Eiwitbulten of insectensteken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Eiwitbulten of insectensteken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 09:17

Omdat bokt veel weet.
Kan iemand mij zo zeggen of dit insectenbeten zijn of toch eiwit bulten?
Vrijdag nog niks aan de hand, zaterdag opeens compleet onder de bulten.

Afbeelding

Afbeelding

Mocht het relevant zijn:
Paard krijgt sinds 2 weken nat geweekt hooi en staat overdag op de wei met gras.
Hij heeft pas 3 weken op antibiotica en ventipulmin gestaan en 2 weken geleden van binnenuit cortisone gekregen.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:00

Dit ziet eruit als een allergische reactie, bijvoorbeeld op een plant in de wei of een insectenbeet. Ik herken het tenminste van mijn eigen paard. De kans is groot dat dit met enkele dagen wegtrekt. Het ziet er altijd meteen zo naar uit hè.

Edit: lees ook dit even: https://www.horses.nl/articles/column-h ... witbulten/

_MG

Re: Eiwitbulten of insectensteken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:48

Ik denk dat jij nog steeds in dezelfde regio zit?

Onze kudde ziet er net zo uit, hier zijn het insectensteken. Ik zit zelf ook onder en die dingen jeuken als de pest en ontsteken. Het is mij opgevallen dat dit gebeurd sinds er twee jaar geleden het hevige noodweer met overstromingen is geweest.

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:18

Afbeelding

Zo kwam die van mij zaterdag van de wei af, ik zit in Drenthe. Ben er nog niet over uit of het plant of steken zijn. Heb ze ieder geval even op een andere wei gezet.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:21

het kan m.i. ook een reactie zijn op de medicijnen die hij heeft gekregen en nu afvalstoffen die eruit moeten. Ik vind bovenstaande foto overigens echt anders. Dat zijn duidelijk insectenbeten, voor mij zijn de bulten van jouw paard dat niet.

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:25

Op zn lijf onder de deken zit het meer verspreid zoals bij Fuego, daar kunnen bij deze pony ook geen insecten bijkomen waardoor ik bij die van mij ook meer denk aan reactie op een plant ofzo.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 09:48

McGregor, Ja ziet er meteen heftig uit he, je paard onder de bulten, zo sneu!
Ik he b het artikel gelezen, maar ik heb z'n rantsoen niet veranderd, darmen zijn wat gevoelig vanwege de medicatie dus ga niet zomaar voer omgooien.

MG, klopt, ik zie zelf ook zoveel meer muggen opeens, vandaar dat ikzelf ook dacht aan insectenbeten.

Sunny, die zit ook compleet onder zo te zien :=

Linda, dat zou goed kunnen, vandaar dat ik het even erbij gezet heb. Hij staat inmiddels vrij van medicatie dus sluit het zeker niet uit.

Lastig dus wat het nu precies is. De bulten beginnen wel weer langzaam weg te trekken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:08

hier zien ze er ook allemaal zo uit ik incluus, van het weekend was hier het grote muggenwalhalla, en zijn we allemaal lek gestoken.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:13

_Tarzan schreef:
McGregor, Ja ziet er meteen heftig uit he, je paard onder de bulten, zo sneu!
Ik he b het artikel gelezen, maar ik heb z'n rantsoen niet veranderd, darmen zijn wat gevoelig vanwege de medicatie dus ga niet zomaar voer omgooien.

MG, klopt, ik zie zelf ook zoveel meer muggen opeens, vandaar dat ikzelf ook dacht aan insectenbeten.

Sunny, die zit ook compleet onder zo te zien :=

Linda, dat zou goed kunnen, vandaar dat ik het even erbij gezet heb. Hij staat inmiddels vrij van medicatie dus sluit het zeker niet uit.

Lastig dus wat het nu precies is. De bulten beginnen wel weer langzaam weg te trekken.

Het artikel plaatste ik vooral omdat daarin wordt genoemd dat dergelijke bultjes vaak onterecht eiwitbulten worden genoemd en doorgaans simpelweg een allergische reactie zijn (vanwege je topic titel). Mooi dat het weer langzaam wegtrekt. Dat duurt inderdaad een paar dagen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 11:30

Bulten zijn inmiddels weggetrokken gelukkig, duimen dat ze niet meer terugkomen!