Hoef afdekken bij rotstraal of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

franteir

Hoef afdekken bij rotstraal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 13:45

Ongeveer een week geleden is rotstraal vast gesteld bij mijn paard. Na eerst een vermoeden van een hoefzweer. Nu had ik van de dierenarts het advies gekregen om de hoef proper te maken met een hoevenkrabber en nadien blauwspray te gebruiken. Dit heeft al goed geholpen. Pulsaties zijn weg en hij loopt goed. Gisteren voor de eerste keer terug gaan wandelen en ook daar liep hij goed. Aangezien het de eerste keer is dat ik met rotstraal te maken heb heb ik hier totaal geen ervaring mee. Nu met dit weer is de grond aan de drinkbak modderig geworden, de weide zelf is wel nog steeds droog. Nu vroeg ik mij af of het verstandig was om de hoef af te dekken met een soort van klei. Ik heb al verschillende producten hiervoor gezien maar vroeg mij af of dit wel goed was aangezien je de hoef wel volledig afsluit dan? Alle tips zijn welkom aangezien ik echt niets van rotstraal ken

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:52

Niet doen. Voor genezing is het nodig dat er zuurstof bij komt. Wat je kunt doen is een watje met ordinaire witte tandpasta in de holte stoppen. Dit elke dag verschonen. Komt er wel nog zuurstof bij en de tandpasta doodt de bacteriën.
Laatst bijgewerkt door Sim op 30-07-23 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 13:57

wij deden altijd watten in de groeves is midden diep daar ook watten in en afkitten met zwarte teer dan blijven de watjes zitten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Hoef afdekken bij rotstraal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:09

Rotstraal is een anaerobe bacterie wat betekent dat ze juist geen zuurstof nodig hebben om te kunnen gedijen. Afdekken is dus echt niet goed. Schoonhouden is het allerbelangrijkst. En inderdaad, modder kan er voor zorgen dat het verergert. Dat stukje kun je beter oplossen.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 14:25

janderegelaa schreef:
Rotstraal is een anaerobe bacterie wat betekent dat ze juist geen zuurstof nodig hebben om te kunnen gedijen. Afdekken is dus echt niet goed. Schoonhouden is het allerbelangrijkst. En inderdaad, modder kan er voor zorgen dat het verergert. Dat stukje kun je beter oplossen.

Ik zou het ook niet met een verband doen maar eerder met de producten die bestaan voor rotstraal zoals die van unique horn of red horse ofzo. De modder krijg ik met dit weer niet weg, het regent onophoudent. Het is al het hoogtste punt van de weide

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 14:35

franteir schreef:
janderegelaa schreef:

Ik zou het ook niet met een verband doen maar eerder met de producten die bestaan voor rotstraal zoals die van unique horn of red horse ofzo. De modder krijg ik met dit weer niet weg, het regent onophoudent. Het is al het hoogtste punt van de weide

Nog steeds geld wat mijn voorganger zegt. Niet afdekken .geen spulletjes zoals andere modders of teer or rommel wat afsluitend is er op. Afhankelijk van de ernst om de drie weken de smid er bij om het rotte weg te snijden tot het weg is.

En intussen de hoef goed schoon houden .afspoelen met schoon water . Betadine tussen de groeven spuiten en helemaal op laten drogen .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 16:04

Ik gebruikte altijd Kevin Bacon’s hoofsolution. Is een lekker dikke teer die heel erg stinkt en alle bacteriën kapot maakt, en ook goed blijft zitten in tegenstelling tot de waterige sprays.
Mijn paard had er alleen last van als hij op stal stond. Uiteindelijk 24/7 naar buiten, en modder of niet, hij heeft nooit meer rotstraal gehad.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 16:18

diatomeeënaarde op de plek doen dat droogt goed uit.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 16:57

Als de weide zelf verder droog is, zou ik me er nog niet teveel zorgen om maken. Als die maar niet de hele dag in de drek staat. Bij binnenkomst schoonmaken en behandelen. Ik doe er altijd Hypozin in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:00

ja hier ook hypozin, dat droogt de boel mooi in,zie je snel resultaat van :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:26

Hypozin is ook wat mijn hoefsmid aanraadde en werkt als een trein :j

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:40

Hypozin of blauw spray. Zou het zeker niet inpakken.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:42

Ik snijd het zelf zo ver als mogelijk is weg, maar heb wel een bekapcursus gedaan en krijg begeleiding van mijn eigen bekapper.
Daarna groene klei en/if HPE, beide van Unique-horn erop en het is zo weg.
Bij elk klein zwart puntje in de straal of beetje zwarte smurrie direct handelen en het kan niet doorzetten.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 19:36

prugelpiet schreef:
Als de weide zelf verder droog is, zou ik me er nog niet teveel zorgen om maken. Als die maar niet de hele dag in de drek staat. Bij binnenkomst schoonmaken en behandelen. Ik doe er altijd Hypozin in.

Het is enkel aan de drinkbak en aan de opening van de weide. Verder is de weide nog in top staat. Ik haal hem dagelijks eens binnen om te verzorgen

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 19:38

Rodevlinder schreef:
Hypozin of blauw spray. Zou het zeker niet inpakken.

Inpakken was ik sowiso niet van plan, had het meer op iets van klei of dergerlijke zoals de red horse artimud of de hoof clay van unique horn