Ervaringen cyste operatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isasanneke

Berichten: 9
Geregistreerd: 28-07-23
Woonplaats: Eindhoven

Ervaringen cyste operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 18:16

Mijn paard heeft cystes in zn beide achter knieën.

Corticosteroïden hebben bij hem niet gewerkt en hij toont nu zelfs meer kreupelheid.

Wij gaan over naar een operatie maar dit vind ik SUPER spanned, vooral omdat het mn eerste paard is. Daarom vroeg ik mij af of hier mensen zijn met ervaringen om te delen.

Deel vooral alles!! goed, slecht, waar, hoe oud, wat had je van te voren geprobeerd, hoe was de revalidatie etc. etc. Informatie rondom het kostenplaatje kan ik ook veel mee!

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaringen cyste operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:24

Er liep hier een topic over een tijd terug. Dat paard had een schroef gekregen en loopt weer lekker rond. Ik weet alleen niet meer waar dat paard zn cyste had zitten..

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaringen cyste operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 18:33


isasanneke

Berichten: 9
Geregistreerd: 28-07-23
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 18:51

Popstra schreef:


Die had ik inderaad al gelezen! Maar dit is de enige ervaring die ik heb kunnen vinden.. Zij had m volgensmij ook in een achterknie als ik de rontgen zo zie

maxie

Berichten: 2214
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:52

Mijn Quarter had ook een cyste in zijn knie achter. Heb hem in laten spuiten met osphos en cortico’s in het gewricht. Was hier ook slechter op geworden. Operatie gaf maar weinig garantie op 100% herstel. Daarom besloten hem te laten gaan.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen cyste operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:50

Als ze denken dat een operatie succesvol is dan heb je denk ik al een boel geluk.

Geen ervaring met operatie, wel met cyste maar dat kostte dat paard helaas ook het leven. Operatie was niet meer mogelijk.

Lintelo1
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:19

isasanneke schreef:
Mijn paard heeft cystes in zn beide achter knieën.

Corticosteroïden hebben bij hem niet gewerkt en hij toont nu zelfs meer kreupelheid.

Wij gaan over naar een operatie maar dit vind ik SUPER spanned, vooral omdat het mn eerste paard is. Daarom vroeg ik mij af of hier mensen zijn met ervaringen om te delen.

Deel vooral alles!! goed, slecht, waar, hoe oud, wat had je van te voren geprobeerd, hoe was de revalidatie etc. etc. Informatie rondom het kostenplaatje kan ik ook veel mee!


mijn paard heeft ook helaas in beide achterknieen een cyste, hij is nog erg jong en ook dit was mijn eerste paardje. Toen hij op stal stond was hij erg kreupel. Sinds 1,5 jaar staat hij 24/7 buiten en heb sinds dien hem niet meer kreupel zien lopen, enkel soms wat sneller op rust. ik heb enkele keren met artsen gesproken maar hun zijn over opereren niet erg te spreken.. wellicht omdat deze cystes al groter zijn idk?

ik volg even alle reacties.

isasanneke

Berichten: 9
Geregistreerd: 28-07-23
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 11:24

Lintelo1 schreef:
isasanneke schreef:
Mijn paard heeft cystes in zn beide achter knieën.

Corticosteroïden hebben bij hem niet gewerkt en hij toont nu zelfs meer kreupelheid.

Wij gaan over naar een operatie maar dit vind ik SUPER spanned, vooral omdat het mn eerste paard is. Daarom vroeg ik mij af of hier mensen zijn met ervaringen om te delen.

Deel vooral alles!! goed, slecht, waar, hoe oud, wat had je van te voren geprobeerd, hoe was de revalidatie etc. etc. Informatie rondom het kostenplaatje kan ik ook veel mee!


mijn paard heeft ook helaas in beide achterknieen een cyste, hij is nog erg jong en ook dit was mijn eerste paardje. Toen hij op stal stond was hij erg kreupel. Sinds 1,5 jaar staat hij 24/7 buiten en heb sinds dien hem niet meer kreupel zien lopen, enkel soms wat sneller op rust. ik heb enkele keren met artsen gesproken maar hun zijn over opereren niet erg te spreken.. wellicht omdat deze cystes al groter zijn idk?

ik volg even alle reacties.



