Dikke kogel paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Dikke kogel paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 17:21

Mijn paard heeft nu een week lang een zachte zwelling/verdikking boven de kogel zitten. De kogel en zwelling zijn verder niet warm, ik mag er gewoon in knijpen en paard loopt rad.
Afgelopen week heb ik hem stilgezet en elke dag gewandeld en gekoeld om het een weekje aan te kijken en in de hoop dat de zwelling zou afzakken.
Helaas niet gebeurd.
Wat zouden jullie nog doen in de tussentijd totdat dierenarts is geweest? Uiteraard klim ik er niet op totdat het uitgesloten is dat dit een pees oid is?
En waar zou een dikke kogel zonder warmte en kreupelheid nog meer op kunnen wijzen?

Afbeelding

Afbeelding

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:33

Hoi, dit lijkt op een gal. Misschien verstapt of op een andere manier geïrriteerd?
Het kan iets anders zijn, maar een gal hoeft niet erg te zijn.
Wel belangrijk om te zorgen dat het snel weer dun wordt, anders loopt het snel weer vol.
Als het komt door overbelasting is het wel een waarschuwing.
Wij spoelen regelmatig en zetten ze in de klei.
Sommige mensen doen een ijsbandage.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 17:44

Kendra schreef:
Hoi, dit lijkt op een gal. Misschien verstapt of op een andere manier geïrriteerd?
Het kan iets anders zijn, maar een gal hoeft niet erg te zijn.
Wel belangrijk om te zorgen dat het snel weer dun wordt, anders loopt het snel weer vol.
Als het komt door overbelasting is het wel een waarschuwing.
Wij spoelen regelmatig en zetten ze in de klei.
Sommige mensen doen een ijsbandage.

Staleigenaarresse en ik dachten inderdaad ook al aan een gal, ik denk zelf dat hij in het natte land bijvoorbeeld is gaan glijden oid. Maar toch laat ik voor de zekerheid volgende week een dierenarts er naar kijken.
Heeft klei veel effect? Blijft dit ook zitten in het land?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:14

Ik noem het klei maar eigenlijk gaat het om groene leem. Het onttrekt vocht en helpt afvalstoffen afvoeren. Ik maak het zelf aan en dan is het niet duur.
https://www.baroen.nl/component/virtuem ... temid=2068

Je moet er een beetje handig in worden, dat je de goede substantie hebt en dan goed dik insmeren. Het blijft niet eeuwig zitten, maar het meeste wel een dag. Ik vind het fijn spul.

Er staat altijd bij dat je het moet doen in overleg met je DA, maar ik zou echt niet weten waarom je een paard niet een laag klei op een been zou mogen smeren. Het mag alleen niet bij wonden.

tita

Re: Dikke kogel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:28

Ik gebruik vaak klei, blijft heel goed zitten

Als je gallen hebt, is het blijvende schade niks bijzonders maar dat is vaak bolletje of lang stukje maar dit lijkt niet gallen vind ik

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:24

Ik zou absoluut laten scannen (echo maken). Het kan inderdaad een onschuldige gal zijn, maar ook een overvulling van de peesschede door trauma/overbelasting/…. Ookal loopt je paard (nog) rad, zonder binnenin te kijken kun je daar niets zinnigs over zeggen. Hopelijk valt het mee!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 19:26

xJolijn schreef:
Ik zou absoluut laten scannen (echo maken). Het kan inderdaad een onschuldige gal zijn, maar ook een overvulling van de peesschede door trauma/overbelasting/…. Ookal loopt je paard (nog) rad, zonder binnenin te kijken kun je daar niets zinnigs over zeggen. Hopelijk valt het mee!

Ja precies, dierenarts komt volgende week geloof ik toch al voor een ander paard, dus ga morgen bellen om te vragen of ze Pino’s been ook kunnen scannen ect

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:39

xJolijn schreef:

Dit inderdaad. Dit bleek het bij mijn paard te zijn, en door snel handelen was ze een paar weken later weer good to go en is leed aan de pees zelf bespaard gebleven.
Ook bij haar alleen vocht, niet kreupel, niet gevoelig.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 21:47

Met een beetje geluk kan er maandag al gescant worden

Anneloes___M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:55

Inderdaad verstandig een scan te laten maken. Mijn paard had precies hetzelfde en had inderdaad een peesblessure.. precies dezelfde plek en liep ook gewoon rad. ;( hoop heel erg voor je dat het een onschuldige gal is!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 10:40

Afspraak staat voor maandag, ze komen maandag toch al voor een ander paard, en Pino kon er mooi bij gezet worden.
Tot maandag blijf ik gewoon doen wat ik al deed, 15 minuten koelen en een kwartiertje wandelen op het harde. De rest van de dag laat ik hem gewoon op het land

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:00

Mijn paard had dit ook aan 2 achterbenen tegelijkertijd.

Bij hem waren het irritaties aan de peesschedes en sesambandjes. Wij moesten koelen, groene leem smeren en uiteindelijk mochten we max 20 minuten stappen op het harde.
Hij heeft ook geen pas kreupel gelopen toen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 14:18

Dierenarts is geweest, hij heeft een blessure aan een bandje, niet de ringband in zijn kogel. Waarschijnlijk zichzelf aangetikt. T bandje is gescheurd en opgezet. Aankomende 2 maanden stappen en koelen. Dan weer scannen

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:43

Oh jeetje, goed dat je ernaar hebt laten kijken! Ik duim voor een spoedig herstel.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 19:36

AnnickT schreef:
Oh jeetje, goed dat je ernaar hebt laten kijken! Ik duim voor een spoedig herstel.

Dankjewel! Ja hopen dat de scan over 2 maanden positief nieuws zal zijn en ik weer mag opbouwen