merrie doet ineens heel apart/gedrag is veranderd op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinelana

merrie doet ineens heel apart/gedrag is veranderd op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 11:52

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw hier, heb een merrie van 18 en loop daar tegen een "probleem" aan en ik weet het niet meer en vraag me af jullie mee willen denken

het verhaal...(is lang)

Mijn merrie heb ik nu 12 jaar en staat al 10 jaar op deze stal met nooit problemen..

Maar nu sinds maart/april is ze heel onrustig op stal, ze gilt, ze bokt(en heeeelhoog)ze slaat, dit gedrag is alleen op stal. Zodra er iemand binnenkomt houd ze op... het gaat niet de hele tijd door maar kan 30 min zijn maar ook 1 klap en gil zijn, het is niet elke dag kan soms een week niets zijn maar soms ook dagelijks...

Ze staat met 3 andere paarden/pony's
1 merrie paard sinds vorig jaar september
1 ruin paard al 5 jaar samen
1 merrie B pony sinds maart dit jaar.
Ze kunnen elkaar zien op stal en staan als koppel in de wei samen elke dag.

De klappen die ze uit deeld gaan hard! en ze haalt zichzelf open op haar hak.

Wat hebben we al gedaan:

Het viel ons op dat ze nog niet hengstig was geweest ( en andere jaren heel heftig was/is).
Dus we hebben echo en scan gemaakt waarop te zien was dat alles goed was geen rare cyste's ofzo. ze is ook hengstig gespoten waarop geen reactie.

*Osteopaad is geweest
*Tandarts is geweest
*Hoefsmit is geweest
*ze stond naast de merrie paard, deze hebben we geruild met de ruin( nu staat de ruin in het midden vd 3 stallen, de pony staat tegen over haar)
*Paranormaal therapeut is er geweest iedereen staat voor een raadsel

*3! dierenartsen zijn er geweest geen 1tje heeft een idee wat dit gedrag kan zijn, 1 gaf aan wellicht stress maar ook die kalmerende tabletten hebben geen verandering in gedrag

Ze heeft wel een schimmelinfectie op haar bil vlaknaast haar staartwortel zeg maar hiervoor heb ik haar en omgeving behandeld met imavorol.
Dit was weg is sinds maar is sinds deze week ook weer terug.

De schimmel zit ook alleen op haar bil/staartwortel verder over haar lichaam nergens.

In de wei zie je niets aan haar, en tijdens het rijden is het ook gewoon de merrie die ik ken

Wie wil meedenken?
ik hoor graag nog meer ideeen
Laatst bijgewerkt door Sabinelana op 07-07-23 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

vikawiek

Re: merrie doet ineens heel apart/gedrag is veranderd op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:03

Mijn merrie was ook opeens van de ene op de andere dag boos/onrustig. Ook tandarts/dierenarts/osteopaat erbij gehaald en niks kunnen vinden waaronder ook de eierstokken en baarmoeder gescand maar daar kwam ook niks uit. Zij bleek ppid te hebben. Ze had verder niet de typische symptomen waar iedereen aan denkt. Aangezien jouw merrie 18 is zou het me niet verbazen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:03

Is dit niet hormonaal? Is ze opgevoeld? Het kan bijv een tumor of cyste zijn op de eierstokken of in de baarmoeder en daar kunnen merries behoorlijk door in gedrag veranderen.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:05

Is het niet gerelateerd aan de pony die er sinds maart is bijgekomen? Aangezien dit rond hetzelfde moment was als dat haar gedrag omsloeg.

Sabinelana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 12:06

Earth schreef:
Is dit niet hormonaal? Is ze opgevoeld? Het kan bijv een tumor of cyste zijn op de eierstokken of in de baarmoeder en daar kunnen merries behoorlijk door in gedrag veranderen.

Ja is ze gescant en opgevoeld, daarbij is niets raars gezien of gevoeld

Sabinelana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 12:08

Laurahh schreef:
Is het niet gerelateerd aan de pony die er sinds maart is bijgekomen? Aangezien dit rond hetzelfde moment was als dat haar gedrag omsloeg.

Dit dacht ik ook, maar het is een kleine pony die gelijk onderdanig was bij de rest van de paarden van stal. Ze staan naast elkaar te grazen in de wei, dus dan snap ik hem niet meer

Sabinelana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 12:08

vikawiek schreef:
Mijn merrie was ook opeens van de ene op de andere dag boos/onrustig. Ook tandarts/dierenarts/osteopaat erbij gehaald en niks kunnen vinden waaronder ook de eierstokken en baarmoeder gescand maar daar kwam ook niks uit. Zij bleek ppid te hebben. Ze had verder niet de typische symptomen waar iedereen aan denkt. Aangezien jouw merrie 18 is zou het me niet verbazen

en hoe ben jij hier achter gekomen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:11

Aan PPID gedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:14

Ppid kan je laten checken door je dierenarts, is er daarnaast iets veranderd aan ander voer oid?
En is een maagzweer eventueel al uitgesloten?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:19

Ik denk hormonaal. Waar heeft je osteo gestudeerd? Wat waren overigens de bevindingen van de osteo, paranormaal therapeut etc?

Mocht het PPID zijn zou de osteo dit met een earpull (connectie met hypofyse) kunnen verlichten en kijken of dit effect heeft

Sabinelana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 12:22

Romy1234 schreef:
Ppid kan je laten checken door je dierenarts, is er daarnaast iets veranderd aan ander voer oid?
En is een maagzweer eventueel al uitgesloten?

okee dan bel ik weer een dierenarts, ze hebben het er alle 3 niet benoemd. kende het ook niet als PPID.

