Inmiddels heb ik mijn Friese merrie alweer 6 jaar. Ik kocht haar aan het begin van de zomer. Die zomer merkte ik dat ze veel irritatie ontwikkelde. Ofwel door vliegen/muggen oid, ofwel door gras/ de zon. Ik heb een eczeemdeken aangeschaft, omdat mijn vorige Fries zomereczeem had en met een eczeemdeken op amper mer jeuk had. Echter maakte dit geen verschil. Ze kreeg juist plekken op haar hoofd en onder haar buik. Tot bloedens aan toe en kaal. Oren kaal. Ik heb toen allerlei eczeemmiddeltjes geprobeerd, maar niets werkte. Haar compleet inpakken werkte ook niet. Van vliegenmaskers krijgt ze namelijk ook wondjes. Haar huid is blijkbaar enorm gevoelig. Ze kan een vliegenmasker niet onbeperkt om houden. Slechts korte periodes.
De zomer erop ben ik verder gegaan met dingen uittesten. Zo had ik haar 's winters al op zoveel mogelijk suiker/ zetmeelvrij voer gezet en hield ik haar aan het begin van de zomer van het gras af, om te testen of het misschien door het gras kwam. Niet dus. De jeuk kwam helaas alsnog. En weer net zo heftig. Oren kaal en kapot, hoofd kale plekken, onder haar buik plekken... Manen & staart... En niets werkte. Ik heb toen contact gehad met de fokker en die gaven aan dat ze Derfen gebruikten bij paarden met jeuk. Ik had al zoveel geprobeerd en vond het wat prijzig om maar gewoon weer een fles aan te schaffen van iets wat toch weer niet zou werken. Toch heb ik het gedaan en daar heb ik nooit spijt van gehad!
Inmiddels is Derfen (original, want de clear variant leek minder te werken, had ik eens per ongeluk gekocht) echt onmisbaar bij ons in de zomer. Shenna kan zonder deken op de wei staan met haar vriendjes en ze heeft géén jeuk. Geen plekken. Niets. Als ik merk dat ergens een plekje begin te ontstaan (zijn altijd vaste plekken dus die herken ik wel) smeer ik direct en blijft het goed. Als ik de nieuwe fles Derfen een keer te laat aanschaf en daardoor helaas niet genoeg kan smeren, merk ik dat direct. Dan komt alles weer terug.
Natuurlijk perfect dat dit voor haar werkt en dat ze zo gewoon lekker paard kan zijn, zonder te veel ongemak. Ik ben enorm dankbaar dat dit spul er is en dat het zo gigantisch veel verschil maakt voor ons. Echt absurd gewoon. We zullen echt een probleem hebben als ze dat een keer van de markt halen...
Maar ondanks dat het heel goed werkt en we daardoor geen problemen meer hebben, heb ik geen idee wáárom dit werkt. Omdat Derfen vliegen weert? Omdat het de huid soepel weet te houden (voelt soms wat droog)? Omdat het de huidirritatie van de (overgevoelige) huid remt/ voorkomt? Ik heb werkelijk geen idee. Het werkt, dat zeker, maar waarom? En welk stofje/ ingrediënt zorgt er dan voor?
Ik heb geen idee of er Bokkers zijn die ervaring hebben met Derfen of de ingrediënten/werking ervan, maar ik ben heel erg benieuwd wat jullie ideeën zijn!