Ervaringen met IRAP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_Dani

Ervaringen met IRAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 16:54

In mijn zoektocht naar gebruikerservaringen met IRAP heb ik nog niet zoveel kunnen vinden. Wel een aantal forum gebruikers die op zoek zijn naar ervaringen, daarom open ik een topic om ervaringen te delen.

Mijn paard is recent 3x ingespoten met IRAP in haar kroongewricht ivm artrose. Daarvoor zijn we naar Utrecht gegaan.

Dani begon kreupel te lopen in maart, en na een periode van 6 weken rust is het niet verbeterd. Daarop zijn we verder gaan onderzoeken in Utrecht en na uitverdoven en röntgen kwam er artrose uit. De dierenarts vertelde me over de opties:
    Cortico's
    Voor ons geen optie ivm de kans op hoefbevangenheid. Dani is 2 jaar geleden hoefbevangen geraakt en een stalgenoot heeft recent haar paard moeten laten inslapen na de gevolgen van cortico's.
    PRP
    Dierenarts gaf aan dat dat meer bij peesblessures wordt gedaan en dat de kans op succes kleiner is dan bij IRAP
    IRAP
    Duurste optie, maar veel goede resultaten mee geboekt.
    Metacam en rust - 2 weken
    Deze optie heb ik in eerste instantie gekozen, omdat ik het het proberen waard vond en omdat er wellicht nog andere plekken in het lichaam zijn met artrose die je dan ook aanpakt.

Na 2 weken rust en Metacam en daarna nog 4 weken stappen, zijn we voor controle terug gegaan. Helaas geen verbetering te zien. Ik had de opties al heroverwogen en wist dat ik voor IRAP zou kiezen. Dani moest een nachtje op de kliniek blijven, eerste dag om bloed af te nemen en de tweede dag om de eerste injectie te geven.

Bij het ophalen merkte ik dat Dani niet zuiver stapte, maar ze belastte het been wel en liep verder vrolijk mee. Er is een (kleine) kans op een gewrichtsinfectie dus we moesten 5 dagen na de injectie haar temperatuur meten en checken of ze het been goed belastte. Dat was dus prima.

De tweede injectie kreeg zij 1,5 week later. Er werd een nieuwe dierenarts aangesteld, omdat de vorige naar het buitenland ging. We hebben een kort kreupelheidsonderzoek gedaan (harde rechtuit, harde en zachte voltes). Dani liep al een stuk beter dan 1,5 week geleden. Daarna weer 5 dagen tempen en checken, niks aan de hand.

De derde injectie was afgelopen woensdag. Weer een kreupelheidsonderzoek en Dani toonde weer verbetering op harde en zachte bodem. De injectie ging erin en Dani mocht weer mee naar huis. De dierenarts gaf aan dat we nu weer 2 weken moeten stappen en vanaf dan kunnen gaan opbouwen. Super positief nieuws dus!

De volgende dag kwam ik op stal en stond Dani stokkreupel op stal (nachtje op stal vanwege de storm). Gelukkig geen koorts en ze belastte het been wel, maar echt heel erg pijnlijk. Ze keek ook niet lekker uit d'r ogen dus dikke stress! Dierenarts gebeld en die kon me gerust stellen. Het klinkt als een niet infectueuze reactie op de prik. Zolang ze niet op 3 benen staat met koorts is het vooral heel vervelend om te zien en pijnlijk maar niks heel erg serieus. Wel in de gaten houden natuurlijk. Bij een dierenarts in de buurt kon ik Metacam halen en een half uurtje na toedienen zag ik mijn paardje alweer zichzelf worden.

's Avonds en de volgende dag (vanochtend) weer temp gemeten en die is keurig. Dani belast het been nu volop, maar ik ga nog wel een dag of 4 Metacam geven en vanaf maandag kijken of we kunnen gaan stappen.

Om de belasting wat minder te maken, ga ik volgende week een sulky kopen zodat we kunnen afwisselen. En verder vind ik dat we samen nog ca. 60 kg moeten afvallen (ik 12, zij de rest :j ) zodat er minder gewicht op het been komt.

Het houdt me dus al een maand of 3 bezig, maar hopelijk kan ik in mijn volgende update goed nieuws brengen.

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen met IRAP.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 17:37

Bij mijn merrie is IRAP gebruikt naar aanleiding van een overbelast miniscus band. Dat is heel goed hersteld. Ze is daarna volledig weer terug op niveau gekomen.
Ze is al met al 4x ingespoten, 3x met 1 dosis, 1x met een dubbele dosis. Ze konden 7 dosissen al met al maken. Dus er liggen nog 3 in opslag. Alhoewel ik denk dat die inmiddels al “overdatum” zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 19:51

Sanet schreef:
Bij mijn merrie is IRAP gebruikt naar aanleiding van een overbelast miniscus band. Dat is heel goed hersteld. Ze is daarna volledig weer terug op niveau gekomen.
Ze is al met al 4x ingespoten, 3x met 1 dosis, 1x met een dubbele dosis. Ze konden 7 dosissen al met al maken. Dus er liggen nog 3 in opslag. Alhoewel ik denk dat die inmiddels al “overdatum” zijn.

Maar dat is wel een ander voorbeeld, want een meniscus heeft volgens mij een groter herstelvermogen dan artrose lijkt me toch?

Ik ben heel erg benieuwd ts.