Nee voer is hetzelfde gebleven en maagzweer is ook uitgesloten

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:54

Sowieso is een x bloedonderzoek niet zo gek als er verder niets te vinden is en je dat nog niet had gedaan. Wie weet komt daar wat uit en kun je aan de hand daarvan verder onderzoek doen. Ik ken wel een merrie die ook alleen gedragsverandering kreeg bij ppid. Dus zo gek is die gedachte nog niet.
Andere gedachte is misschien een camera plaatsen bij haar stal, zodat je haar gedrag een aantal weken kunt observeren. Ik zou dan ook een dagboek bijhouden en precies data ed noteren. Wie weet zie je daar een patroon. En eventueel muizen/ratten op stal? Dat ze daarvan geschrokken is en nu snel onrustig is op geluiden en daardoor heftig reageert?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 13:48

PPID is een goede tip, maar ze kan ook een hersen tumor oid hebben. Dan wil het gedrag ook in eens veranderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:16

Elisa2 schreef:
PPID is een goede tip, maar ze kan ook een hersen tumor oid hebben. Dan wil het gedrag ook in eens veranderen.

Dan zou ze dat gedrag ook op andere plekken laten zien. Ik heb een zeer jonge merrie met Ppid gehad, da ging uiteindelijk mee in mijn uitleg. Prascend gaan geven en weer normaal geworden. Maar na twee jaar alsnog laten gaan, op een postzegel gras staan en niet bij de anderen ivm eten en op anderhalve tablet prascend was niet meer paardwaardig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:41

Als je bloed onderzoek laat doen voor ppid, laat ook het niveau testosteron testen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 22:54

Wespennest in de stal misschien? Of iets dergelijks?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 00:13

Lyme kan ook voor gedragsveranderingen zorgen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 07:56

wat/welke pony stond er naast haar voordat ze met dit gedrag begon?

ergens doet het me denken aan een pony die we vroeger op stal hadden die ook kon gillen, en bokken.maar dat was er wel aan gelinkt dat die pony liever geen andere dieren teveel in haar cirkeltje had.
in de wei kon ze zelf afstand nemen,op stal niet en dan werd ze dus boos.

hoe gaat de merrie om in de wei met de pony die naast haar staat?

misschien kun je nog een gedragstrainer consulteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:41

ellepel schreef:
wat/welke pony stond er naast haar voordat ze met dit gedrag begon?

ergens doet het me denken aan een pony die we vroeger op stal hadden die ook kon gillen, en bokken.maar dat was er wel aan gelinkt dat die pony liever geen andere dieren teveel in haar cirkeltje had.
in de wei kon ze zelf afstand nemen,op stal niet en dan werd ze dus boos.

hoe gaat de merrie om in de wei met de pony die naast haar staat?

misschien kun je nog een gedragstrainer consulteren?

Had mijn merrie inderdaad ook, maar zij had het haar hele leven praktisch al, zette haar altijd in een stal op de hoek, liefst einde gangpad zodat ze maar 1 buurman/vrouw had.
Vind het wel vreemd dat het nu in ene is ontstaan

Sabinelana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 18:03

heb vandaag gebeld naar de dierenarts en deze komt donderdag bloedprikken op PPID en deze neemt testosteron erbij mee(of iets wat er op leek)

Ze staat vanaf sept met een merrie naast haar (daarvoor was de stal 5 maand leeg en daarvoor stond er een ruin maar deze is verkocht) deze merrie hebben we nu omgeruild voor de ruin(deze stond in de 1e stal), we dachten ( nou ja hoopten) dat dat het wellicht was.
Ze hebben 3 stallen naast elkaar en Lana staat in de laatste, en dan tegen over haar de kleine pony.

Niemand heeft haar de afgelopen 3 dagen gehoord (en die klappen die ze uitdeelt hoor je binnen in huis ze staan op een deel). Soms is er ook een paar dagen rust.. we wachten weer af

Heel fijn dat jullie mee willen denken.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:50

Grote kans dat je misschien wel een paard hebt wat niet zo gesteld is op dr buren, helemaal met een andere merrie, wel opvallend dat het nu al paar dagen rustig is, is dat sinds de ruin er naast staat?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:59

Oh mijn oude teutebel vertoonde dit gedrag ook. Je zegt dat de ponymerrie tegenover haar staat. Kan het zijn dat daar iets getriggerd is. Mijn merrie begon opeens de stenen tussenmuur en zichzelf kapot te trappen. Drinkbak van de muur te trekken en meer destructief en zuur gedrag. Uiteindelijk besloten om haar in een aparte buitenbox te zetten weg van de andere paarden en ze was meteen weer de rust zelve. Mijn merrie was wel een lastige in de wei met mede merries ook -O-

Een merrie van iemand anders op een andere stal bliefde niemand die haar kon zien in haar box. Daar hebben ze uiteindelijk de hele boel geblindeerd aan de zijkant en de overbuurvrouw weggehaald en die box leeggelaten en toen was het over ook. In de wei waren er geen problemen

Sabinelana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 11:45

Romy1234 schreef:
Grote kans dat je misschien wel een paard hebt wat niet zo gesteld is op dr buren, helemaal met een andere merrie, wel opvallend dat het nu al paar dagen rustig is, is dat sinds de ruin er naast staat?

Nee de ruin hebben we al een maand geleden naast haar gezet, dit is het dus helaas ook niet...