koker schoonmaken als je even de zoekfunctie gebruikt.

Probleem is juist dat ondanks we het goed schoon houden, zijn koker blijft opzetten, de gekleurde smeer ( oud bloed?) blijft ontstaan. Vraag me af of er mensen hier bekend mee zijn en eventuele andere oorzaken. Wil het inwendig eens laten onderzoeken of er iets zit ofzo.

Lindsey_99

Re: Problemen / ontsteking koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 23:35

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 23:38

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 23:41

Mijn paard had dit ook jaarlijks, ik maakte zelf altijd de koker schoon met babyshampoo en een sok. Daarna liet ik lymfedrainage doen, dan was het vocht gelijk weg.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 23:48

Sababber schreef:
Mijn paard had dit ook jaarlijks, ik maakte zelf altijd de koker schoon met babyshampoo en een sok. Daarna liet ik lymfedrainage doen, dan was het vocht gelijk weg.

Hoe vaak maakte jij de koker schoon? Hier ongeveer 1 x per maand/ om de maand. Vind dat wel vlot dat het hier dan weer zo opzet. Over het algemeen al een flinke koker.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:31

Geen melanomen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:34

Ontstekingen horen juist bij PPID, ik zou hem daar sowieso op laten testen. Al is het maar om het uit te kunnen sluiten.

Melanomen zou ook goed kunnen, het is natuurlijk een schimmel. Ik vind het alleen apart dat de smeer dan een roestbruine kleur heeft. Het kan komen door bacterieen.

Is zijn urine al onderzocht?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 08:45

Elisa2 schreef:
Ontstekingen horen juist bij PPID, ik zou hem daar sowieso op laten testen. Al is het maar om het uit te kunnen sluiten.

Melanomen zou ook goed kunnen, het is natuurlijk een schimmel. Ik vind het alleen apart dat de smeer dan een roestbruine kleur heeft. Het kan komen door bacterieen.

De dierenarts komt zometeen. Ga dan het verder onderzoek bespreken. De kleur vind ik ook heel raar. Vandaar ik aan een melanoom dacht

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:37

Lianne007 schreef:
Elisa2 schreef:

De dierenarts komt zometeen. Ga dan het verder onderzoek bespreken. De kleur vind ik ook heel raar. Vandaar ik aan een melanoom dacht

Ik lees mee. Ben benieuwd wat jouw da zegt. Hier ook een bonte schimmel incl roestbruine kleur, maar da heeft daar niks over gezegd.. (heeft eenmalig dikke koker gehad, kleur was altijd al zo).

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:49

Lianne007 schreef:
Sababber schreef:

Hoe vaak maakte jij de koker schoon? Hier ongeveer 1 x per maand/ om de maand. Vind dat wel vlot dat het hier dan weer zo opzet. Over het algemeen al een flinke koker.

Niet vaker dan 3x per jaar, zeker niet met de babyshampoo, je gaat toch een PH waarde uit balans halen met dat soort goedjes. Het probleem zat bij ons zeker niet in de koker alleen. Voornamelijk in het lymfesysteem. Sowieso het afvoeren van afvalstoffen was voor mijn paard een issue.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 17:54

Update; koker was goed school van binnen nu. Geen bonen of andere plekken.
Koorts was iets gezakt naar 38,3 ( was gisteravond 39).
We hebben gekozen om bloed te laten afnemen; ook de leverwaarden worden onderzocht. Het hart klonk goed. Oedeem zat ook op zijn buik richting de voorbeen (was te voelen, niet te zien). Maandag ws de uitslag . Aan de hand daarvan kijken. Voor nu nog geen anti biotica (prednison) injectie ivm eventuele lever problemen. Staat nu op de inflacam en goed koelen. Even afwachten. Als het zijn lever is ziet het er niet zo rooskleurig uit. Zijn stal ruikt ook anders dan de andere paarden vind ik. Hoop dat er iets onschuldigs uit komt. Als hij telkens dit terug krijgt is niet fijn voor hem, hij heeft pensioen nadat we hem hebben opgevangen na verwaarloosd te zijn geweest.

manon1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 00:05

Hi, ik heb ff meegelezen omdat ik hier ook een Spanjaard heb met de laatste tijd een dikkere koker..
Heb je al een uitslag?