Te lang tijd tussen enting?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ieros

Te lang tijd tussen enting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 10:33

We hebben ons paardje sinds vorig jaar maart.
Ze komt uit een goede, maar wat chaotische stal. We kennen deze mensen al 40 jaar. Ons vorige paardje is 34 geworden en komt daar ook vandaan.

Maar er waren geen ent gegevens van haar bekend, dus voor de zekerheid hebben we haar vorig jaar laten enten op 28 maart en 4 mei.

Nu draaien we mee op het ent schema van de nieuwe stal en zijn ze vandaag geënt. De dierenarts gaf aan dat de tijd tussen de entingen te groot was en adviseerde om binnen 6 weken nogmaals te enten.

Ik heb online gezocht, maar niet echt iets gevonden. Alleen dat, als je wedstrijden rijdt, de enting binnen het jaar opnieuw moet.
Maar wij rijden recreatief aangespannen, en we staan op een stabiele stal met 14 paarden, waar heel weinig gewisseld wordt, omdat iedereen het er heel fijn vindt.

Als het verstandig is om haar binnen 6 weken opnieuw te enten, dan doen we dat gewoon natuurlijk, maar ik vroeg het me af. Niet voor het geld, maar omdat je misschien weer iets in gaat spuiten, terwijl dat helemaal niet nodig is.

Iemand een idee hierover?

Groetjes Carla

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Te lang tijd tussen enting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:36

Zoals jij de stal beschrijft en geen verplichting vanuit de wedstrijdsport zou ik het niet doen.

Ik zou dat kleine risico wel aan durven.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:38

Was bij ons ook het geval. Als er te lang tussen enten zit, moeten ze de basis enting weer opnieuw krijgen en dus binnen 6 weken weer geënt worden. Daarna is het gewoon weer normaal

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:40

In werkelijkheid werkt een vaccinatie tegen influenza maar ongeveer 9 maanden. Dus jaarlijks enten is ook natte vingerwerk. Tetanus werkt sowieso ongeveer 3 jaar.
Ik zou het zo laten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:43

Je kunt ook de enting gewoon op mei laten zetten. Doen de meeste dierenartsen niet zo moeilijk over.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:44

Ibbel schreef:
In werkelijkheid werkt een vaccinatie tegen influenza maar ongeveer 9 maanden. Dus jaarlijks enten is ook natte vingerwerk. Tetanus werkt sowieso ongeveer 3 jaar.
Ik zou het zo laten.

Ik ook!

Alleen voor wedstrijden of als je op andere locaties komt met andere paarden zou ik het wel doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:46

janderegelaa schreef:
Je kunt ook de enting gewoon op mei laten zetten. Doen de meeste dierenartsen niet zo moeilijk over.

Dan heb je ieder jaar hetzelfde gezeik als de stal in juli ent. En 3 maanden is voor veel DA's echt wel een no-go. Eén of twee weken is wat anders.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:51

zoals je het omschrijft is het geen probleem maar mocht je in de toekomst deelnemen aan een wedstrijd of evenement waar een geldige vaccinatie voor nodig is en iemand gaat je paspoort uitpluizen loop je risico dat hij als niet volledig gezien word.
Ik zou in jouw situatie overigens niet nu extra gaan enten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:53

ik zou alsnog de basisenting doen. Dan zit je gewoon goed. een je bent zelf gewoon te laat geweest met enten.

Nu wil je misschien geen wedstrijden oid, maar wellicht later wel een keer, of een puzzelrit of een tocht met koetsen waar ze ernaar vragen, of wat dan ook..... en dan kan het niet omdat je basis enting niet op orde is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:11

Nu gewoon meedraaien op het entschema van de stal als er perse ge-ent moet worden..........wij enten al jaren niet meer regelmatig tegen influenza maar gaan dan ook nergens heen met de paarden. 1 x in de 2 a 3 jaar enten we tegen tetanus en jammer genoeg zit daar dan altijd influenza bij in.

Mocht je beslissen om ooit wel buiten de deur iets te gaan ondernemen waarvoor enten verplicht is dan kan je de basis enting altijd nog herhalen........

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:17

Je bent toch helemaal niet te laat? :?
2e enting op 4-6 weken na de eerste
3e enting op max. 6 maanden daarna

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:27

Loe_Loe schreef:

Jawel.
Ze heeft vorig jaar in maart en mei geënt.

Als ze wedstrijden zou willen rijden had zo voor 4 mei moeten enten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:43

Ibbel schreef:
janderegelaa schreef:

Dan heb je ieder jaar hetzelfde gezeik als de stal in juli ent. En 3 maanden is voor veel DA's echt wel een no-go. Eén of twee weken is wat anders.

Daar heb je gelijk in. Maar de DA hier maakt er geen punt van. Alleen als het lopende band werk wordt. Maar incidenteel niet.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:44

Je loopt nu geen extra risico, dus enten is geen must.

