Hoe oud denken jullie dat dit paard is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnamonroll

Hoe oud denken jullie dat dit paard is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 10:50

Afbeelding
Hoi allemaal,

Ik heb een pony bezichtigd, super lief beestje met een leuk karakter. In de advertentie stond dat ze 15 jaar is, maar toen wij keken naar haar tanden dachten we misschien toch wat ouder. Wat denken jullie? Dit is de enige foto die ik heb.

(Als ik overga tot verkoop laat ik haar uiteraard keuren en kom ik het ook te weten, maar als het duidelijk blijkt dat ze echt ouder is kijk ik verder)

Ibbel

Re: Hoe oud denken jullie dat dit paard is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:56

Aan de foto heb je niets, je baseert ouderdom vooral op hoe de snijvlakken er uit zien, en op de hoek die de tanden vanaf de zijkant gezien maken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:05

Kan prima hoor dat ie 15 is

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:09

Tot een jaar of 8 zijn tanden redelijk betrouwbaar om de leeftijd in te schatten.
Daarboven wordt dat lastiger.

Om goed te kunnen schatten wil je ook de het snijvlak van alle tanden goed kunnen beoordelen, plus evt stand gezien van voor en stand gezien van opzij (die laatste twee dingen vooral ondersteunend)

Deze foto zegt dus niet zoveel.

Check de papieren, laat keuren.
Vraag of er bijvoorbeeld veulen fotos zijn.
Etc.

Deze kan prima 15 zijn
Maar ook een stuk jonger of ouder.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:14

Leeftijd durf ik niets over te te zeggen. Wel zijn de voortanden erg lang, lijkt wel een soort overbeet bijna? Ondertanden lijken heel kort. Ouderdom zie je vooraal aan de hoek van de tanden vanaf de zijkant gezien.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:22

Eef_Bam schreef:
Leeftijd durf ik niets over te te zeggen. Wel zijn de voortanden erg lang, lijkt wel een soort overbeet bijna? Ondertanden lijken heel kort. Ouderdom zie je vooraal aan de hoek van de tanden vanaf de zijkant gezien.

Ik denk dat de hoek van de foto erg vertekend, dit ziet eruit als een normaal paardengebit :)
Zie ook verder geen ontstekingen ofzo dus dat is alvast een goed teken.
Verder is er kwa ouderdom niks te zeggen van deze foto, zoals anderen al zeiden heb je dan foto's van het snijvlak nodig en vanaf de zijkant.

Cinnamonroll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 11:25

Dankjulliewel allemaal voor de snelle reacties! :) Ik dacht dat je het altijd kon zien aan de groef die in het midden loopt vandaar dat ik maar 1 foto heb gemaakt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:28

Die groef zit meestal aan de buitenste snijtanden, en die zijn op deze foto niet te zien :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:29

Vanaf deze foto geloof ik die 15 jaar wel. Maar om er echt iets over te kunnen zeggen moet je idd de zijkant kunnen zien.

De groef van galvayne zie je aan snijtand helemaal links of helemaal rechts. Op de foto is die links iets te zien geloof ik en daar lijkt hij bijna halverwege te zijn. Ongeveer 15 dus..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 11:52

Inderdaad je kunt aan de groeve op de buitenste voortanden schatten hoe oud een paard ongeveer is. Vanaf 10 jaar begint die groeve zichtbaar te worden. Op 15 zit de groeve halverwege de tand. Met 20 zit ie onderaan de tand en gaat hij aan de bovenkant weer verdwijnen. Dus heb je een groeve die enkel vanaf de helft van de tand naar beneden loopt, is je paard ongeveer 25 jaar.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:27

Heb je al naar zijn paspoort gevraagd? Daar zou best zijn geboorte datum in kunnen staan..

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:32

Kijk even wat de geboortedatum en op welke datum het paspoort is afgegeven. Als daar een aantal jaar tussen zit dan kan dat onbetrouwbaar zijn.