Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melzazu
Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:29

Ach zie hem dan <3

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 19:33

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding





Mijn smid zijn uitleg voor de artsen:
linksvoor , verzakken van verzen mam kwartier,
uitholling verzenen tot aan de kern meer ,kern tot toon geleidelijk tot druk van 2 compinenten mooier vloeit / bekapp werk
beslag, verzenen tot mam begin kwartier verruiming , van kwartier naar toon lichte drukte gemaakt voor terug drukking , plus linkervoor wand minimaal geminimaliseerd naar laminering voor terugdrukking van hoefbeen en herhechting laminering
wand geminimaliseerd alleen in toon !

Zoals ik begrepen heb:
Beide kanten omgekeerd ijzer met zooltje en silecone.
Links korter als rechts, extra stuk zooltje en hoefwand iets dunner gemaakt om makkelijker omhoog duwen van hoefbeen toe te laten.

Melzazu
Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:46

Ik begrijp er helemaal niks van maar betekent dit dat het heel misschien goed komt?

Hoop ik zo voor jullie.

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 19:55

We moeten uitgaan van ongeveer een jaar aan beslag van ongeveer 200€ (Deze is gesponsord door mijn smid), maar dan zou er niets meer van te merken zijn.
Smid is blij dat we er snel bij zijn, want hij zag Idd rechts op foto’s ook een lichte kanteling, op zich verwaarloosbaar, ware het niet dat die zool ook kokend heet was. Dus hij er wel op reageert.

Maar geniet van zielige ik mis mijn smid Harley hoofdjes zou ik zeggen :')

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Melzazu
Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:09

Oohh wat lief van je smid die sponsoring en wat een goed nieuws!! *\o/*

En die foto’s zijn te leuk. Wat een heerlijk beest.
Met dat roze halster <3

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 20:15

Mijn smid is ondertussen meer vriend als smid
Wij waren er voor hem toen zijn veulen omgekomen is in een brand, wij waren de eerste klanten bij wie hij terug warm is beginnen beslaan (deed er soms 3h over door flashbacks). Ik ben degene die hun zwangerschaps foto’s gemaakt heeft, die voor hem promo foto’s gemaakt heeft.

Maar hij is ook degene die er is als er iets met onze paarden is, van vervoer tot idd dit soort dingen. hij heeft een half jaar nodig gehad om vertrouwen van Harley te krijgen. En nu staat Harley volledig los als hij ermee bezig is. Andere smeden (in tussentijd) konden allemaal 1x aan hem komen en daarna niet meer. Na 2e x maal wouden ze zelf niet meer.
Terwijl Bram, eerst met Henry en nu Ruben alles met hem kunnen.

Rocamor

Berichten: 10923
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:15

Ik zag het filmpje na bekappen aan als na bekappen en beslaan. Zag hem kreupelen en schrok me rot. Gelukkig moest ik nog een filmpje verder kijken.

Wat lief van je smid dat hij je zo ondersteunt. Wie goed doet, goed ontmoet!

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 20:37

Rocamor schreef:
Ik zag het filmpje na bekappen aan als na bekappen en beslaan. Zag hem kreupelen en schrok me rot. Gelukkig moest ik nog een filmpje verder kijken.

Wat lief van je smid dat hij je zo ondersteunt. Wie goed doet, goed ontmoet!


Heb deze er Idd express tussen gezet om zo ook zelf achteraf terug te kunnen kijken en het verschil te zien. Vooral omdat ik er nu te kort op sta om zelf de positieve vooruitgang te zien.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:47

Wat fijn dat je zo'n goede relatie hebt met je smid en gelukkig is Harley dol op hem.
De ontwikkelingen volgen elkaar snel op momenteel. Hopelijk gaat het vanaf nu alleen maar beter.

Jet

Berichten: 12042
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:42

Fijne smid heb je, die weet wat hij doet. En wat heerlijk dat Harley hem accepteert, dat geeft voor mij aan dat hij de goede man is voor de hoeven van Harley.

Zo'n open teenijzer wordt heel vaak gebruikt bij hoefbevangen paarden met een kanteling. Hopen dat dit helpt! Ik dacht trouwens bij de RO-foto's ook te zien dat rechts een hele lichte kanteling had, goed dat hij het ook zag en voelde aan de zool dat dat ( ook) in een actief proces zat. Twee componenten Siliconen is super, beter voor de hoef en verender dan bouwmarkt siliconen die sommige smeden ook durven te gebruiken. En ja, dat is duur, enorm duur, maar eigenlijk heb je geen keuze en als je zijn hoeven daarmee redt weet je dat dat het waard is. Zo niet, heb je het allerbeste voor hem gedaan wat mogelijk is!

De enige term van de uitleg die ik niet ken is mam, weet jij wat daarmee bedoeld wordt?

