Ouder paard, ernstige kissing spines. Wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bottles

Ouder paard, ernstige kissing spines. Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 12:45

Ik heb er even over nagedacht of ik wel een topic wilde starten, maar ik waag het er toch maar op. Ik zal proberen om het niet te langdradig te maken. Want wat hoop ik hiermee te bereiken? Ik weet het niet, wellicht vergelijkbare ervaringen van anderen? Of tips? Wij zitten namelijk behoorlijk met onze handen in het haar. Mijn gedachten en gevoel gaan werkelijk alle kanten op. Het volgende:
Wij hebben een ruin van inmiddels 20 jaar. Nu zou je zeggen dat is niet oud, maar het gaat om een groot paard dat echt zijn hele leven hard heeft gewerkt. En daar heeft ie ook altijd enorm van genoten. Ik heb toen hij jonger was altijd geroepen dat als dit paard met pensioen zou moeten of op boxrust, dat je hem beter een spuitje zou kunnen geven.. Maar nu weet ik niet waar ik goed aan doe.
Hij heeft eerder zwaardere blessures gehad, waaronder een gebroken griffelbeen, peesblessure, gescheurde knieband en ernstige white line disease. Hierbij moest hij verplicht op rust en dat was een zware dobber. Zijn hengstengedrag komt dan naar boven en hij raakt gewoon enorm gefrustreerd omdat hij niets mag doen. Toch zijn we er elke keer weer doorheen geraakt. Het is echt een paard dat graag actief is en voor zijn astma is dat ook het best.
Het is een superbraaf paard hoor, zolang hij maar uitdaging krijgt. Hij is ook best hard voor zichzelf, een blessure herkennen is best moeilijk bij hem. En dat was nu ook. Al een aantal weken had ik het gevoel dat hij pijn had. Het was echt heel subtiel maar het zat mij niet lekker. Anderen zagen niets aan hem. De fysio was geweest, die had wel dry needling gedaan bij rug en borst, want hij zat best vast.. zadel weer na laten kijken. Maar toch had ik het idee dat er iets niet lekker zat. Dus vorige week is de dierenarts geweest. Paard gelongeerd, maar de dierenarts zag er helemaal niets aan. Ik wel. Toch röntgenfoto’s van de rug laten maken op mijn verzoek en bij de eerste foto nam de dierenarts zijn woorden terug. Ernstige kissing spines over het hele gedeelte tussen schoft en lendenen… totaal geen ruimte; echt ernstigste vorm. Daar schrok ik zelf toch ook wel van. Werkelijk nooit aan gedacht bij hem, hij heeft nooit eerder (dan de afgelopen tijd dus) zijn rug weggedrukt of wat dan ook. Een heel fijn dressuurmatig gereden paard. Maar mijn gevoel klopte dus wel…
En nu? Dierenarts zei alleen dat hij totaal niet meer belast kan worden. Maar prima de wei in.
Nu hebben wij hem wel direct op (hoogste dosis) duivelsklauw en glucosamine gezet. En ineens is daar het oude bekende drukke paard weer.. hij bokt, rent, jut de hele kudde op. Voor ons lijkt het toch alsof hij hiervoor dus meer pijn heeft gehad dan wij dachten. We hadden hem namelijk al een tijd niet meer zo zien spelen.
En nu dus de vraag. Wat doen we nu? Laten we hem hier zo mee doorgaan, met het gevolg dat hij dus weer gefrustreerd raakt en uiteindelijk ook de andere paarden blijft lastigvallen.. of betekent dit dat dit voor hem niet eerlijk is?
Wij hebben overigens onze paarden aan huis staan. Kudde van 4 ruinen, waarvan hij dus de oudste is. Ik gun elk van onze paarden een paardwaardig pensioen bij ons thuis. Maar is dit paardwaardig? Maandag bellen we overigens ook even met onze vorige dierenarts; die kent dit paard beter en wellicht heeft zij nog ideeën.