Je wilt geen wedstrijd rijden. .aar misschien wel met andere activiteiten meedoen? Het kan zijn dat er dan ook verplichtingen zijn. Dus dat zou een overweging zijn om het nu wel te doen. Kun je volgens jaar weer mee met de stal.
De investering is het niet. Spuit je er weer troep in, misschien ja. Maar als je paard er niet op reageert, zou ik zeggen. Lekker doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:48

Joltsje schreef:

Je wilt geen wedstrijd rijden. .aar misschien wel met andere activiteiten meedoen? Het kan zijn dat er dan ook verplichtingen zijn. Dus dat zou een overweging zijn om het nu wel te doen. Kun je volgens jaar weer mee met de stal.
De investering is het niet. Spuit je er weer troep in, misschien ja. Maar als je paard er niet op reageert, zou ik zeggen. Lekker doen.

Hier ga ik in mee. Ook niet omdat ik denk dat je nu risico loopt, maar je weet maar nooit wanneer je het wel een keer nodig hebt.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:51

Joltsje schreef:

Ja, ik zou ook gewoon enten zodat dat dat op orde is. En dan loop je inderdaad weer synchroon met de locatie waar je nu staat.
Mijn paard en pony, destijds nog verzorg paard/pony, waren ook niet op tijd ge-ent, heb er toen voor gekozen om toch de basis enting opnieuw te doen. Met name om de tetanus enting. Als recretieruiter lopen we op diverse ondergronden en wegen. Moet er niet aan denken dat ze tetanus zouden krijgen van wondje van troep van straat/bos.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:56

Jessix schreef:
Joltsje schreef:

Hier ga ik in mee. Ook niet omdat ik denk dat je nu risico loopt, maar je weet maar nooit wanneer je het wel een keer nodig hebt.

Ik zou dat dan pas doen als je ook echt plannen daar in hebt.
Ben je gewoon een buiten rijder op eigen initiatief dan zou ik het zo laten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:00

DuoPenotti schreef:
Jessix schreef:

Ik zou dat dan pas doen als je ook echt plannen daar in hebt.
Ben je gewoon een buiten rijder op eigen initiatief dan zou ik het zo laten.

Ja kan, maar er kan ook onverwachts wat komen. Een van mijn paarden moest een paar jaar terug op snelle sprong herplaats worden. Nu heb ik hengsten dus die zijn sowieso niet overal welkom. En op de stallen waar ze dat wel zijn (meestal de sportstallen) wordt wel gekeken of de vaccinatie op orde is. Ik was dus wel blij dat ik dat allemaal weer op orde had, ook nadat ik het een paar jaar had overgeslagen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:12

daantjuhhh schreef:
Loe_Loe schreef:

Jawel.
Ze heeft vorig jaar in maart en mei geënt.

Als ze wedstrijden zou willen rijden had zo voor 4 mei moeten enten.

Nee, een correcte basisenting bestaat tegenwoordig uit 3 vaccinaties, de eerste 2 met minimaal 21 en maximaal 92 dagen tussentijd en de derde nog binnen een half jaar na de tweede.
7 dagen na de tweede vaccinatie mag je op wedstrijd, maar als je na 6 maanden niet boostert, is die alsnog verlopen.
Na de derde vaccinatie moet je jaarlijks herhalen.
Alleen voor paarden die een geldige basisvaccinatie hadden voor de nieuwe regelgeving inging, geldt dat ze gewoon binnen het jaar mogen blijven herhalen, voor alle paarden die een nieuwe basisvaccinatie nodig hebben, gelden de nieuwe regels.
Dus als ze correct gevaccineerd had, had ze vorig jaar in november nog een keer laten enten.
En dan was ze nu in juli mooi ruim binnen het jaar geweest en zat ze goed, zolang ze elk jaar binnen het jaar opnieuw enten.

@TS voor nu: als je zeker bent geen wedstrijden te gaan rijden, zou ik het laten.
Over 6 weken nogmaals enten heeft alleen zin als je daarna binnen 6 maanden nogmaals boostert, dan heb je echt weer een complete basisvaccinatie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:20

Maar dat maakt het nog steeds dat het nu niet geldig is voor wedstrijden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:31

... ooit kocht ik een paard, goed gezond en na keuring door dierenarts 1.
Twee of drie jaar later kijkt een attentie dierenarts 2 in het paspoort en zegt dat het dier geen correcte basisenting heeft gehad als veulen.
... oh.
:o nooit zelf uitgeplozen, dier was zes toen ik haar kocht.
Commentaar van de DA: dier is goed gezond en verder altijd netjes ingeënt.
Als je fanatiek wedstrijden rijdt, loop je de kans dat iemand het gaat uitpluizen, maar maak je geen zorgen over de gezondheid of besmettelijkheid van je dier.

