Eventjes over de afgelopen 3 weken.
- 3 weken geleden stond Orrie met koliek na het buiten rijden. Donkere harde mest, opgetrokken buik, beetje met der ziel onder der arm, niets willen eten en drinken. Maar niet heel typisch, niet naar buik trappen, niet rollen, niet gapen. Colozan gegeven. Uiteindelijk wilde ze wel kuil eten en heeft ze gemest en gedronken toen we uit beeld waren. Ook groene neus uitvloeiing (zie foto 1). Later ook weer gewoon gras willen eten en weer oké. Oorzaak: wisseling van hooi wat mevrouw niet goed verdroeg. Na 3 dagen was zij volledig weer zichzelf, want ze had soms nog wat last van krampjes. Dit is allemaal goed verlopen verder.
- Tijdens de koliek is ook de dierenarts geweest. Heeft der onderzocht en ook bloed afgenomen. Ik wilde sowieso testen of ze PPID heeft (heeft ze niet), dus ook algemeen bloedonderzoekje gedaan. Hier kwam niets geks uit. Dierenarts vond haar lymfeklieren in haar keel erg gevoelig. Zou een virusje in de kudde niet uitsluiten. Longen, hart en darmen klonken goed.
- De dagen na de koliek vond ik een beetje een gekke geur rond haar hoofd hangen. Dit vond mijn lymfedrainage masseur die haar behandeld ook. Maar als ik aan het mond rook, rook ik niet die geur. Als ik aan haar neus rook, links en rechts, rook ik niet die geur. Als ik aan haar oren rook, rook ik ook niet due geur. Ook haar ogen roken normaal… ja zo ver ging ik.
- Tandarts is geweest voor algemene jaarlijkse controle. Die rook niets. Haken zijn gevijld, gebit was goed.
- Osteopaat is ook geweest, verder geen grote aanwezige blokkades in der lichaam. Fijn. Heeft niet veel te maken met snot, maar toch even bij vermelden. Hals was ook soepel.
In de afgelopen drie weken is Orrie gewoon actief. Geen verhoging. Ik rij met der en dan is ze gewoon normaal zoals altijd. Ze ligt niet meer dan normaal, eet goed, drinkt goed.
Maar ze krijgt steeds meer groen snot. Eerst uit alleen der rechter neusgat. Zie foto 1. Dit was 3 weken geleden tijdens de koliek. Dierenarts vond het niet gek en normaal omdat het met elkaar in verbinding staat. Echter word het steeds meer en aan beide kanten. Ik ruik de gekke geur ook niet meer rond haar hoofd, dat was slechts enkele dagen. Ook hoor ik der niet ademen, niet reutelen bijvoorbeeld en is ze niet sneller buitenadem dan normaal.
Als ik der op de weide zet en ze eet gras hoest ze de eerste paar happen, maar niet constant.
Als ik der slobber geef hoest ze de eerste paar happen. Er komt geen slobber uit haar neus! En ze eet gewoon verder.
Vandaag na een kort galopje (die ze zelf inzetten overigens, dus enthousiasme is er), moest ze twee keer hoesten. Maar met eerdere ritjes niet gehad.
Waar doe ik goed aan? Dierenarts vond gras-sap uit der neus niet gek.
Ze is gewoon actief en fit verder. Is het wel een virusje/verkoudheidje? Moet ik het aankijken. Herkenbare verhalen zijn welkom!
Ja ik neem ook contact op met de dierenarts maandag.
Foto 1, drie weken geleden. Heel minimaal, verkeerde belichting, maar dun streepje groen.

Vandaag, maar afgelopen weken was het af en aan. Ene dag meer dan de andere dag.

En ook nog even afgedaan met een doekje.