Ik zal vast nog dingen gemist hebben in mijn verhaal. Maar ik ben heel benieuwd wat jullie zouden doen? Wellicht op metacam of bute zetten en hem zijn ding laten doen in de wei.. of juist stoppen? Ik weet echt even niet wat eerlijk is en wat hem het beste baat zou doen. Ik vind het vreselijk om het gefrustreerd te zien en nog erger om hem met pijn te zien.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:49

En wat minderen met de dosering? Dat de scherpe randjes eraf zijn maar hij wel een beetje gedoseerd blijft doen. Of wat onbelast werk, longeren etc

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:50

Permanent pijnstilling zou voor mij een no-go zijn. Dat geef je 'm nog een paar maagzweren op termijn op de koop toe.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:50

Pijnstillers genezen niet, hebben zeker bij langdurig gebruik bijwerkingen en er komt een punt dat de pijn er doorheen breekt. Ik zou een datum gaan prikken voor inslapen, helemaal met het beeld wat jij schetst van paard dat iets moet doen om tussen de oren happy te blijven en nu al zo'n groot verschil laat zien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:54

... ik ken kissing spines in zogezegd drie fasen:
de doorn uitsteeksels raken elkaar,
de raakvlakken ontsteken
de ontstekingen vergroeien.

Een paard langdurig op metacam zou niet direct mijn voorkeur hebben, maar glucosamine en duivelsklauw kun je met een gerust hart jarenlang geven.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:55

De kans dat hij die KS recent ontwikkeld heeft, is echt wel vrij klein. Het is reëler dat hij er door een verandering in training, bijvoorbeeld nav de eerdere blessures, meer last van heeft gekregen omdat hij zijn lijf anders gebruikt en mogelijk minder spierkracht heeft. Is het mogelijk om hem weer op te bouwen qua training? Eerst vanaf de grond uiteraard en daarbij kan je ook prima voorlopig de duivelsklauw blijven geven. En dan zou ik aankijken wat dat voor hem doet. De kans bestaat dat het paard niet pijnvrij met pensioen kan, maar als hij niet perse nu met pensioen moet is dat misschien ook niet de beslissing die je nu hoeft te nemen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:56

Ik vind dt soort dingen altijd heel persoonlijk. Ook hier een ouder paard (25) en heb mij voorgenomen dat wanneer er zulke ernstige dingen ontstaan ik afscheid ga nemen.
Ik jou geval had ik op de kliniek al de beslissing genomen.
Maar wellicht is dit ook iets waar ik al wat langer mee rond loop. Een paard heeft nu eenmaal niet het eeuwige leven en als ik dan terug kijk op zijn leven heeft hij het goed gehad en een mooie leeftijd gehaald.

Nu of over een half jaar...het verdriet word niet minder.

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 12:58

Oh ja, ik was vergeten te zeggen dat we vanaf vandaag minder geven, om te kijken hoe hij dan doet..
ik heb zelf ook altijd gezegd dat ik een paard niet op pijnstilling wil hebben, inderdaad vanwege de gevolgen. En ook omdat het betekent dat ie dus niet pijnvrij in de wei kan.. maar nu vind ik het toch lastig. Iedereen zegt altijd dat een paard dat echt pijn heeft dit heel duidelijk laat zien; zoals niet meer eten. Maar bij hem is dit dus niet. En dan ga ik twijfelen of het wel echt zo is..
Longeren is helaas geen optie. Dan drukt hij zijn rug juist weg.. en hij wordt extreem heet van longeren; dus alleen maar rennen en bokken. Helaas in al die jaren er niet uit gekregen, maar dat is dus nu niet bevorderlijk voor hem. Een wandelpaard kan hij alleen zijn als hij zijn energie kwijt kan met werken, anders heb je een enorme hengst van 1.80m naast je dansen…

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 13:02

0000 schreef:
De kans dat hij die KS recent ontwikkeld heeft, is echt wel vrij klein. Het is reëler dat hij er door een verandering in training, bijvoorbeeld nav de eerdere blessures, meer last van heeft gekregen omdat hij zijn lijf anders gebruikt en mogelijk minder spierkracht heeft. Is het mogelijk om hem weer op te bouwen qua training? Eerst vanaf de grond uiteraard en daarbij kan je ook prima voorlopig de duivelsklauw blijven geven. En dan zou ik aankijken wat dat voor hem doet. De kans bestaat dat het paard niet pijnvrij met pensioen kan, maar als hij niet perse nu met pensioen moet is dat misschien ook niet de beslissing die je nu hoeft te nemen.