Ik heb het maar zo gelaten.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:10

Marije_jiplover schreef:
Nee, een correcte basisenting bestaat tegenwoordig uit 3 vaccinaties, de eerste 2 met minimaal 21 en maximaal 92 dagen tussentijd en de derde nog binnen een half jaar na de tweede.
7 dagen na de tweede vaccinatie mag je op wedstrijd, maar als je na 6 maanden niet boostert, is die alsnog verlopen.
Na de derde vaccinatie moet je jaarlijks herhalen.
Alleen voor paarden die een geldige basisvaccinatie hadden voor de nieuwe regelgeving inging, geldt dat ze gewoon binnen het jaar mogen blijven herhalen, voor alle paarden die een nieuwe basisvaccinatie nodig hebben, gelden de nieuwe regels.
Dus als ze correct gevaccineerd had, had ze vorig jaar in november nog een keer laten enten.
En dan was ze nu in juli mooi ruim binnen het jaar geweest en zat ze goed, zolang ze elk jaar binnen het jaar opnieuw enten.

@TS voor nu: als je zeker bent geen wedstrijden te gaan rijden, zou ik het laten.
Over 6 weken nogmaals enten heeft alleen zin als je daarna binnen 6 maanden nogmaals boostert, dan heb je echt weer een complete basisvaccinatie.

Dat is niet wat ik terug vind in het wedstrijdregelement van de KNHS. Daar wordt inderdaad wel gesproken over 3 basisentingen, maar alleen indien het paard na 1 januari 2022 geboren is. Is ie daarvoor geboren wordt uitgegaan van 2 basisentingen.

Ieros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 16:44

We zijn zeker niet van plan om wedstrijden te rijden, of puzzeltochten of wat dan ook.
In het verleden hebben we dat heel fanatiek gedaan. Ponyclub, Eersel-Postel, van Gogh rit etc. Dat hebben we wel gezien.
We rijden lekker in de bossen en bij warm weer op straat. Daar genieten we ook echt van.
Ze is heel cool en heel dapper. Heel anders als onze vorige, die altijd wel een gelegenheid zocht om er vandoor te sjezen.

Ik vraag me af...als ik nu niet laat enten (en daar neig ik toe...) blijf ik dan met een enting zitten die niet goed werkt? Omdat hij nu te laat is en ik niet binnen 6 weken opnieuw laat enten werkt hij dan slechter of niet?

En voor de duidelijkheid: ze komt van een handels/fok stal. Waar ze zeker wel geënt is (dat gaat daar met de grote hoop en doen ze in samenspraak met de dierenarts vaak zelf) maar we hebben daar geen documentatie van. In haar paspoort staat geen een enting, behalve die ze bij ons gekregen heeft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 16:51

Eigenlijk werkt hij maar ongeveer 9 maanden. En dan verminderd het.
Daarom moeten de topsport paarden verplicht 2 keer per jaar.
Maar word er een jaar aangehouden bij de basissport. Dus ook die zijn niet gevaccineerd dat het alles dekt zeg maar.
Dus ik zou voor een paard dat nu nergens komt en op een rustige stal staat. In het verleden wel gewoon is gevaccineerd. Dan zou ik voor die 2 maanden te laat mij niet druk maken.
Er zijn echt wel antistoffen aanwezig en dat is met deze enting weer opnieuw aangewakkerd.

Maar voel jij je daar niet fijn bij. Dan doe je een herhaling.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:51

Een vaccinatie geeft een nep-infectie, waarop het lichaam reageert met het aanmaken van een voorraad antilichamen zodat bij een echte infectie je niet ziek wordt. Die voorraad antilichamen wordt na verloop van tijd afgebroken. Na hoeveel tijd, hangt af van het beestje waar je tegen vaccineert, en van het dier dat je vaccineert. Mensen breken tetanus-antilichamen minder snel af dan paarden, bv.

Maar iedere echte infectie geeft zo'n zelfde boost. Dus eigenlijk is het zo dat als je met je (gevaccineerde) paard vaak in contact komt met andere paarden, de kans vrij groot is dat er een keer contact is met het echte influenza-virus, en je paard op die manier al opnieuw de voorraad antilichamen op peil brengt.
Een paard dat niet op tijd gevaccineerd wordt en geen 'wild' virus is tegengekomen door weinig contact met andere paarden heeft een wat minder dan optimale hoeveelheid antilichamen. Na vaccineren is de voorraad bv 120%, na een jaar is dat nog ongeveer 80% - bij influenza.

Vaccineren maakt dat de voorraad weer tot (ver) boven de 100% wordt aangevuld. Natuurlijke blootstelling aan het virus doet dat ook. Vandaar dat sommige mensen titreren, want dan kun je beter bepalen of er genoeg antilichamen zijn.