Alvast bedankt voor het lezen van alles

Eerst even in het kort.
Bijna 5 jaar geleden heb ik mijn haflinger merrie gekocht. Altijd fokmerrie geweest en 5 prachtige veulens op de wereld gezet.
Toen bij de oude eigenaren ingereden en daarna bij mij gekomen.
Ze heeft veel tijd nodig gehad om weer ‘paard’ te worden. En ervoor uit mogen komen dat ze ook een mening mag hebben

Helaas in het begin verkeerd bekapt door mijn smid en toen is het hele gedoe begonnen. Hele lichaam vast gelopen en na 2.5 jaar hadden we eigenlijk alle dingen goed opgelost.
In die tijd pssm getest en was negatief. In die periode lekker kunnen rijden( basis natural horsemanship/klassieke dressuur) en veel grondwerk kunnen doen.
Tot vorig jaar april. Er is een ruin bij ons op stal gekomen en die heeft helaas met.Tussen pozen en verschillende manieren om ze uit elkaar te houden mijn merrie gedekt. Elke x leek ze er na 3/4 maanden van behandelen weer door heen te komen tot de laatste x midden mei.
We hebben toen ook besloten omdat ze kreupel bleef foto’s van de rug,benen en een echo van het si te laten maken.
Conclusie dierenarts was behoorlijke artrose op het si gewricht links meer als rechts. En artrose op L6/S1.
Op dat moment besloten haar gelijk in te laten spuiten en het advies gekregen 10 dagen te longeren ( en haar er goed doorheen te zetten) na 8 weken contact.
Dat erdoorheen zetten is voor haar niet Okee. Van een paard wat wil werken tot een paard wat met tegenzin mee loopt( zweepje nodig om haar mee te krijgen). Nu met mijn instructrice samen gekeken hoe we haar kunnen verbeteren op onze oude manier van werken dit lijkt voor haar wat beter maar ze lijkt niet heel veel beter te worden.
Dit moest volgens de dierenarts zeker wel het geval zijn.
Ze blijft met het uitmeten ook pijn aangeven.
Osteopaat etc is hier al bij betrokken
Volgende stap is stamcel therapie.
Maar nu mijn vraag wat is jullie ervaring met dit alles? Ik zie door het bomen het bos niet meer