Precies, de ks is er waarschijnlijk al lang. Hij heeft alleen in de afgelopen 3 jaar best wat heftige blessures gehad en rustperiodes. Zo ook afgelopen winter. Toen was zijn astma heel heftig, hij heeft een paar weken niet gewerkt en deze keer zag je zijn bespiering hard achteruit gaan. Normaal trainde je dat er vrij makkelijk aan maar nu lukte dat maar niet en denk ook dat dat voor hem het juist erger maakte. Maar nu weer optrainen wordt dus erg lastig; er kan echt geen zadel op en aan de longe werkt voor hek averechts. Wellicht wel aan de hand te trainen..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:05

Glucosamine en duivelsklauw zijn geen medicatie dat zijn supplementen

Als ie daar vrolijk van wordt dikke prima toch

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 13:05

Cowgirl, wat jij schrijft heb ik eigenlijk ook altijd gezegd. En hij heeft ook echt een prachtig leven gehad, maar dan krijg ik weer de twijfel dat hij dan niet ook een waardig pensioen verdient..
en dit soort twijfels maken het zo moeilijk. Als ik buitenstaander was geweest was dit denk ik ooo mijn antwoord..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:07

Maar voor wie doe je dat dan? Een relatief oud paard, waar je de spieren niet makkelijk meer op traint, die zo te lezen ook niet de makkelijkste is qua karakter, en die pijn heeft. Stel dát het allemaal lukt, voor hoe lang lukt dat dan? 1 jaar? 2 jaar? Hoe groot is de kans dat de oude blessures terug komen?
Doe je het paard een lol met zo'n revalidatietraject?

Elisa2

Je kan dubbele longe met hem doen, dan train je zijn spieren goed en kan hij niet rennen. (lange lijnen werk) Voor KS is het belangrijk dat de spieren wat getraind blijven anders wordt het erger.

Anyway, dat zou ik doen..2/3 keer per week met glucosamine en duivelsklauw en als hij achteruit gaat ondanks dit management dan zou ik hem laten gaan. Verder vooral zorgen voor een fijn paardwaardig leven op de wei. :-)

Wat je doet is zijn leven leuk en paardwaardig houden zo lang mogelijk voor jezelf en het paard zodat je op de juiste tijd, de juiste beslissing kan maken.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 23-07-23 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

20 jarige weer spieren op trainen is moeilijker, duurt langer en als er nog andere beperkingen aan zitten kan het wel eens ronduit lastig worden.

Elisa2

Re: Ouder paard, ernstige kissing spines. Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:09

Paard heeft tot recentelijk nog gewerkt dus dan hoef je er geen spieren helemaal op te trainen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:10

tita schreef:
Glucosamine en duivelsklauw zijn geen medicatie dat zijn supplementen

Als ie daar vrolijk van wordt dikke prima toch

Duivelklauw bevat harpagosine. Harpagosine heeft een vergelijkbaar werkingsspectrum als meloxicam. Met dezelfde bijwerkingen.
Het is geen onschuldig supplement, er zit daadwerkelijk een werkzame pijnstiller in. Het enige 'probleem' is dat de dosering daarvan niet stabiel en constant is omdat het niet als medicatie gefabriceerd wordt (en er dus geen kwaliteitseisen aan de concentratie in het preparaat zitten).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:41

Altijd lastige afwegingen, zeker voor zo'n werkpaard. In de praktijk blijven ze hier vaak nog een tijdje lopen op pijnstilling (waarom niet, comfort is het belangrijkste) waarna we ze laten gaan. Het idee dat paarden altijd wennen aan hun pensioen klopt niet. Sommige vinden er echt geen barst aan. Dus je moet ze wel aandacht geven....

