Headshaking door vliegen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Headshaking door vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 17:09

Goedemiddag,
Ik tref mijn paard de laatste weken headshaked aan op de wei. Het van boven naar beneden schudden, maar ook tijdens het rijden geregeld last van.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik verdenk de vliegen maar wellicht zou het ook een combi kunnen zijn. Hij staat al met vliegenmasker.

Kyra013

Re: Headshaking door vliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:12

Mijn paard is allergisch voor insecten. Welke heb ik niet verder uitgezocht, dit omdat ik helaas geen bordje in de wei kan zetten met verboden voor vlieg hutselfluts.
Paard is daardoor ook aan het headshaken gegaan.
Ik heb haar onder een exceemdeken en vliegenmasker staan en ik spray haar vliegenmasker in met vliegenspray. En het is nu onder controle. Schud niet meer als een ander paard met vliegen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 17:13

Kyra013 schreef:
Mijn paard is allergisch voor insecten. Welke heb ik niet verder uitgezocht, dit omdat ik helaas geen bordje in de wei kan zetten met verboden voor vlieg hutselfluts.
Paard is daardoor ook aan het headshaken gegaan.
Ik heb haar onder een exceemdeken en vliegenmasker staan en ik spray haar vliegenmasker in met vliegenspray. En het is nu onder controle. Schud niet meer als een ander paard met vliegen.

Oja vliegenspray op de masker sprayen is een goede! Dankjewel

Daphne_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 17:24

Mijn Welsh pony heeft er ook last van, ik spray haar inderdaad ook goed in met vliegen spray en vliegen masker en eventueel vliegen denken. Als de vliegen ook op de neus zitten kun je ook een masker nemen met neus flap

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 17:25

Daphne_Lady schreef:
Mijn Welsh pony heeft er ook last van, ik spray haar inderdaad ook goed in met vliegen spray en vliegen masker en eventueel vliegen denken. Als de vliegen ook op de neus zitten kun je ook een masker nemen met neus flap

Ja die heeft hij om met neusflap, plus nog een graasmasker :?

Daphne_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 20:27

Het kan misschien ook nog zijn dat er er iets kriebelends in het makser zit, het is een kleine kans maar anders lekker in de wasmachine

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:35

Ons paard doet dit ook, helaas nog geen oplossing voor gevonden. Het lijkt ook wel dat het steeds erger wordt nu hij ouder is (28). Staat ook met vliegenmasker + netje.

Kyra013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:09

michelle933 schreef:
Daphne_Lady schreef:

Ja die heeft hij om met neusflap, plus nog een graasmasker :?

Die van mij verschilt het ook enorm welk masker ik haar op doe. Neus netje wordt ze alleen maar erger van zonder netje gaat het beter.
Dus ik denk dat je dat voor jouw paard ook moet testen wat hij/zij het prettigst vindt.

Die van mij heeft zo’n masker.

https://www.agradi.nl/harrys-horse-vlie ... a4EALw_wcB

Elk paard is anders met headshaken dus je zult echt zelf moeten zoeken waar het vandaan komt. En wat de beste oplossing is voor jouw paard. Hopelijk vallen de puzzelstukjes snel in elkaar en kan je paard wat comfortabeler in de wei staan!

Die van mij heeft het overigens net rijden vrijwel niet. (Ik heb alleen een buitenbak) Alleen tijdens het stappen met lange teugel heeft ze last. Daarom gebruik ik altijd veel vliegenspray ook die de roller voor het hoofd.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 13:38

Het is zo naar om te zien. Heb nog niet echt wat kunnen vinden wat helpt. Hij staat zo enorm te headshaken op de wei zodra hij gaat lopen. Ben zowat in staat om hem op stal maar te zetten. Morgen komt de cranio sacraal therapeut weer

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:53

Heb je al eens gewoon van die sliertjes geprobeerd in plaats van een vliegenmasker. Heb soms het idee dat die veel beter helpen. Er kan ook niet iets achter gaan zitten. Bij paarden met vliegenmaskers zie ik ook juist vaak van die siepogen en de neus ook nog vol vliegen. Bij sliertjes niet.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 15:59

Bloodymary schreef:
Heb je al eens gewoon van die sliertjes geprobeerd in plaats van een vliegenmasker. Heb soms het idee dat die veel beter helpen. Er kan ook niet iets achter gaan zitten. Bij paarden met vliegenmaskers zie ik ook juist vaak van die siepogen en de neus ook nog vol vliegen. Bij sliertjes niet.

Oja dat is een goede! Dankjewel voor de tip