Sinds bijna 3 jaar is mijn merrie van haar ijzers voor af. Ze is nu 20 jaar. De afgelopen paar jaar zonder ijzers waren geen pretje. Ze heeft ontzettend dunne zolen, waarvoor ik in het begin ook gelijk hoefschoenen (Cavallo Trek) met zooltjes heb aangeschaft. Ook zijn we sinds eind vorig jaar van onze reguliere smid/bekapper naar een natuurlijk bekapper overgestapt vanwege meerdere redenen. Maar met beide bekappers lopen we ertegenaan dat ze met fases ontzettend gevoelig is op het harde. Sinds 2 weken zitten we weer in zo'n fase, maar nu bleef ze ook op het zachte wat kreupel, waar ze eerder zich op het zachte nog heel goed kon redden. Vandaag dus een rit naar de DA gemaakt om het een en ander verder te onderzoeken.
Bevindingen: na kreupelheidsonderzoek kwam linksvoor als 'probleembeen' eruit. Hier zijn ze begonnen met uitverdoven, na 2 levels uitverdoven (van de kogel naar beneden) was ze weer helemaal rad. Beide voeten zijn op de foto gezet, daar kwamen geen rare dingen uit anders dan de dunne zolen. Ik zal de röntgenfoto's toevoegen voor het beeld, ook standfoto's momenteel (helaas alleen van de zijkant). Daarnaast viel mij sinds 1,5 week ook een zwelling op haar linkervoorbeen op, die is op de echo gezet. Dit bleek een lichte blessure in het checkligament, maar heel minimaal en echt in beginstadium. Hier is ze ook niet kreupel op, aangezien dit gebied nog niet eens was uitverdoofd en ze alweer rad liep. Advies van de DA is om haar op een ijzer met een zooltje te zetten, de komende weken alleen onbelast stappen aan de hand en laseren voor 6 weken.
Nu kan ik mij in het onbelast stappen aan de hand zeker vinden. Het verhaal van de ijzers vind ik zelf meer ingewikkeld. Het staat voor mij alleen als een paal boven water dat ik een comfortabel en happy paard wil, die de beste kans krijgt op genezing. Volgens de DA is dat dus met voorijzers, wellicht voor 'altijd', vanwege haar lage ondergeschoven hielen en dunne zolen. Mijn natuurlijk bekapper zegt daarentegen, investeer in hoefschoenen met een wigzooltje die ze 24/7 kan dragen en ondertussen verder bouwen aan goede hielen.
Wat zouden jullie doen in dit geval? Alvast bedankt voor jullie tips/ervaringen