Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lindsey_99 schreef:Als het elk jaar hetzelfde liedje is op vakantie, en hij krijgt alleen daar het extra voer met fibrebeet, mais, haver, gerst, dan zou ik beginnen dat weg te laten. Het gras in de Ardennen kan ook wat anders zijn (afhankelijk van het weer etc) dan thuis.
Van de Gastro samen met de muesli zal hij op het randje zitten van wat hij kan verdragen, en het extra zomervoer is te veel. PRE's zijn sobere paarden, ook al zijn het warmbloeden.
Overigens kan een paard wat goed getraind is, prima die paar weken in de Ardennen aan, zonder extra's. Ik zou hem naast de Gastro niets erbij geven; het is een volwaardige brok waar hij met hooi en gras alles uit kan halen.
NZ92 schreef:Hallo allemaal,
Al ongeveer 5 jaar neem ik mijn 14 jarige PRE elke zomer voor 3-4 weken mee naar de Ardennen. Hier maak ik bijna dagelijks lange ritten met hem van ongeveer 3-4 uur per dag. Nu sinds het 3e jaar begint hij elk jaar halverwege onze vakantie met schuren.
Het schuren startte vorig jaar op een plek op zijn staart. En dit jaar was een plek naast zijn manenkam de pineut. Hij schuurt dit open tot bloedens toe.
Thuis heeft hij nooit last van schuren. En ook geen last van eczeem of allergieën.
Huisvesting thuis:
Weidegang van 08:00-19:00 uur
Snachts op stal met vlas en hooi met weinig suiker
2 kilo per dag havens gastrobrok gemengd met sportmuesli. Na zware training
extra voer.
4-5 keer per week training
Huisvesting Ardennen:
Weide/paddockgang 4-5 uur per dag tijdens rustdagen gehele dag.
Snachts op stal met stro en hooi met weinig suiker
Krijg zijn eigen voeding van thuis. Maar wordt bijgevoerd met een mengsel
van fibrebeet, mais, haver, gerst.
5 keer per week training
Wat opvalt is dat het schuren vaak begint in de weken dat we wat rustiger aan doen.
Wat ik zelf al heb gedacht.
- Zomereczeem van bepaalde mug. Heb een vliegendeken geprobeerd maar blijft schuren.
- Teveel suikers uit ander voer. Geminderd met extra voeding . Zag niet verschil maar misschien dit over langere periode uitstrijken.
Bovenstaande vind ik tricky aangezien hij zwaar werkt levert in de Ardennen. En ik wil dat hij wel genoeg energie haalt uit zijn voeding.
In welke hoek moet ik gaan zoeken?
janderegelaa schreef:Mijn eerste gedacht is eigenlijk waar woon jij? Als je langs de kust woont en jouw paard heeft zomereczeem dan heeft hij er thuis geen last van want in de buurt van de kust zitten die knutten niet. En in de Ardennen wel.