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 03:09

Geen idee eerlijk gezegd.
Ik weet dat hij wel 100x nadrukkelijk gezegd heeft dat iets vrij ligt wat vrij moet liggen.
Maar ik ben ook van het principe: schoenmaker blijf bij u leest.

Met wondes kan ik helpen, met het suplementaire gedeelte (cranio, shiatsu, toekomst osteopathie enz) kan ik helpen en weet ik veel.
Maw: alles behalve hoeven, daar ken ik absoluut niets van. Vooral omdat ik gewoon enorm op mijn smid vertrouw :j

Jet

Berichten: 12042
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 07:47

Dat geeft ook niets hoor, ik was alleen benieuwd. Als het zo goed werkt is het toch geweldig!

nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:57

Van sommige uitdrukking die de smid gebruikt begrijp ik helemaal niks. Wat ik wel kan samenvatten volgens mij, is dat de druk op de zool is verdeeld, dat de teen aan de voorkant duidelijk is afgevlakt en dat de witte lijn nog enigzins redelijk is. Het zou overigens fantastisch zijn, als dit soort mensen hun kennis en kunde zouden delen.

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 09:20

Hij deelt het met mijn vriend.
Mijn vriend heeft daar wel een enorme interesse in.
Echter zit het op dit moment ook allemaal hoog bij hem, dus heeft hij er gisteren niet over door gevraagd.
Maar kwa bekappen laat hij mijn vriend daar waar mogelijk in de maten dat mijn paarden het toelaten (bij Harley dus haast niet) ook helpen met zijn begeleiding :j
Mijn smid werkt echt voor de dieren en niet het geld. Op die 7 jaar dat ik hem heb is hij maar 2x 5€ (Behalve speciaal beslag, dat is 25€ omhoog gegaan voor aanschaf, maar kan hij 3-4x gebruiken zonder extra door te rekenen, dan rekent hij zelfs geen beslaan aan als hij ze hergebruikt) omhoog gegaan.

Nadeel, eer je hem bereikt hebt. Verbaasde me dat het maar 3 telefoons, 1 voice mail en 2 Whatsappjes nodig heeft gehad dit keer.
Normaal bijna week bezig om reactie te krijgen. Laat staan hem er binnen 24h na eerste tel bij te hebben…
Nu als ik wil kan ik hem privé contacteren, ook zijn vriendin. Maar dat doe ik liever niet voor werk materie. Zeker aangezien ik weet waarom hij zo slecht bereikbaar is

nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:24

Nu doe ik niets meer met paarden, maar kan genieten als een echte vakman aan de gang gaat. Wat mij wel opviel, is dat met de nieuwe ijzers, zooltje en siliconen, het paard op links gewoon draaide zonder pijn reactie.

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 09:49

nikkel schreef:
Nu doe ik niets meer met paarden, maar kan genieten als een echte vakman aan de gang gaat. Wat mij wel opviel, is dat met de nieuwe ijzers, zooltje en siliconen, het paard op links gewoon draaide zonder pijn reactie.


Dat klopt, ook zonder te manken.
Bleek ook op beide voeten een mini abces te hebben achter in de hiel.
Links iets groter als rechts.
Waarschijnlijk reageerde hij daar nog meer op als op de kanteling. want hij is een dramaqueen met een blein. En nadat deze opengesneden waren liep hij ook direct zuiver. Nog gevoelig, maar zuiver

nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 10:46

Ik heb ooit een warmbloed gehad, met een mini abcesje ter grote van een speldeknop vlak onder de achtersprong. 2x laten open maken bij een paarden kliniek, heeft nooit meer helemaal rad gelopen. Het plekje zat als het ware in zijn hoofd.

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 13:32

Iemand goed advies voor goede spring schoenen, makkelijk aan en uit te doen (liefst dus klittenband) en bovenop als gaat nog bij EJ Eindhoven te verkrijgen (zodat ik ze morgenvroeg aan kan doen).

Want dit zegt genoeg:
De speciale tape die zij ook om zijn hoeven deden die mooi 5-7 dagen bleef zitten ? Had al gevoel dat meneer ze los zou krijgen nadat we ze gisteren voor zekerheid eromheen gedaan hebben.
En ja hoor, tape hing gescheurd om zijn hoef heen en duidelijk op zijn ijzers gestaan (gelukkig niets los).
Maar vetwrap uit de auto gehaald, helemaal ingepakt met vetwrap en daarna ingetapet met linnenhoef tape. Alleen is dat natuurlijk niet echt rendabel en ook niet iets wat ik van hun kan vragen.
Afbeelding

Aangezien gisteren zijn pees links ook stuk warmer was als rechts en smid zich er ook zorgen om maakte, nog eens gebruik kunnen maken van Hidez hun producten.
Hun neo-ice koelings bandage, hierdoor geen water, vriezer of koelkast nodig en vooral: geen munt of wat dan ook. Gebruikte ik laatste tijd al op mijn ander paard na het rijden. Maar nu dus meegenomen voor hem.
Dit beeld zegt genoeg denk ik:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 14:01

Ik volg je topic al vanaf je begin en heb echt respect hoe jij je inzet voor je paard en hoe je met alle tegenslagen om gaat! Hopelijk komt alles goed en kun je hem snel weer naar huis meenemen!

