Harde bult binnenkant voorbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tommy_4

Harde bult binnenkant voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 14:39

Hoi,

Mijn paard heeft sinds 1,5 week een harde bult aan de binnenkant van zijn been. In het begin was deze een beetje zacht, maar nu is de plek hard geworden. Hij heeft soms een klein beetje vocht in zijn been. Dit is na het grazen op de wei of het stappen weg.

Ik heb uiteraard contact opgenomen met een dierenarts. Deze komt eind deze week voor een echo of om foto's te maken.

Dus word sowieso even afwachten... Voor in de tussentijd vroeg ik me af of er mensen zijn die een soort gelijk iets hebben gehad en wat hun ervaring hiermee is.

Afbeelding

Afbeelding

Voor verduidelijking een paar foto's. Het bultje is nu ook wat kleiner, maar blijft wel zitten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:42

Ziet er uit als een schiefel :j Dat komt vaak na zichzelf aantikken, dan raakt het botvlies beschadigd en zwelt op. Op dat moment is het zacht en pijnlijk. Daarna kan dat dan hard worden en gaat de pijn over. Dat hoeft overigens geen gevolgen te hebben, dat ze er kreupel van worden oid.

Tommy_4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 14:52

Daphne__ schreef:
Ziet er uit als een schiefel :j Dat komt vaak na zichzelf aantikken, dan raakt het botvlies beschadigd en zwelt op. Op dat moment is het zacht en pijnlijk. Daarna kan dat dan hard worden en gaat de pijn over. Dat hoeft overigens geen gevolgen te hebben, dat ze er kreupel van worden oid.

Dankje! Ik denk zelf ook dat hij zichzelf heeft aangetikt. Hij is nog jong, dus als hij gaat rennen/bokken op de wei gaan die benen alle kanten op. Hij is ook niet kreupel geweest. Hij vond het inderdaad niet fijn als ik uitgebreid aan het navoelen was. Ik hoop dat het iets onschuldig is. Ik was eigenlijk bang voor een peesblessure, maar ik heb hier totaal geen ervaring mee. Daarom had ik gelijk de dierenarts gebeld, maar het duurde even voordat ik op de route lag voor hun. Omdat hij niet kreupel was en geen flinke zwelling had kon ik het wel even aankijken zeiden ze.

lonimma

Re: Harde bult binnenkant voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:48

Lijkt een beetje op de plek waar het griffelbeentje ophoudt. Zit vaak wel een bultje van wat er dus hoort te zitten maar deze is daar misschien net iets te aanwezig voor. Ik zou eerder in die richting denken, en dan vooral even in de gaten houden en bij twijfel een foto maken. Is hij kreupel?

Tommy_4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 18:08

lonimma schreef:
Lijkt een beetje op de plek waar het griffelbeentje ophoudt. Zit vaak wel een bultje van wat er dus hoort te zitten maar deze is daar misschien net iets te aanwezig voor. Ik zou eerder in die richting denken, en dan vooral even in de gaten houden en bij twijfel een foto maken. Is hij kreupel?

Donderdag komt de DA en hij kan ook gelijk een röntgenfoto maken. Hij is gelukkig niet kreupel! Wel wisselt de grote van het bultje soms.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:07

Dat is een schiefel. Kan door aantikken komen maar kan ook van binnenuit ontstaan als de belasting groot is geweest of als de bewegingsafloop niet goed is.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:20

lonimma schreef:

Mijn vorige paard had extreem droog beenwerk en daar kon je inderdaad het einde vd griffelbeentjes zien zitten.
Echter heeft paard van ts niet zulk droog beenwerk en dat het veranderd is ook wat raar.
Goed dat je er een veearts bij haalt ts.

Tommy_4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 10:22

Nu hopen dat de schieffel niets beschadigd heeft.

@different1 Op de vorige foto's zat er nog wat vocht in het been. De laatste dagen is dat eigenlijk niet meer terug gekomen.
Afbeelding

Hier zie je wel dat zijn benen weer een stuk droger zijn.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 10:52

Oh die zit wel op een naar plekje, hopelijk gaat die later geen problemen geven

Met de schiefels bij mijn jonge merrie ben ik langs de kliniek gegaan voor foto's en omdat het een "verse" schiefel was, konden wij het nog behandelen met ontstekingsremmers zodat de schiefel niet uit zou gaan breiden
Maar dit is dus alleen mogelijk in de acute fase

Tommy_4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 19:33

Iedereen bedankt voor de reacties!

De dierenarts is geweest. Het is inderdaad een schieffel. Gelukkig zag het er allemaal wel gunstig uit. Heb ekyflogyl gekregen en mag lichte arbeid met hem doen.

Voor de mensen die röntgenfoto's ook altijd interessant vinden.

Afbeelding

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 18:54

Hi,

Ik heb een vraagje.. ik zie in dit topic verschillende berichten voorbij komen over schiefels aan de binnenkant van t been..
Mijn paard heeft t aan de buitenkant, zouden jullie eens willen kijken naar de foto en jullie mening geven of dit misschien een schiefel zou kunnen zijn?
Het is niet warm en ze loopt er niet kreupel op..

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:14

Sassyh82 schreef:
Hi,

Ik heb een vraagje.. ik zie in dit topic verschillende berichten voorbij komen over schiefels aan de binnenkant van t been..
Mijn paard heeft t aan de buitenkant, zouden jullie eens willen kijken naar de foto en jullie mening geven of dit misschien een schiefel zou kunnen zijn?

Mijn merrie heeft het ook aan beide voorbenen aan de buitenkant. Het is mij een raadsel hoe ze eraan is gekomen

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 09:19

Sassyh82 schreef:
Hi,

Mijn merrie heeft hem ook aan de buitenkant :j Ik denk dat ze een keer een tik heeft gehad, of dat ze zich gestoten heeft tegen de rand van de waterbak in de wei.

Afbeelding

Ik zie bij jouw bericht trouwens geen foto.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:07

Is het bij een schieffel niet handig te chekken of er banden overheen lopen dmv een echo? Zomaar een vraag, wij doen dit namelijk wel altijd en dat bepaalt voor ons de keuze wel of niet opereren.

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:22

Afbeelding

Hierbij de foto..

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:26

Is het een harde of zachte bult? Als het een zachte is, is het waarschijnlijk een galbult

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:27

Bowo schreef:
Is het een harde of zachte bult? Als het een zachte is, is het waarschijnlijk een galbult

Het is keihard..

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:42

Ik vind hem vrij laag zitten voor eem schiefel, maar ik zou ook niet weten wat het anders is

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:44

Ik laat ook altijd de schiefels controleren en inspuiten als ze nog in de acute fase zijn om te voorkomen dat ze groter gaan groeien
Dus ook wanneer ze niet kreupel zijn op de schiefel, is het belangrijk ze te laten controleren en behandelen zodat ze niet op een later moment voor problemen kunnen gaan zorgen
Afbeelding
Afbeelding

Het fijne is dat je na enkele maanden ook bijna niets meer terug ziet als je ze in de acute fase hebt behandeld :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:49

Sassyh82 schreef:
[ [url=m/WF5LVw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hierbij de foto..

Dit lijkt meer een overvulde peesschede dan een schiefel.