Mijn paard is vier weken geleden na de kliniek toe gebracht in verband met een longontsteking. Ze heeft daar een week gestaan en heeft aantal x per dag antibiotica gekregen. Ook is gebleken na wat onderzoek dat ze matige astma heeft.
Toen wij na een week haar mee naar huis mochten nemen hebben ze gezegd dat ze ventolin pufjes nodig had en dat ik haar ademhaling in de gaten moest houden. - in de kliniek was de ademhaling 24 per minuut en toen de longontsteking behandeld was 12 per minuut (zoals het hoort zeide ze) - De ventolin moest ik langzaam aan afbouwen. In het begin moesten we 3x per dag 8 pufjes doen. Nu zaten we op 1x per dag 8 pufjes en sinds gisteren zelf 6 pufjes. De bedoeling is om uiteindelijk alleen de ventolin te gebruiken als ze het echt nodig heeft. Het afbouwen ging tot nu toe heel goed.
Helaas trof ik haar vandaag weer met een veel te hoge ademhaling (18 per minuut) aan en haar temperatuur was 38,2. Nu is het vandaag natuurlijk ineens een stuk warmer dan de andere dagen, maar normaal reageert zij niet zo op het verschil.
Heeft iemand hier ervaring mee? Als het morgenvroeg niet beter gaat dan bel ik de dierenarts nogmaals om te komen kijken. Er wordt gezegd dat ze minimaal nog een maand kan hoesten dus daar probeerde ik me geen zorgen over te maken, maar ze is geen enkele x sinds ze terug thuis is zo kortademig geweest. Zelfs niet toen ze enorm vaak deed hoesten