Ik zie dat je dezelfde smid hebt als ik heb! Hele fijne smid die ook mijn lastige merrie toch iedere keer weet te beslaan/bekappen! Heeft haar ook weer netjes op haar benen gekregen nadat ze er echt heel slecht op stond toen ik haar kocht.

Rocamor

Berichten: 10923
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 14:07

Is de Medical hoof boot blauw geen optie?

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 14:09

Ja Bram is echt geweldig.
Wat hij bereikt bereikt niemand.
En vooral het geduld, dat is abnormaal, dan neem ik het niet bereikt krijgen er graag bij O:)

Hoe Bram al afgezien heeft met mijn paarden (ik heb nooit makkelijke paarden, laten we daarop houden). En nog staat hij er keer op keer. Maar hoe blij hij was toen hij bij mij met First eens een brave had toen ik First aankocht :')

Harley heeft half jaar geduurd eer hij er alles mee kon, maar Harley tolereerde hem wel (gelukkig)
First heeft nooit iemand last mee gehad, tot een smid (ter vervanging van Bram in de periode van zijn veulen) hem aangereden heeft met zijn bus
Max (trekpaard) heeft Ruben al skiënd achter gehangen en moeten loslaten, dus dat hoort Ruben nu nog van Bram O:) zeker nadat ik niet losliet.
En ICE, nja ICE kunnen we boeken over schrijven en is de eerste die ik ooit heb moeten sederen voor hem. Maar ook daar na 3x sederen kan hij nu mee lezen en schrijven losstaande op de poetsplaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 14:15

Ja ik heb echt respect voor zijn geduld! Die van mij is heel moeilijk met haar achterbenen. Paard gaat vol op hem hangen en slaat dan ineens. Vaak zonder waarschuwing. Ik heb vaak genoeg gedacht: ohjee die komt nooit meer terug! Maar toch komt hij nu al 2,5 jaar bij mij. Ook enkele keren gesedeerd omdat het ook voor haarzelf te gevaarlijk werd maar inmiddels gaat het vrij goed zonder. En inmiddels kan Ruben ook heel goed met haar overweg! Als ze het over Lady hebben, dat is die van mij :+

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 14:19

Rocamor schreef:
Is de Medical hoof boot blauw geen optie?
als ik wil blijven leven? Niet echt, verbaasd me dat wij nog leven met vandaag extra vetwrap erom te doen.
Maar ga Idd wel overleggen met mijn vriend om deze aan te schaffen toekomstgewijs, door zijn dunne zolen staan we redelijk vaak met bleinen. Maar voor nu zoek ik iets wat ik aan kan doen zonder trainen, en wat lang aan kan/mag blijven (wat volgens instructies met deze niet mag?).
Maar die staat nu wel op mijn wishlist :j
Dank je wel

LV19952 schreef:
Ja ik heb echt respect voor zijn geduld! Die van mij is heel moeilijk met haar achterbenen. Paard gaat vol op hem hangen en slaat dan ineens. Vaak zonder waarschuwing. Ik heb vaak genoeg gedacht: ohjee die komt nooit meer terug! Maar toch komt hij nu al 2,5 jaar bij mij. Ook enkele keren gesedeerd omdat het ook voor haarzelf te gevaarlijk werd maar inmiddels gaat het vrij goed zonder. En inmiddels kan Ruben ook heel goed met haar overweg! Als ze het over Lady hebben, dat is die van mij :+

Zal hem volgende keer wel eens naar vragen. Meestal doet mijn vriend het smid gedeelte, want dat is ook gewoon iets waar ik “geen interesse” in heb, puur omdat het niet iets is waar ik actief iets aan kan veranderen of helpen. En ik aan Bram een geweldige smid heb.

speurneusc

Berichten: 5397
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 14:45

hoofboots zijn zwakke dingen, mijn paard stond er 2 dagen mee en naad scheurde finaal uit, garantie gevalletje week later die binnen en na 1 dag al finaal uitgescheurd.

als het is om dunne hoefzool te beschermen, kies dan voor gewone hoefschoenen, heb je er met rijden straks ook plezier van, die hoofboots zijn leuk op stal, maar in paddock of mee rijden werkt het zeker niet

Rocamor

Berichten: 10923
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 14:59

Die blauwe die ik voorstelde zijn inderdaad niet om te rijden of nat worden. Ik gebruik(te) hem nu omdat mijn paard een wond in haar hoef heeft. Er wordt inderdaad gezegd dat ze niet lang meegaan. Mijne doet het boven verwachting goed.

Sorry ts, ik las verkeerd, je zoekt een springschoen, toch?