Terugkomende gaskoliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JackiePlug
Berichten: 93
Geregistreerd: 15-07-15

Re: Terugkomende gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 11:43

Heb inmiddels ook het aanvullende mest- en zandonderzoek terug. Helemaal schoon! Dus dat kan het ook niet zijn.

Betreft het gras staat hij niet op kort gestresst gras. Daar hebben we dit jaar juist veel geluk mee. Kan ze veel afwisselen van weiland dus de rest krijgt genoeg rust om aan te groeien.

Wel voer ik inderdaad ook lijnzaadolie bij door zijn slobber. Hij is een kieskeurige eter maar hij doet tot nu toe niet moeilijk. Hij krijgt qua krachtvoer nu:

Om 615 200 gram Vital mix + 200 gram Gastro+
Om 1130 bakje luzerne
Om 1600 slobber met liinzaadolie, 25 gram zeewier en 100 gram Pavo Vital
1730 200 gram Vital Mix + 200 gram Gastro+

Tussendoor staat hij dus nog een paar uur op de wei sochtends en heeft hij verder onbeperkt hooi (heel soms voordroog, ligt aan de baal).

We hopen dat dit de uitkomst voor hem is. Daarnaast beweegt hij ook genoeg.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:21

JackiePlug schreef:
ellepel schreef:
en is die buikpijn dan meteen als hij uit de stal komt of als hij al even buiten geweest is.
gaat hij eigenlijk meteen de wei op na stal?


Het valt de eigenaresse steeds op sochtends vroeg als ze de eerste voerbeurd krijgen (rond 6 uur). Pas om 7 uur gaat hij de wei op.

Is die eerste voerbeurt hooi of brok? En in wellke volgorde als het beide is?

MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Terugkomende gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:52

Merrie van een oud stalgenootje had het ook, telkens terug kerend, ook elke keer in de ochtend inderdaad. Die is 2 bakjes bietenpulp per dag gaan bijgeven, in de ochtend klaar zetten in een emmer met 5 bakjes water er bij in en dan bij de laatste voerbeurt geven.
Sindsdien geen koliek meer gehad.

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Terugkomende gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:14

Lastige kwestie omdat je erachter moet zien te komen waarom er zo veel gas ontstaat en dat niet bij elk paard gelijk is.

Hier eentje die gevoelig is voor gaskoliek en daardoor niet meer op het gras komt. Nu heb ik achteraf het idee dat haar darmen extra op het randje zaten doordat ze beperkt hooi kregen, inmiddels zijn we over op altijd hooi aanwezig ipv gezette tijden en zie ik een enorme verbetering, welke met Gastro plus, slobber etc niet te behalen leek.

Oftewel, er is zeer waarschijnlijk een grote factor welke ervoor zorgt dat de vertering van jouw paard uit balans is en een kleine tikje geeft dan al de doorslag naar gaskoliek.
Dat tikje is mogelijk niet eens de grote oorzaak van de koliek, maar duwt net het systeem de verkeerde kant op.

Voldoende en echt onbeperkt hooi, wellicht zoals hierboven op een andere manier vocht aanbieden, kunnen de oplossingen zijn. Stressvolle situatie wel hoor, ik heb nog regelmatig buikpijn als ik door stalgenoten gebeld wordt..

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:46

Ik heb ooit een paard gehad wat geopereerd was voor gaskoliek. Het paard kreeg daarna nogmaals erge koliek en al snel bleek dat hij van het een op het andere moment heel gevoelig reageerde op gras. Daarna is ze alleen nog maar in een paddock gegaan en was het probleem meteen over.

different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Terugkomende gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:16

Pas op met het uitsluiten van zand, dit komt met vlagen mee.
Het is echt een sluipmoordenaar en een röntgenfoto kan pas echt uitsluitsel geven (al las ik ergens ook weer dat dat bij grote paarden ook lastig kan zijn).

Jet

Berichten: 12035
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:37

Ik zou zand ook nog steeds niet uitsluiten hoor. Test het maar eens vijf tot zeven dagen achter elkaar, kan je makkelijk zelf doen. Drie mestballen oplossen in ruim water, in een witte emmer of in een handschoen. Een half uurtje laten staan en de emmer voorzichtig leeggieten. In de handschoen kan je het aan de vingertoppen zien of voelen, dan voel je de korreltjes zand tussen je vingers gaan. Bij een emmer is meer dan een theelepel zand al vrij veel, meer is echt slecht. Aangezien zand niet altijd wordt uitgescheiden heb je zo een grotere kans dat je het tegenkomt.

En verder is het gras dit jaar veel rijker dan andere jaren door dan weer veel water en dan weer droogte met zon, ook dat zorgt sneller voor gaskoliek.

Hopelijk heb je het nu onder controle en komt het niet meer terug.

JackiePlug
Berichten: 93
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 13:35

Ze krijgen het tegelijk ruw en krachtvoer bij ons. Maar dat lijkt me geen probleem omdat hij onbeperkt hooi heeft (?)

Goeie tip om nog een aantal keer zelf op zand te testen. En t gras kan inderdaad ook best een factor zijn. Heb nog rijkelijk begroeide weilandjes waar ze graag op lopen.

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Terugkomende gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:54

Zand hoef je niet te zien in de mest.. mijn merrie had zelfs tijdens kuren geen zand maar bleek volledig vol te zitten. Probleem is dat zand onder in de darm komt te liggen en aan elkaar vast koekt. Ze kunnen 50 kilo zand in hun darmen hebben. Enige om zand echt uit te sluiten is een röntgenfoto

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:07

JackiePlug schreef:
Ze krijgen het tegelijk ruw en krachtvoer bij ons. Maar dat lijkt me geen probleem omdat hij onbeperkt hooi heeft (?)

Goeie tip om nog een aantal keer zelf op zand te testen. En t gras kan inderdaad ook best een factor zijn. Heb nog rijkelijk begroeide weilandjes waar ze graag op lopen.

Dan eten ze vaak eerst het krachtvoer op op de lege maag en dat is niet okay. Wat bedoel je met onbeperkt? Ligt er dan nog altijd smakelijk hooi wat ze kunnen eten? Maw jouw paard laat hooi liggen? Of hoe moet ik dat zien?

JackiePlug
Berichten: 93
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 19:26

Rizette schreef:
JackiePlug schreef:
Ze krijgen het tegelijk ruw en krachtvoer bij ons. Maar dat lijkt me geen probleem omdat hij onbeperkt hooi heeft (?)

Goeie tip om nog een aantal keer zelf op zand te testen. En t gras kan inderdaad ook best een factor zijn. Heb nog rijkelijk begroeide weilandjes waar ze graag op lopen.

Dan eten ze vaak eerst het krachtvoer op op de lege maag en dat is niet okay. Wat bedoel je met onbeperkt? Ligt er dan nog altijd smakelijk hooi wat ze kunnen eten? Maw jouw paard laat hooi liggen? Of hoe moet ik dat zien?


Hij heeft 2 grote slowfeeders in stal waar hij uit kan eten. Die krijgt hij niet op in 24 uur dus ik ga ervanuit dat hij nooit met een lege maag staat. Natuurlijk gaat hij tussendoor ook gewoon de wei op en hij staat ook niet langer dan 1,5 uur achter elkaar op de paddock.