Zijn gedrag in de kudde staat hier overigens los van, want dat zou hij immers ook doen als ie nog gezond was?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:46

Als hij met glucosamine en duivelsklauw een happy paard is dat nog rent en dolt in de wei, zou ik het wel aandurven om dat eerst een tijd te proberen. En hem de tijd geven om te wennen aan pensioen (evt. in overleg met dierenarts wel nog werk doen wat die wel aankan?). Blijft het met die supplementen niet goed gaan of went hij niet aan pensioen, dan denk ik dat je er alles aan gedaan hebt en dat het niet oneerlijk is om hem te laten gaan.

Berko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:54

Kendra schreef:
Altijd lastige afwegingen, zeker voor zo'n werkpaard. In de praktijk blijven ze hier vaak nog een tijdje lopen op pijnstilling (waarom niet, comfort is het belangrijkste) waarna we ze laten gaan. Het idee dat paarden altijd wennen aan hun pensioen klopt niet. Sommige vinden er echt geen barst aan. Dus je moet ze wel aandacht geven....

Zijn gedrag in de kudde staat hier overigens los van, want dat zou hij immers ook doen als ie nog gezond was?

Ik lees even wat mee; Ik ken t paard en heb hem ook gereden. Als hij lekker in z’n vel zit kan hij z’n energie kwijt in t werk (onder t zadel). Zit hij lekker in z’n vel maar kan je een week niet rijden omdat hij bijvoorbeeld een ijzer kwijt is (heeft erg slechte hoeven) dan is het een draak in de wei en wordt hij simpelweg gefrustreerd. Dus dat maakt dat z’n gedrag in de kudde nu wel anders is omdat je hem niet aan t werk kunt zetten en hij dus z’n energie niet kwijt kan.

Ik vind het fijn deze reacties te lezen, bedankt voor t meedenken!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:58

Hier ook een ouder paard met astma en KS. Al een paar jaar met pensioen vanwege de KS.

Het gaat nog zonder supplementen, wel kost het heel wat kilo's voer om hem "erbij" te houden.
Ik zou geen moeite hebben met permanent duivelsklauw geven.

Een ander paard met pijn reageerde eerst wel goed op duivelsklauw maar al snel was dat niet meer voldoende. Ook had ie na een tijdje op 1 zakje buut weer meer nodig. Dan is het echt wel tijd om afscheid te nemen.
Maar op alleen duivelsklauw mogen ze bij mij nog wel even blijven lopen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:00

Met duivelsklauw druk je het probleem alleen maar weg. De kans is ook aanwezig, dat er nog meer schade optreedt, ( gaat optreden). Succes met je beslissing, ik zou hem op de kliniek laten gaan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:09

Het probleem kun je niet weg drukken het is blijvend
Karakter paard kun je niet veranderen

Als rijden niet meer “mag” maar paard heeft er geen problemen mee is er dan mogelijkheid om hen recreatief buiten te rijden

Joost mag weten hoe lang de KS er zit in deze mate

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:15

Een waardig pensioen is het alleen als het paard er zelf van kan genieten. Heb je het idee dat hij met duivelsklauw in de wei een vrolijk paard is of een gefrustreerd paard? Niet elk paard is geschikt om met pensioen te gaan. Als het meer richting frustratie gaat, dan is het eerlijker om hem te laten gaan. Hoe moeilijk ook.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:47

Preciezer gezegd: de pijn druk je weg terwijl het probleem blijft. Of zich verergert.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:20

nikkel schreef:
Preciezer gezegd: de pijn druk je weg terwijl het probleem blijft. Of zich verergert.

Er is echt niets mis met enige pijn verzachten als het dier dan wel vrolijk is.
Ouder worden komt nu eenmaal met pijntjes. Dat geldt voor paarden, maar ook voor andere dieren en mensen. Dat geldt uiteindelijk ook voor jou.
Dat op zichzelf is imo echt te weinig voor een snel einde.

Het gaat om hoe het dier zich hieronder voelt. Als er tegenover 1 mindere dag minstens 6 wel goede dagen staan, waarom gun je hem dan niet nog een onbelaste oude dag?

Bij zulke dieren moet je kijken naar wat het met ze doet.
Als een beetje duivelsklauw verlichting kan geven?

Het is het begin van het einde, absoluut. Maar het einde kan nog prima 2 jaar weg zijn. Bekijk het per maand. Of per week. En uiteindelijk per dag.