Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:In werkelijkheid werkt een vaccinatie tegen influenza maar ongeveer 9 maanden. Dus jaarlijks enten is ook natte vingerwerk. Tetanus werkt sowieso ongeveer 3 jaar.
Ik zou het zo laten.
Ibbel schreef:janderegelaa schreef:Je kunt ook de enting gewoon op mei laten zetten. Doen de meeste dierenartsen niet zo moeilijk over.
Dan heb je ieder jaar hetzelfde gezeik als de stal in juli ent. En 3 maanden is voor veel DA's echt wel een no-go. Eén of twee weken is wat anders.
Joltsje schreef:Je loopt nu geen extra risico, dus enten is geen must.
Je wilt geen wedstrijd rijden. .aar misschien wel met andere activiteiten meedoen? Het kan zijn dat er dan ook verplichtingen zijn. Dus dat zou een overweging zijn om het nu wel te doen. Kun je volgens jaar weer mee met de stal.
De investering is het niet. Spuit je er weer troep in, misschien ja. Maar als je paard er niet op reageert, zou ik zeggen. Lekker doen.
Joltsje schreef:Je loopt nu geen extra risico, dus enten is geen must.
Je wilt geen wedstrijd rijden. .aar misschien wel met andere activiteiten meedoen? Het kan zijn dat er dan ook verplichtingen zijn. Dus dat zou een overweging zijn om het nu wel te doen. Kun je volgens jaar weer mee met de stal.
De investering is het niet. Spuit je er weer troep in, misschien ja. Maar als je paard er niet op reageert, zou ik zeggen. Lekker doen.
Jessix schreef:Joltsje schreef:Je loopt nu geen extra risico, dus enten is geen must.
Hier ga ik in mee. Ook niet omdat ik denk dat je nu risico loopt, maar je weet maar nooit wanneer je het wel een keer nodig hebt.
DuoPenotti schreef:Jessix schreef:
Hier ga ik in mee. Ook niet omdat ik denk dat je nu risico loopt, maar je weet maar nooit wanneer je het wel een keer nodig hebt.
Ik zou dat dan pas doen als je ook echt plannen daar in hebt.
Ben je gewoon een buiten rijder op eigen initiatief dan zou ik het zo laten.
daantjuhhh schreef:Loe_Loe schreef:Je bent toch helemaal niet te laat?![]()
2e enting op 4-6 weken na de eerste
3e enting op max. 6 maanden daarna
Jawel.
Ze heeft vorig jaar in maart en mei geënt.
Als ze wedstrijden zou willen rijden had zo voor 4 mei moeten enten.
Marije_jiplover schreef:Nee, een correcte basisenting bestaat tegenwoordig uit 3 vaccinaties, de eerste 2 met minimaal 21 en maximaal 92 dagen tussentijd en de derde nog binnen een half jaar na de tweede.
7 dagen na de tweede vaccinatie mag je op wedstrijd, maar als je na 6 maanden niet boostert, is die alsnog verlopen.
Na de derde vaccinatie moet je jaarlijks herhalen.
Alleen voor paarden die een geldige basisvaccinatie hadden voor de nieuwe regelgeving inging, geldt dat ze gewoon binnen het jaar mogen blijven herhalen, voor alle paarden die een nieuwe basisvaccinatie nodig hebben, gelden de nieuwe regels.
Dus als ze correct gevaccineerd had, had ze vorig jaar in november nog een keer laten enten.
En dan was ze nu in juli mooi ruim binnen het jaar geweest en zat ze goed, zolang ze elk jaar binnen het jaar opnieuw enten.
@TS voor nu: als je zeker bent geen wedstrijden te gaan rijden, zou ik het laten.
Over 6 weken nogmaals enten heeft alleen zin als je daarna binnen 6 maanden nogmaals boostert, dan heb je echt weer een complete basisvaccinatie.