Nieuw hooi voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Nieuw hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 21:26

Bij mij op stal gaan dingen helaas niet altijd even netjes.
Nu hebben we baaltjes hooi liggen die afgelopen donderdag of vrijdag geperst zijn en die hebben ze vanavond al gevoerd. Hoe schadelijk is dit?

Ze zeggen dat de baaltjes al veel langer liggen, maar ik heb zelf gezien dat er gemaaid werd en dat ze geperst zijn.

Change3x

Re: Nieuw hooi voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:30

Dat moet 6-8 weken liggen voordat je het kunt voeren. Hooi heeft de tijd nodig om ‘af te sterven’. Voer je te vroeg kun je de pech hebben dat je paard er ziek van wordt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 21:37

Ja ik weet dat het 6 tot 8 weken moet liggen. Maar het is vanmiddag al gevoerd. Ik heb mn pony's nu op stal staan met ander hooi.
Maar dat betekent dat ze dus niet naar buiten kunnen omdat ze daar het nieuwe hooi gevoerd krijgen.

Dus ik ben benieuwd hoe schadelijk het is als ze er wel wat van binnen krijgen.
Of is dit niet te zeggen?

Ik ga donderdag verhuizen met ze, en heb helaas niet eerder vervoer voor ze.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:45

Hooi of voordroog..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:11

Droog hooi kan je gewoon voeren. Laatst heel stuk over gelezen. Voordroog niet

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:16

Voordroog moet langer liggen (6 weken), over gewoon hooi zijn de meningen verdeeld. Maar ik ben mijn hooi al na 2 weken beginnen voederen aan mijn merrie die gevoelig is voor koliek en hoefbevangenheid, en dat is helemaal goed gegaan. Ik zou me hierover geen zorgen maken, soms zijn pensionhouders niet zo dom als men denkt hoor.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 22:37

Ik lees overal dat hooi 6 tot 8 weken moet liggen tot het gevoerd wordt ivm kans op koliek. Maar als dat niet zo is, is het alleen maar beter.
Het is geen voordroog.
Maar ik blijf mijn pony's sowieso wel ander hooi voeren. Het lijkt mij sowieso niet verstandig om zo in een keer over te stappen naar heel vers hooi.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:39

Hier laten we het ook wel 8 weken liggen. Als je donderdag al gaat verhuizen zou ik ze voor die twee dagen binnenhouden als je twijfelt :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:44

TinkerTreas schreef:
Ik lees overal dat hooi 6 tot 8 weken moet liggen tot het gevoerd wordt ivm kans op koliek. Maar als dat niet zo is, is het alleen maar beter.
Het is geen voordroog.
Maar ik blijf mijn pony's sowieso wel ander hooi voeren. Het lijkt mij sowieso niet verstandig om zo in een keer over te stappen naar heel vers hooi.

Dus is het gedroogd gras dat voeren we hier al jaren.. vooral slootkanten enz maaien met de bosmaaier. 2 tot 3 dagen liggen ophalen en voeren..

Zodra je het in plastic gestopt hebt idd wachten met voeren