Luizen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anna29

Luizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 15:00

Hoi, 1 van mijn shetlander s heeft luizen in de manen en heeft een stuk manen er afgeschuurd dus ik vandaag naar de petsplace en heb frontline spot on hond xl (zie foto) gekocht want dat was voor meerdere dieren en er zaten een soort pipetten in (zie foto)maar iemand enig idee hoe dit werkt?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:06

Ik zou persoonlijk spul bij de dierenarts halen i.p.v. de petsplace.. Dan weet je zeker dat je ook genoeg hebt. Een jaar of 10 geleden hebben we het ook gehad. Toen kregen we spul waar hij twee keer mee gewassen moest (met 10 of 14 dagen er tussen).

P.s. ik zie helaas geen foto...

Anna29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 15:08

Kidde schreef:
Ik zou persoonlijk spul bij de dierenarts halen i.p.v. de petsplace.. Dan weet je zeker dat je ook genoeg hebt. Een jaar of 10 geleden hebben we het ook gehad. Toen kregen we spul waar hij twee keer mee gewassen moest (met 10 of 14 dagen er tussen).

P.s. ik zie helaas geen foto...

Ooh ja maar we hebben dit al wel wat 3 jaar geleden ook gehad en volgens mij ook zo iets gekocht maar idd anders bij de dierenarts kopen
(Ja maar goed heb ook geen idee waar die zijn gebleven)

Suzanne F.

Re: Luizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:18

Ik zou spul halen om mee te wassen. Frontline zijn druppels die in de bloedbaan worden opgenomen. Dat is tegen vlooien bij honden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:20

Voor een shet zal

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:25

Lindsey_99 schreef:
Voor een shet zal

Of (s)het zal niet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:32

Voor een shet zal 1 a 2 pipetten voldoende zijn om de manenkam te behandelen.
Het topje van de pipet eraf halen, en op de huid (!) tussen de haren van de kam steeds een paar druppels doen, van boven tot beneden. De staartwortel meenemen is ook niet verkeerd.
Er zit o.a. fipronil in, en dat werkt vrij lang. Herhalen is niet nodig tenzij ze over een maand of zo nog niet weg zijn.

Overigens worden deze druppels niet in de bloedbaan opgenomen; het verdeeld zich in het onderhuidse vetweefsel, en wordt langzaam afgebroken. Herhalen binnen 10 dagen vanwege eitjes of neten is hierbij niet nodig.

Is het over een week of 6 nog niet weg, dan zit er ergens een besmettingsbron, en het is beter die weg te halen. (vogelnesten of kippen of zo kunnen de bron zijn)

Wil je meer weten over het behandelen van ongedierte en hoe de werkzame stoffen werken; LINK naar een rapport van de Uni Groningen en dan even met de zoekfunctie zoeken op fipronil.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 14-08-23 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:33

Bij de dierenarts een flesje byemite halen.
Dan pony helemaal wassen met een verdunde oplossing.
Na 10 dagen nogmaals wassen.
Luizen zitten overal en niet alleen in de manen.
Luizen krijgen ze door een verminderde weerstand.