Pulsatie hals pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey1998

Pulsatie hals pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 23:48

Hoi allemaal,

Vanavond trof ik mijn pony aan met flinke pulsatie in haar hals regio.

https://youtube.com/shorts/a9qH2Pw_vik?feature=share

Zie video.

Even wat achtergrond info:

20 jarige shetland merrie, algemeen goede conditie, misschien wat zwaar. Ze heeft wel artrose, spat en ppid. Voor de ppid wordt ze behandeld met pracend, waar ze het goed op doet. Ze beweegt minimaal 4x per week en loopt ook 10/15 km voor de sulky.

Vanavond heb ik haar 300 meter laten draven. Daarna werd de pulsatie in de hals zichtbaar en een hartslag van 60 slagen per minuut. Temperatuur en ademhaling wel gewoon normaal.

Deze hartslag bleef 60, pas na 2 uur is deze gezakt naar 44. Ik vertrouwde de pulsatie niet en heb toch de dierenarts met spoed laten komen, ondanks geen verdere symptomen.

Dierenarts heeft niets kunnen vaststellen maar vond het ook geen normaal beeld, wel kon ze een hoge bloeddruk vaststellen. Advies 1 week aankijken en dan eventueel bloed prikken.

Nu is mijn brandende vraag, wie heeft dit eerder meegemaakt of gezien? En wat was dit?

Enorm bedankt!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 00:01

Ze is 20…hoogbejaard voor een paard, te zwaar, daarnaast heeft ze de pijn van de artrose en de spat. En PPID geeft ook al een verhoogde hartslag. Ik vind het geen raar beeld. Zou de dierenarts ook niet moeten vinden. Vind ik.

Een kloppende halsslagader kan verder duiden op een hartprobleem. Vaak gaat in combinatie met oedeem onder de buik of bij de voorbenen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 06:28

Wellicht ligt het aan mij maar ik vind dat je pony best wel heel erg lange ritjes moet maken met zoveel gebreken (en hoogstwaarschijnlijk pijn). Ik denk de pulsatie een combinatie is van verschillende gezondheidsfactoren. Goed in de gaten houden, en ik zou persoonlijk de km’s die je met haar maakt afbouwen.

Elisa2

Re: Pulsatie hals pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:03

Ja bij ook een paard met PPID, oorzaak was inderdaad vocht achter de longen door het hart. Heeft de DA naar het hart en de longen geluisterd?

Hoge bloeddruk kan ook door de PPID of medicatie komen. Ik zou dat ook even goed in de gaten houden.

Voor een shetlander is 20 niet oud. Ik zou de pony wel in beweging houden tegen het overgewicht en voor de artrose maar wel na controle van het hart en de longen.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 08:33

Hart en longen heeft de dierenarts gisteren gecheckt en kon ze niets verontrustends horen. Ook heeft ze geen vocht ophopingen.

In het werk is ze juist heel energiek. Ze loopt 2x per week een ritje van 10/15 km, 1 keer wat longeerwerk, en 1x naast de fiets. Verder nog wat wandelwerk. Als ik daar mee stop denk ik dat ze binnen 2 weken bevangen staat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:49

Oke dat is gelukkig heel positief!

Dan zou ik het even aankijken en bloed laten prikken vanwege de hoge bloeddruk en achter de oorzaak daar van proberen te komen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:25

Rust roest zou ik zeggen, maar die pulsatie zou mij ook niet lekker zitten. Misschien toch even een breed bloedonderzoek doen naar te korten of juist overschot? Krijgt ze misschien teveel zout binnen? Zou de hoge bloeddruk ook kunnen verklaren?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:02

Ik heb geen antwoord op je probleem. Maar wel even een reactie op de mensen die zeggen dat het paard oud is/ te veel gebreken heeft voor het werk wat je er mee doet.

Zo te lezen ben je handig genoeg om de hartslag te meten? Als je paard normaal gezien het werk aankan met normale hartslagwaarden en normale hersteltijden (en dat is inderdaad geen 2h zoals je zelf aan aangeeft) zou ik haar zeker niet zomaar minderen in het werk (na het serieus nemen van dit symptoom). Zeker niet omdat je aangeeft dat ze neigt naar overgewicht. Zolang je goed kunt monitoren dmv hartslag gewoon lekker blijven bewegen.

Succes met het achterhalen van wat er aan de hand is voor nu!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:32

Ik ben heel benieuwd hoe jouw dierenarts de hoge bloeddruk bij jouw pony heeft geconstateerd. Ik heb nooit geweten dat dat zo op stal te testen is.

Verder hoop ik dat jouw pony geen last meer heeft van een zichtbare pulsatie in haar hals!