Chronische peesontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Swiebertje_A

Chronische peesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 09:40

Na een aantal jaar van blessure naar blessure, heb ik recent te horen gekregen dat mijn paard aan drie benen een chronische tussenpeesontsteking heeft. Hij is vrolijk en loopt niet kreupel.

Advies is om hier niks aan te doen aangezien het terug zal blijven komen. Momenteel staat mijn paard wel op orthopedisch beslag (zolen en wiggen) om hem te ondersteunen.

Vooral bij warmer weer of als de zon schijnt, zijn de pezen erg gezwollen.

Hij krijgt glucosamine-msm, duivelsklauw en dit wisselen we af met de tendi protect van paardensupplementen. Daarnaast heb ik diverse malen bloedzuigertherapie geprobeerd, maar ondanks het aanprikken, bijten de bloedzuigers niet.

Heeft iemand ervaring met een chronische peesontsteking? Hoe kan ik mijn paard alsnog zo goed mogelijk ondersteunen?

Earth

Re: Chronische peesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:59

Hoi, ik ken het niet, maar wat een vervelende diagnose. Ik zou nog wel benieuwd zijn waar het weg komt, de rug misschien? Of staat je paard te week of te steil? Oh ik heb even terug gekeken, dat komt idd door (wisseling van) de stand.

Ik zou goed de afweging maken hoe lang je hem nog door wilt laten lopen en kritisch zijn of hij nog wel goed genoeg is om hem zo te hebben. Ik ben daar zelf altijd kritisch op, omdat we geneigd zijn paarden onnodig lang te laten lopen...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:06

Dag Swiebertje. Wat balen deze diagnose.
Mijn paard had ook altijd wat. Te week gekoot. Hetzelfde als jij heb ik gegeven, ook nog algen (daar deed ze het goed op en was heel duur) en coëxime. Nu wordt ze al paar jaar niet meer gereden. Ze krijgt niets meer als ondersteuning, hooguit vitamine mineralen brokjes af en toe.
Ze staat met haar vriendin op een grote wei hier in Frankrijk en is eigenlijk semi wild. Er zitten heuveltjes, er zijn bramen struiken en plantjes etc. Ze is hartstikke recht. Ze loopt fief bergjes op en af, draaft en zo nog galoppeert en alles hartstikke recht. Ik ben er zo blij mee. Ze blinkt als een spiegeltje, flirt af en toe met de paarden van de andere wei en ze is gelukkig.
Ik vind het geweldig,ook al rijd ik al heel lang niet meer (vanaf 2019 en daarvoor nog maar heel af en toe). Het is voor haar en mij goed zo. Polie is een merens van 20 + ongeveer.

Swiebertje_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 21:09

Het paard is kritisch bekeken, ook door dierenartsen. Hij is te goed om in te slapen. Tuurlijk, hij zal af en toe ongemak ervaren, maar hij lijdt niet onnodig.

Swiebertje_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 21:10

Wat een heerlijk leven voor jouw paard! Ik ga me eens in die algen verdiepen. Bedankt!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:12

Kurkuma is ontstekings remmend daar zou je nog na kunnen kijken

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:13

Oh dat is fijn. :) Een keer slecht zou ik niet zo erg vinden, maar eigenaren zijn vaak niet al te kritisch daarop omdat ze het soms ook gewoon niet zien :)

Swiebertje_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 21:20

Hij loopt acceptabel volgens de dierenarts, maar die pezen zijn zo vreselijk gezwollen. Zijn stand is idealiter veel te steil, maar door dit te corrigeren levert dit problemen op aan de diepe buigpees. Voor nu laten we hem dan ook steil staan. Niet goed voor de tussenpees,maar de minst slechte optie.
Hij staat lekker buiten, moet niks en mag genieten zolang het goed gaat. Helaas is hij zo hoog in energie dat hij hierdoor zichzelf snel sloopt. Maar ik laat hem liever paard zijn dan ophokken en niks meer mogen. We zullen zien hoe lang het goed gaat, maar dan heeft hij in ieder geval genoten van zijn leven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:21

Ja dat is niet de allerbeste combi. Wat voor ras is hij?

Swiebertje_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 21:23

Arabier

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:52

Ik ga met mijn stuk paardje, ook een arabier, (wel andere blessure; een van haar kogelgewrichten is vanbinnen compleet stuk) veel aan de hand wandelen, dat vindt ze leuk en dat is vrij onbelast. Ik wandel altijd op het harde (op aanraden van de dierenarts), wel met hoefschoenen aan. Een mulle bodem is namelijk zwaarder voor haar, dus daar wandelen we niet op. Misschien is dat met jouw arabiertje ook een optie?

Haar zomaar op de paddock/weide zetten met haar vriendjes en verder zo laten is ook geen optie, dan maakt ze zichzelf binnen de maand stuk. Naast aan de hand wandelen, doe ik ook wat basic vrijheidsdressuurdingetjes met haar waarvoor ze haar benen niet nodig heeft. Ik heb haar recent geleerd vijf verschillende kleuren te herkennen en aan te duiden, misschien kan je ook in die richting denken om jouw paardje wat verstrooiing te geven. Ik wissel wandelen en hersenwerk af.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:06

Ik heb er nog nooit van gehoord. Maar aan drie benen..dan moet er inderdaad wel een onderliggende oorzaak zijn die dit veroorzaakt.

Tegen de zwelling kun je in ieder geval groene leem smeren. Dat trekt vocht er uit en werkt ontstekingsremmend.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:20

Je hebt heel wat therapieën voor peesblessures (laser, shockwave, stamcel, en dan nog iets met bewerkt bloed, ben de naam kwijt), maar geen idee of die aanslaan bij chronische blessures.

Ik lees (hier op Bokt) ook wel goede ervaringen met Incrediwear sokken/bandages tegen de zwelling, kan je natuurlijk niet de hele dag om laten.

Is de pees altijd gezwollen, of gaat het af en aan? Mijn merrie is herstellende van een zware peesblessure, maar de verdikking is blijvend littekenweefsel.

Ik zou wel zijn bewegingsvrijheid wat beperken zodat ie zich niet telkens stuk loopt. Snelheid maken geeft een grotere belasting op de pezen, dus ondanks de korte draaicirkel is een klein stukje meestal toch beter. En voer aanpassen (laag in suikers, graanvrij, of die "kalmerende" voeders die er nu soms zijn) kan hem ook wat kalmeren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:22

Ik wilde net vragen, hoe is dat mogelijk? Op 3 benen.
En hoe komt het dat het bij warm weer meer op zwelt?