Wel of niet opereren buik na mislukte behandeling sarcoid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miabella

Wel of niet opereren buik na mislukte behandeling sarcoid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 10:05

Afbeelding

Afbeelding
Hoi, ik ben nieuw bij bokt om informatie te zoeken over wat te doen als cryo(bevriezen) en bcg beiden niet werken.. mijn merrie (6) heeft een hele grote sarcoid onder haar buik en groeit enorm hard(nu weer 8/10 cm). De enige optie die nu nog rest is opereren. Alleen door de plek is dit enorm lastig ivm druk huid (15 cm achter de singel ongeveer). Er zal veel weggesneden moeten worden en dan zal ze met een open wond in Utrecht moeten herstellen als dit überhaupt mogelijk is. Dan moet de operatie goed gaan en alles weggesneden worden wat ze met het blote oog kunnen zien, dus hopen dat de sarcoid niet te groot naar binnen toe is gegroeid. Anders is opereren eigenlijk niet te doen. De kans dat de sarcoid terugkomt is aanzienlijk gezien de voorgaande behandelingen. De andere optie is haar laten inslapen, wat ook nog een reële mogelijkheid tijdens operatie zelf is. Dit probeer ik met alles te voorkomen wat in mijn mogelijkheid ligt, maar wil haar ook geen pijn laten lijden.
Heeft er iemand ervaring met een soortgelijk dilemma en/of situatie?
Ik voeg 2 foto’s toe; Het ziet er echt smerig uit. Ik heb er steeds speciale buikflappen tegen de vliegen er omheen.
Afbeelding

Hoor graag, bedankt alvast. Grt Roos

esc

Re: Wel of niet opereren buik na mislukte behandeling sarcoid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:23

Oh jee wat een grote sarcoid. Mijn paard had een veel kleinere op zijn hoofd. Deze heb ik weg gekregen met een kruidenkuur die ik van Minneke van Duijn heb gehad. https://www.minnekevanduijn.com/ zij werkt ook veel samen met de dierenkliniek in Lienden. Misschien zou je met haar eens contact op kunnen nemen om te overleggen. Ze is erg toegankelijk en behulpzaam

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:27

Zijn BCG injecties ook overwogen? Die heb ik uiteindelijk toen de rest niet werkte laten doen bij de kliniek in Utrecht waarna de sarcoid bij mijn paard haar oor veel groter is geworden en uiteindelijk dusdanig geslonken is dat deze niet meer te zien was.
Het laatste stukje tezamen met de VireX creme van Hilton Herbs.

Zie ook; [MD] Sarcoid (huidtumor) aan oor (NIET voor zwakke maag)
Het stukje van de BCG injecties staan hier niet in, dat is er na nog gekomen, maar het geeft wel al een beeld.

Miabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 10:37

Hi Pattypaard, bcg is laatste 4 maanden geleden geweest, had al weg moeten zijn. Het is een hardnekkige helaas… grt

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:16

Is elektro chemo misschien nog een optie? Anders zou ik persoonlijk laten opereren.... Volgens mij is de kans dat het daarna wegblijft groter dan 80% toch?

Miabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 11:29

Nee chemo ken ik nog niet, ga ik induiken. De % vind ik lastig want cryo en bcg hebben ook een grote slagingskans, deze komt alleen steeds heftig terug…en de plek onder haar buik is een groot risico ivm geen vel over en open wond revalidatie. Heftig voor het paardje al met al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:39

Wij hadden op stal een friese merrie staan ook met een sarcoid onder haar buik. Is eraan geholpen en met chemo behandeld. Baasje zei al als het nog een keer komt dan laat ik dr inslapen. En dat snap ik volkomen.
Paard had veel pijn(en verdriet). Mocht niemand in de buurt, geen knuffels, alles moest met pak aan en handschoenen om. Ze heeft maanden daarna in een hoekje gestaan helemaal in zichzelf gekeerd.
Ik zou voor bevriezen kiezen en niet te lang wachten. Hoop niet dat het naar binnen is gaan groeien.

Miabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 11:58

Dank voor je berichtje. Bevriezen en bcg is al gebeurd, maar niets geholpen helaas. Ja het is zielig, maar we doen nu al 6 maanden helemaal niets meer om haar te ontzien. Ze is nog wel enorm vrolijk gelukkig en ziet er topfit uit..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:02

Ik zou wel goed nadenken over wat chemo doet, kijk maar naar het bericht van Morganlefay.

Mijn keuze zou zijn open maken, de situatie beoordelen. Te diep ingegroeid is stoppen met opereren en inslapen en anders de gok nemen dat ze goed hersteld.
Kunnen ze niet zo’n band om doen die sommige klinieken bij paarden gebruiken na koliek operaties? Die heeft tegendruk op de buikwand, zou hier best interessant voor kunnen zijn.