Ik heb mijn paard ondertussen laten opereren! Hij had rechts echt een flinke cyste en die was juist makkelijker te opereren. Ik ben er echt over te spreken! Mijn paard liep niet kreupel, alleen op de buigproef, maar als je het vergelijkt met nu sukkelde zn achterbenen echt wat achter hem aan. Nu treed hij super onder en heeft hij echt een super achterbeen.

24/7 buiten is voor hem geen optie maar hij staat wel minimaal 10 uur buiten. We merkten dat na boxrust, toen hij eindelijk weer op de wei mocht, de revalidatie stukke sneller ging omdat ze daar toch sterk van worden dat lopen op de wei.

Bij zo’n operatie mag je wel al gauw denken aan 5k qua kosten er omheen enz dus als je niet actief sport rijd en vooral buitenritjes weet ik niet of het het waard is, maar ik ben er iig heel blij mee!

Lintelo1
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:30

mijn paard heeft ook helaas in beide achterknieen een cyste, hij is nog erg jong en ook dit was mijn eerste paardje. Toen hij op stal stond was hij erg kreupel. Sinds 1,5 jaar staat hij 24/7 buiten en heb sinds dien hem niet meer kreupel zien lopen, enkel soms wat sneller op rust. ik heb enkele keren met artsen gesproken maar hun zijn over opereren niet erg te spreken.. wellicht omdat deze cystes al groter zijn idk?

ik volg even alle reacties.[/quote]


Ik heb mijn paard ondertussen laten opereren! Hij had rechts echt een flinke cyste en die was juist makkelijker te opereren. Ik ben er echt over te spreken! Mijn paard liep niet kreupel, alleen op de buigproef, maar als je het vergelijkt met nu sukkelde zn achterbenen echt wat achter hem aan. Nu treed hij super onder en heeft hij echt een super achterbeen.

24/7 buiten is voor hem geen optie maar hij staat wel minimaal 10 uur buiten. We merkten dat na boxrust, toen hij eindelijk weer op de wei mocht, de revalidatie stukke sneller ging omdat ze daar toch sterk van worden dat lopen op de wei.

Bij zo’n operatie mag je wel al gauw denken aan 5k qua kosten er omheen enz dus als je niet actief sport rijd en vooral buitenritjes weet ik niet of het het waard is, maar ik ben er iig heel blij mee![/quote]

bedankt voor je bericht! mag ik vragen hoe oud jouw paard is en waar je de operatie hebt laten uitvoeren? ik denk dat ik toch maar eens contact opnemen met de kliniek om er nog eens over te praten.

Lintelo1
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:31

en hoe gaat het met zijn andere been? ga je deze ook nog opereren?

isasanneke

Berichten: 9
Geregistreerd: 28-07-23
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 11:38

Ik heb bij Via Nova Equine laten opereren, is de duurtste maar gaven mij het beste gevoel en achteraf gezien ben ik met die beslissing heel blij. Den Ham gaf mij ook een heel goed gevoel maar was een uur langer reizen met de trailer.

Mijn paard is 5, ze zeggen bij zulke operaties altijd hoe eerder hoe beter. De cyste kan ook schade doen in de vorm van artrose namelijk en dat komt natuurlijk pas met tijd.

Zijn andere been was een zeer kleine cyste en hebben ze geen schroef in kunnen plaatsen, wel de cyste leeg gehaald en steroïde ingespoten. Echter was de chirurg van mening dat deze cyste geen probleem heeft kunnen vormen omdat het zo klein was. Onze theorie is dat hij te lang heeft lopen compenseren voor rechts dat hij op links zuurder is geworden. Dat legt ook uit waarom links nogsteeds niet helemaal hersteld is (wel immens verbeterd) en wat extra tijd nodig heeft.

