Ik schrijf toch maar weer een post. Andere zullen m'n andere berichten kennen opzoek naar het probleem bij mijn paard.... Ik vind het moeilijk in te schatten wanneer een paard pijn heeft, wanneer het klaar is.... Of dat het gewoon prima/goed gaat zoals nu?
Ik zal even een korte samenvatting geven. Mijn paard is een 9jarige ruin die ik bijna 2.5 jaar in bezit heb. Alleen klinisch laten keuren, buigproeven waren niet te doen (hij kon en wou geen voeten geven), dus aankoop was een risico. Ik kocht m'n eerste paard, was in de 7e hemel, helemaal verliefd. Een vriendin van mij was mee, met heel veel kennis en kunde vertelde ze mij: joh hij loopt helemaal goed hoor, risico kan je nemen. Daar ging het mis, maargoed m'n nieuwe paard op de trailer naar huis. Thuis begonnen de problemen: staakgedrag.
Ondanks dat ik hem paar pas een paar weken kende voelde het niet goed en ben ik naar de kliniek gegaan om alles op de foto te laten zetten + echo's. Hier kwam niet echt iets verkeerds uit: vocht in de linkerknie en licht kreupel LA. Die knie is ingespoten, op rust. Bij de controle liep hij goed mocht ik weer rijden. Staakgedrag bleef, maar ik moest hem hier doorheen rijden.
Dit ging goed, maar altijd een zwiepende staart en een paard die niet happy was. Zo nu en dan een bok, boos... Dit is zo door gegaan zo'n +-2 jaar. Momenten dat ik niet reed en weer naar de kliniek ging, second opinion laten doen (deze arts zweerde dat ik geen kat in de zak had gekocht.....) Er kwam nooit iets duidelijks uit dus altijd weer opgestapt van het is gedrag. Maar, mijn gevoel zei altijd dat er iets niet klopte, met LA.
Dit voorjaar begon het extreme bozigheid weer. Gelijk afgestapt en gezegd; het is klaar hoor, hij moet toch wat hebben?? Hop weer naar de kliniek met in mijn gedachten- het is de laatste keer. Of ze vinden wat, of ik stop er gewoon mee omdat hij het niet leuk vind. Weer licht kreupel op LA en alle onderzoeken weer gehad. Echo van beide knieën, tussen pezen en röntgenfoto.
Dit keer, wel helaas nieuws wat minder leuk was. LA veel vocht in de knie + RA ook vocht. Tussenpezen links ook helemaal rot. Foto laat niks zien. Uitverdoven van de pees loopt hij beroerder: het is echt de knie waar het probleem zit.
Waarschijnlijk is het z'n kruisband, iets wat op de echo niet te zien was (als ik mij goed herinner). Ik kan een CT scan laten doen, maar dit is duur, intensief en daarbij kan het zijn dat ik hetzelfde advies krijg als nu. In NL opereren ze geen kruisbanden. Omdat hij hier al heel lang mee loopt waarschijnlijk wordt die knie nooit meer beter. Hij heeft pijn: hij loopt niet fijn. Dus nooit meer rijden/longeren, wandelen zou nog kunnen. Kortom, het lijkt mij dat hij pijn heeft aan beide knieën. Hij is stijf.
Hij is nu een luxe grasmaaier en ben zelf het allemaal aan het verwerken. Ik voel mij rot, schuldig tegenover hem en ben er kapot van. M'n gevoel klopte en ik had gewoon nooit meer op moeten stappen. Maar nu staat hij op t land te genieten en ben ik er elke dag voor wat aandacht. Maar, wanneer heeft een paard pijn in rust?
Hij loopt stijfjes, iets traag (mag hij nu ook van mij) en daarbij zet hij ALTIJD 1 van z'n achterbenen op rust, hij staat nooit met 4 benen op de grond. Hij wisselt dit per been af. Dus het lijkt mij alsof hij beide benen niet wilt belasten?

Verder is hij blij... Maar hij weet niet beter... Ik zal eens kijken voor filmpjes.. Hoe zie je dat hij pijn heeft en wanneer het genoeg is? Zijn er dingen waar ik op moet gaan letten qua gedrag?
Ik hoef geen negatieve reacties, ik heb genoeg aan m'n hoofd en voel mij al rot genoeg over de hele situatie.