Clostridium bij veulen ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pharah2014

Clostridium bij veulen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 11:05

Hallo allemaal,

Op 27 mei hebben wij een mooi hengsten veulen gehad. Helaas bleek hij de volgende dag een clostridium infectie te hebben en is hij met spoed naar de kliniek gebracht. Daar heeft hij gevochten voor zijn leven en na 2 weken mocht hij weer terug naar huis. Op het moment van het naar huis gaan had hij nog wat plakkerige diarree maar hij kreeg wat verdikkingspasta mee om het thuis verder op orde te krijgen.

Echter na een paar dagen toen het verdikkingsmiddel ook op was kreeg hij weer spuit diarree. Ik heb toen gelijk de dierenarts gebeld van de kliniek en hij gaf aan dat zolang het veulen actief/ alert is en hij geen koorts heeft ik mij nog geen zorgen moest maken. Hooguit zou ik een paar weken later nog een keer de verdikkingspasta kunnen geven. Maar begin niet aan medicijnen of andere dingen want zijn darmen en dus ook darmflora heeft een enorme optater gehad dus die heeft tijd nodig om te herstellen. Want hij is echt door het oog van de naald gekropen.

Nu is hij inmiddels 7 weken oud en doet het ontzettend goed, groeit als kool en is heel speels. Alleen die diarree blijft. Maar buiten de diarree, oogt hij gezond. Geen koorts, eet en drinkt goed en dartelt vrolijk in de wei rond.

Ik ben benieuwd of jullie hier ervaringen mee hebben? Zou de bacterie zijn darmen hebben aangetast en blijft hij dit houden? En hoelang zouden zijn darmen dan nog nodig hebben om te herstellen? Hebben jullie tips of andere ideeën?

Wellicht is zijn diarree wel helemaal niet gerelateerd aan de nasleep van de bacterie en komt het ergens anders van? Maar ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!

Hopelijk hebben jullie nog ideeën of tips voor mij.

Ibbel

Re: Clostridium bij veulen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:46

Mijn ervaring is dat veulens het (nog) niet zo goed doen op voordroog. Dus eerste vraag: krijgt de merrie voordroog bij en eet het veulen daarvan mee?
Tweede vraag veel meer voor de hand liggende vraag: hoe is de ontworming?
Als laatste: soms drinkt een veulen teveel water. Een veulen mag en moet wel degelijk water drinken, dus het helemaal onmogelijk maken is ook niet verstandig, maar je zou eens kunnen kijken of hij overdreven veel met z'n neus in de waterbak hangt.

Pharah2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 13:11

Ibbel schreef:
Mijn ervaring is dat veulens het (nog) niet zo goed doen op voordroog. Dus eerste vraag: krijgt de merrie voordroog bij en eet het veulen daarvan mee?
Tweede vraag veel meer voor de hand liggende vraag: hoe is de ontworming?
Als laatste: soms drinkt een veulen teveel water. Een veulen mag en moet wel degelijk water drinken, dus het helemaal onmogelijk maken is ook niet verstandig, maar je zou eens kunnen kijken of hij overdreven veel met z'n neus in de waterbak hangt.

-Veulen snabbelt inderdaad met het hooi mee met mama. Volgens mij krijgt ze gemengd hooi waar ook voordroog in zit. Maar dit zal ik vanavond eens checken bij de staleigenaar.
-Ontworming werd geadviseerd met 2,5 mnd en 4 mnd dus nog niet gedaan, wellicht verstandig om dit naar voren te halen.
- Toen hij naar huis kwam was het bloedheet dus hebben wij veel cementbakken met water neergezet, daar zag je hem regelmatig mee spelen en zijn hoofdje erin. Omdat wij dachten dat het wellicht daardoor kwam hebben wij de bakken eruit gehaald en is er alleen nog een automatische drinkbak aan de muur. Maar hier heeft hij ook al van ontdekt hoe het werkt :(:)

Ibbel

Re: Clostridium bij veulen ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:32

Ik zou eerst eens kijken of puur hooi geen oplossing gaat zijn.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 22:40

Ja hier ook een ervaringsdeskundige. Mijn veulen kreeg met 2 dagen oud echte spuit poep ik zat er echt bovenop en de veearts moest de merrie nog spoelen toen hij voor eerst spuit poep kreeg. Ze zeiden het even aan te kijken, maar hij werd steeds wat lustelozer gedurende de dag. Na een paar uur heb ik ze opgeladen en naar Emmeloord gebracht. Hij is nooit echt 'ziek ziek' geweest. Ze hebben hem 2 x sonde voeding gegeven, maar binnen dezelfde nacht kon hij alles weer zelf en kreeg hij meermalen per dag breedspectrum antibiotica. De eerste nacht was 50/50. Hij was zo sterk dat hij 5!! katheters eruit heeft gesloopt a €250 per stuk, maar na 2 weken op de kliniek mocht ie mee naar huis. Ondertussen is het een kerngezonde 2 jarige knappe vent. Af en toe nog wat water bij zijn ontlasting, maar volgens de kliniek heeft hij hier geen schade aan opgelopen. Wel was ik €5000,- armer (auch) maar hij leeft nog en is gezond. De diarree heeft vrij lang aangehouden, maar niet meer zo slap als eerst.