Hij heeft nu wel een cosmetische bult op rechts waar de schroef zit. Hier zit vocht in die niet weg wilt maar dit vormt geen probleem voor hem behalve dat het lelijk is.

Mijn paard heeft wel echt ALLE complicaties gehad die die kan krijgen en Via Nova heeft dat echt met expertise behandeld. Hij komt er helemaal boven op zelfs met de complicaties.

Lintelo1
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:47

isasanneke schreef:
Ik heb bij Via Nova Equine laten opereren, is de duurtste maar gaven mij het beste gevoel en achteraf gezien ben ik met die beslissing heel blij. Den Ham gaf mij ook een heel goed gevoel maar was een uur langer reizen met de trailer.

Mijn paard is 5, ze zeggen bij zulke operaties altijd hoe eerder hoe beter. De cyste kan ook schade doen in de vorm van artrose namelijk en dat komt natuurlijk pas met tijd.

Zijn andere been was een zeer kleine cyste en hebben ze geen schroef in kunnen plaatsen, wel de cyste leeg gehaald en steroïde ingespoten. Echter was de chirurg van mening dat deze cyste geen probleem heeft kunnen vormen omdat het zo klein was. Onze theorie is dat hij te lang heeft lopen compenseren voor rechts dat hij op links zuurder is geworden. Dat legt ook uit waarom links nogsteeds niet helemaal hersteld is (wel immens verbeterd) en wat extra tijd nodig heeft.

Hij heeft nu wel een cosmetische bult op rechts waar de schroef zit. Hier zit vocht in die niet weg wilt maar dit vormt geen probleem voor hem behalve dat het lelijk is.

Mijn paard heeft wel echt ALLE complicaties gehad die die kan krijgen en Via Nova heeft dat echt met expertise behandeld. Hij komt er helemaal boven op zelfs met de complicaties.


Wat fijn dat het goed gekomen is! mijn paard is nu 7, maar we kwamen erachter toen hij 5 was. Vind het zo lastig omdat hij nu ook een mooi leven heeft, en wat als er iets op de tafel gebeurd of hij wordt slechter na de operatie... en andere kant hoe eerder hoe beter. Bedankt in ieder geval voor de informatie. Heb net de kliniek gebeld en heb binnenkort een belafspraak met de arts

isasanneke

Berichten: 9
Geregistreerd: 28-07-23
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ervaringen cyste operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 11:48

ik wilde net zeggen, bel de chirurg want die zijn vaak heel realistisch. wie heb je gebeld?

Lintelo1
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:51

isasanneke schreef:
ik wilde net zeggen, bel de chirurg want die zijn vaak heel realistisch. wie heb je gebeld?


ik ben in overleg met de watermolen, hun hebben ook de 2e foto's gemaakt afgelopen februari.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:38

Mijn paard heeft ook een cyste toen ik er achter kwam was hij 18, is ingespoten maar heeft niet veel uit gehaald..Hij sleepte gewoon met links achter..Nu is hij 22 en hij loopt weer als een kieviet zonder er wat aan gedaan te hebben..Af en toe neem ik hem mee een rondje buiten, en dat vindt hij helemaal geweldig..

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaringen cyste operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:57

Dat komt omdat je hem maar af en toe belast.
Zou je dit paard meer gaan belasten dan loopt de cyste weer vol en gaat weer pijn veroorzaken.

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Ervaringen cyste operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:40

@popstra nee niet bij dit paard, als hij buiten los loopt is hij aan het bokken en rennen, steigeren noem het maar op..En hij blijft goed, ook als hij koud uit zijn stal komt..En dat was daar voor echt heel erg om te zien..Verschilt van paard tot paard, het is ook nooit in mij op gekomen om hem te laten gaan.