Jong paard met peesblessure

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peddington04

Jong paard met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 08:47

Heyhey!

Ik heb een vraag over een paard met een peesblesure

Dit paard is 6 jaar, en al helemaal ingereden enzo. Hij is helemaal gek van crossen en gek doen.

Nu vroeg ik me af of dit paard met een blessure aan zijn pees, ooit nog zal kunnen springen / crossen / gek doen.

Het is volgens mij een blessure aan de diepe buigpees, en een matig gat als ik het goed heb..

Het is niet mijn paard, maar ik vind het reuze interessant om erover te leren!

Ga maar los! Vragen zal ik zo snel mogelijk andwoorden :)

MyWishMax

Re: Jong paard met peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:52

Ligt aan verschillende dingen. De dierenarts is degene die daar het beste een uitspraak over kan doen.
Maar hangt ook af van de revalidatie, hoe het herstelt, hoe ernstig het is en noem maar op. Ook training kan nog van invloed zijn eventueel. Zelfs 2 precies dezelfde blessures kunnen ander verloop en afloop kennen.

Er zijn paarden met ernstige blessures die daarna alles weer kunnen en er zijn ook paarden waar de blessure minder ernstig was, maar die daarna niet meer terug op niveau komen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:20

Dat kan alleen de dierenarts zeggen :)

De ene peesblessure is de andere niet en het ligt er aan hoe het hersteld. Er zijn ook gewoon toppaarden die na een blessure weer de sport in gaan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:28

Het ligt aan het herstel inderdaad, het gat wordt opgevuld met bindweefsel..als dit voldoende soepel is en blijft zal het waarschijnlijk weer (bijna) alles kunnen. Als het te stug terug groeit dan wordt het moeilijker en zijn ze er sneller kreupel aan.

Heel veel valt of staat met het herstel na de blessure..voldoende rust, voldoende beweging en goede opbouw zonder te forceren, en de ernst van de blessure.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:40

Zoals benoemd zijn er ontzettend veel factoren die meespelen bij een peesblesure. Hoe is de revalidatie, hoe groot is de blessure, behandelwijze, hoe is het ontstaan, trainingsmethode, bakbodem waarin getraind wordt, stand van de benen, manier van lopen, elders in het lichaam last waardoor eventuele compensatie etc etc. Er zijn zo ontzettend veel factoren dat het zo niet 1 2 3 te zeggen is.
Het ene paard loopt gewoon weer in de sport, de ander enkel recreatief wat bosritjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:43

Mijn Fjord kreeg een peesblessure. Herstelde en werd ong 1 jaar later op het andere been kreupel. De onsteking leek niet weg te gaan en advies was inslapen ivm haar leeftijd. Dit bleek later door compensatie het andere been (peesblessure) en haar rug te ontlasten. Plus ze was verkeerd bekapt. Na juist bekappen en management loste de onsteking op. Mijn Fjord had weer prachtige benen op de foto en ik ging er rustig mee rijden. Totdat ze zomaar uit het niets iemand eraf bokte. Toen heb ik haar rust gegeven. Ong 1 jaar later kwam ze terug van pensioen/weide en zag ik dat ze haar buik op trok. Dit bleek later niet zoveel bijzonders te zijn. Wel besloot ik haar adhv een reading helemaal op de foto te laten zetten. Kissing Spines en Spondyose wat er al veel langer moest zitten.

De peesblessure is daar zws van ontstaan.

Wees voorzichtig met alleen naar de kwaal kijken. Er kan veel meer achter zitten. Mijn Fjord mag nooit meer gereden en belast worden en zolang ze pijnvrij beweegt en lekker in haar vel zit mag ze blijven leven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-23 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:52

Hele goede aanvullende informatie :-)

Een peesblessure kan op zichzelf staan maar inderdaad ook een symptoon zijn van een ander onderliggend probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:12

Dankje Elisa2 :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:53

Ook de exacte plek van de blessure heeft een invloed op het herstel. Eén van mijn paarden heeft als 4 jarige een lichte blessure op de aanhechting van de diepe buiger opgelopen. Dan zit de blessure dus in de hoef, in het hoefkatrolgebied. Die zone is zo lastig te behandelen, dat dit paard nooit meer als rijpaard gebruikt is kunnen worden. Ondanks dat het een lichte blessure was. Bij belasting of als ze zich misstapt, komt het telkens terug. En bij een beetje zwelling of irritatie heeft ze meteen pijn eraan omdat er geen plaats is in de hoef voor zwelling. Zo’n blessure hoger op de diepe buigpees, zou je bijvoorbeeld met laser kunnen behandelen. En bij wat lichte irritatie zou je er niet eens wat van merken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 22:41

Ik denk dat het op de leeftijd nog goed kan komen. Ik heb ooit geleerd (ik weet niet of die theorie klopt of intussen achterhaald is) dat pezen trainbaar zijn tot aan 7 jaar, dus ik vermoed dat ze dan nog goed kunnen herstellen. Maar ik denk dat veel zal afhangen van de reden van de blessure (is het door een trap of een ongeval, of eerder een zwakke plek in de pees), het geduld bij het heropbouwen, de ernst van het letsel... Opvolgen met echo vind ik wel een must hiervoor.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 22:47

oeh... Een 'matig gat' in de diepe buigpees. Daar zou ik eerlijk gezegd niet heel blij van worden, en weet eerlijk gezegd ook niet of je springen dan nog moet willen.
Denk dat je dit toch het best kunt bespreken met een dierenarts