1 mei is ze 3 geworden en is het wisselen ook zo ongeveer begonnen. De eerste voortand rechts, waar dus gewoon een melktand begon netjes door te komen en half juli zat er ook een voortand links met wat leek een dop tussen te twee voortanden die de linker tand scheefdrukte.

Deze foto heb ik naar mijn dierenartsen praktijk gestuurd en in overleg met een zzp paardentandarts hebben we gewacht tot de vaste paardentandarts van de praktijk weer terug was van vakantie.
Vandaag is hij geweest en na begonnen te zijn met de kiezen en wolfstandje is hij bezig gegaan met de tanden.

Na het schoonmaken van de tand bleek dat er tussen de voortanden geen dop zat maar dat alles aan elkaar vast zat en er dus een enorm grote voortand zit met daarnaast/achter een dop van de tweede tand links. Op foto in het bloed door verdoving.
Boven deze dop zie je een stipje dat is een fisteltje naar een ontsteking tussen de tand en dop2
Dop2 is verwijderd en daar kwam inderdaad veel ontstekingsrommel achterweg. Dat moet nu vanzelf genezen.
Ook opvallend is dat melktand 3 boven en onder niet op elkaar aansluiten. Voor nu is dat geen probleem.
De arts heeft veel foto’s gemaakt met zijn telefoon en gaat met de zzp tandarts overleggen en komt daarna terug om röntgenfoto’s te maken.
De vraag is of er achter de verwijderde dop nog een tand zit of dat de bijzondere tand twee aan elkaar gegroeide tanden zijn gezien de twee boogjes in het tandvlees. Een RX moet hier duidelijkheid over geven.
Nu thuis op de bank denk ik dat het verlies van de melktand 3 jaar geleden eerder veroorzaakt is door deze vreemde blijvende tand dan door een ongelukje.
Noa heeft verder nergens last van, is de laatste twee maanden nog een flink stuk gegroeid, ziet er fantastisch uit, glimt als een spiegel en is niet mager.
Ook knaagt ze de wei goed kort.
Wordt vervolgd zodra er meer info is van de andere paardentandarts en de RX is gemaakt.
Mocht ik nog interessante foto’s van dierenarts krijgen dan zal ik die toevoegen
Ervaringen van anderen of iemand die eerder zo’n tand heeft gezien zijn zeker welkom.